ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

طرح جدید ناسا برای تبدیل مریخ به یک سیاره سبز

همه ما مریخ را با نام سیاره سرخ می شناسیم اما دانشمندان ناسا به تازگی و برای محیا کردن امکان حیات روی این سیاره، تلاش دارند مریخ را به یک سیاره سبز تبدیل کنند. همان ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

همه ما مریخ را با نام سیاره سرخ می شناسیم اما دانشمندان ناسا به تازگی و برای محیا کردن امکان حیات روی این سیاره، تلاش دارند مریخ را به یک سیاره سبز تبدیل کنند.

همان طور که احتمالاً می دانید، یکی از عوامل اصلی امکان شکل گیری حیات روی کره زمین، میدان مغناطیسی قدرتمند آن است که از نفوذ بادهای خورشیدی و تشعشعات خطرناک به درون جو جلوگیری کرده، و از فروپاشی اتمسفر پیشگیری می کند.

راه حل ناسا ایجاد یک سپر مغناطیسی قدرتمند برای مریخ است

بخش علوم سیاره ای سازمان ناسا نیز با آگاهی از این موضوع، طرحی را پیشنهاد کرده که بر اساس آن با قرار دادن یک مدار الکتریکی بسته بسیار قدرتمند در فاصله 1 میلیون کیلومتری از مریخ (نقطه لاگرانژی L1) و ایجاد میدان مغناطیسی قوی، یک سپر مغناطیسی به وجود آورد که ذرات باردار پر انرژی خورشیدی را دفع کرده و شرایط لازم برای شکل گیری اتمسفر مریخ را فراهم کند.

البته لازم به ذکر است که بر اساس برخی محاسبات، ایجاد چنین میدان مغناطیسی قدرتمندی با ابزارهای کنونی فعلاً ممکن نیست و تیم تحقیق و توسعه ناسا مدت زیادی را باید صرف طراحی فناوری های مورد نیاز آن کند.

با این حال در صورت موفقیت پروژه، انتظار می رود ضخامت اتمسفر مریخ طی چند سال به نیمی از ضخامت جو زمین برسد و حتی در سال های دورتر، امکان شکل گیری حیات و همچنین تنفس انسان روی سیاره سرخ (سبز) نیز فراهم گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • HasanHoseinPoor
    HasanHoseinPoor | ۲۱ آبان ۱۳۹۶

    ای کاش زمینی که ندگی توش هست رو از جنگ و قحطی و ادمایی که برای عقیده حاضرن جون بدن
    الودگی و نابودی نجات میدادن
    ای کاش درست زندگی میکردیم و این همه مشکلات محیط زیستی نداشتیم

مطالب پیشنهادی