ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سرنوشت نامعلوم ایرتاکسی در ایران

نام تاکسی‌های هوایی ناخودآگاه انسان را به سمت و سوی فیلم‌های علمی-تخیلی می‌برد و یا ویدیوهای اخیری که ایرباس از مدل‌های مفهومی تاکسی هوایی خود در اینترنت منتشر ساخته را برای ذهن تداعی می‌کند. اما ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۹ آبان ۱۳۹۶ | ۱۸:۱۵

نام تاکسی‌های هوایی ناخودآگاه انسان را به سمت و سوی فیلم‌های علمی-تخیلی می‌برد و یا ویدیوهای اخیری که ایرباس از مدل‌های مفهومی تاکسی هوایی خود در اینترنت منتشر ساخته را برای ذهن تداعی می‌کند. اما همیشه هم جریان به این پیچیدگی نیست و گاها سفرهای کوتاه و سریع بین شهری نیز با تاکسی هوایی شکل می‌گیرد، امری که امروزه در استان هرمزگان فعال شده و احتمالا در مناطق دیگری نیز به زودی راه اندازی شود.

مردادماه سال گذشته بود که خبر راه‌اندازی تاکسی هوایی مسیرهای بندرعباس به ابوموسی و بندرعباس به جاسک با نرخ مسافرتی صد هزار تومانی در رسانه‌ها منتشر شد. البته این تاکسی هوایی تفاوت زیادی با تعریف یک تاکسی هوایی استاندارد جهانی دارد و فقط در دو خط ثابت در حال رفت و آمد است. در همان زمان زمزمه‌هایی مبنی بر احداث یک خط هوایی دیگر در شهر بجنورد به گوش می‌خورد و حال بعد از گذشت یک سال شایعات قوت گرفته و خبری پیرامون راه‌اندازی مسیر تاکسی هوایی جدیدی در کشورمان در استان‌های شمالی کشور توسط برخی رسانه‌ها درز شد.

ایرتاکسی یا همان تاکسی هوایی بجنورد طبق اخبار منتشر شده قرار است کار خود را با 2 فروند هواپیمای 4 نفره آغاز کند که نسبت به هواپیماهای یاک 12 نفره استان هرمزگان از ابعاد کوچکتر و سرعت بالاتری برخوردار هستند، آغاز نماید. بنا به گفته رییس فرودگاه این شهر هواپیماهای این خط تاکسی فعلا در مرحله تشریفات گمرکی قرار دارند و تا دو ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسند.

البته این شایعات خبری پخش شده در گفتگوی دیجیاتو با «ساکنی»، مدیر روابط عمومی فرودگاه بجنورد، تا حد زیادی از هم فرو می‌پاشد:

اطلاعاتی که ما داریم اینست که این هواپیماهای 4 نفره برد 700 مایلی دارند و از شهر بجنورد تا کیش را می‌توانند پرواز کنند. همچنین خطوط مشخصی برای پرواز وجود ندارد و بنا به درخواست مسافرین تاکسی هوایی آنها را به مقصدشان می‌رساند. اطلاع دقیقی از مدل هواپیماها در دسترس نیست فقط می‌دانم که از شرکت تکنام ایتالیا خریداری شده است

ساکنی تیم دیجیاتو را به موسسه آموزشی خلبانی «فراسپهر ایرانیان» ارجاع می‌دهد، موسسه‌ای که واقع در شهر بجنورد است و گویا بعد از منتشر شدن خبر مجوز ایرتاکسی‌ها دست به انتشار بیانیه‌ای در وبسایت رسمی خود زده که تمام ماجرا را زیر سوال می‌برد:

به اطلاع می رساند که این مرکز نیز از مجوز ایرتاکسی صادر شده بی اطلاع بوده و اینکه آیا مجوز مذکور برای شرکت دیگری در فرودگاه بجنورد صادر شده باشد نیز خبر موثقی بدست نیامده است.
اما آنچه که قابل ذکر باشد؛ این مرکز درصدد راه اندازی سیستم حمل ونقل هوایی ایرتاکسی در فرودگاه بجنورد می باشد اما بدلیل نبود زیرساخت‌های لازم از جمله نیروی انسانی بومی مورد نیاز در استان جهت اداره بخش فنی – مهندسی و عملیات و همچنین وجود برخی کمبودها در فرودگاه، فعلا این شرکت موضوع را تا رفع این موانع از دستور کار خود خارج و تنها بر امر آموزش خلبانی متمرکز می باشد.

این‌طور که به نظر می‌رسد برخلاف جوسازی رسانه‌ای فعلا خبری از تاکسی هوایی به معنای واقعی آن در ایران نخواهیم بود و تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای راه اندازی چنین سامانه‌ای صورت بگیرد مدت زمان زیادی طول خواهد کشید. مجوزهای این چنینی در ایران نیازمند به همکاری قوی بخش‌ها و سازمان‌های گوناگونی هستند که در ایران این همکاری‌های بین سازمانی بسیار زمان‌بر و عموما بی نتیجه هستند.

رویکرد بسیاری از شهرهای بزرگ اروپایی به سمت تاکسی‌های هوایی رفته به طوری که ایجاد باندهای کوچک به جای باندهای پهناور در دستور ساخت کشورهای غربی قرار گرفته است چرا که این پدیده بسیاری از مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا را ندارد و در ضمن سریع‌ترین راه سفر بین شهری تا به امروز است. شهرهای اطراف ایران مثل دوبی فعالیت‌های خود را در زمینه ایرتاکسی به طور جدی آغاز کردند و در این زمینه با برندهای مشهوری همچون ایرباس در همکاری هستند. در کشور ما نیز با توجه به ترافیک بین شهری در جاده‌ها و همچنین آلودگی هوا در بسیاری از شهرها راه‌اندازی چنین سامانه‌ای بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • bco
    bco | ۱۰ آبان ۱۳۹۶

    دلم نیومد تا ته خبرو بخونم ، آخه چرا باید اینقدر خبر بد بشنویم

  • زروان
    زروان | ۹ آبان ۱۳۹۶

    قبلا میخاستن تاکسی هوایی تو شهرای بزرگ بزارن که با هلیکوپتر بود ولی دیگه خبری ازش نشد
    اینم همین روزا فراموش میشه

  • محمد رضا
    محمد رضا | ۹ آبان ۱۳۹۶

    داد می زنی تاکسی اونم می یاد می بره ما البته اگه صدامون تا آسمون برسه

مطالب پیشنهادی