ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نصب سپر تکمیلی برای کامیون های کُشنده؛ همچنان در پیچ و خم تبدیل به قانون

«پشت سالار آروم برون»، «یواش بیا کوچولو» و جملاتی از این قبیل شاید شوخی و طعنه به نظر برسد اما هشداری است جدی برای خودرو های سواری که ارتفاع کمتری دارند، سرعت‌ شان بیشتر است ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

«پشت سالار آروم برون»، «یواش بیا کوچولو» و جملاتی از این قبیل شاید شوخی و طعنه به نظر برسد اما هشداری است جدی برای خودرو های سواری که ارتفاع کمتری دارند، سرعت‌ شان بیشتر است و اگر احتیاط نکنند زیر چرخ‌ های سالار غول پیکر خرد می‌شوند.  

تصادف با ماشین‌ های سنگین‌ تبعات بسیار سنگینی به دنبال دارد، پس هنگام رانندگی در جاده‌ ها تمام حواس‌ تان را جمع کنید تا با هیچ خودرو سنگینی تصادف نکنید. چراکه در اکثر مواقع مچاله شدن خودروهای سواری زیر چرخ‌های بزرگ کشنده‌ ها راه بازگشتی برای سرنشینان باقی نمی گذارد.

البته همیشه خودرو های سواری مقصر حوادث نیستند و متاسفانه جلوگیری از بروز حوادث رانندگی و برخورد با خودروهای سنگین اجتناب ناپذیر است.

این مشکل در کشورمان به دلیل تردد خودروهای سنگین باستانی با چرخ های بسیار بزرگ تشدید شده است و همواره شاهد تصادفات بسیار دلخراشی بین خودروهای سواری و کامیون های قدیمی هستیم.

horrific crash (6)

در این میان یکی از عواملی که میزان تلفات را در حوادث رانندگی کاهش می‌دهد، نصب گارد های محافظ زیر سپر خودروهای سنگین قدیمی است.

چنانچه در زیر سپر های جلو و عقب کامیون‌ ها یا تریلی‌ ها گارد محافظ محکمی نصب شود، در صورت تصادف خودروی سواری به‌جای برخورد قسمت کابین به سپر، با دماغه خود به گارد برخورد خواهد کرد که مسلما این امر صدمات به مراتب کمتری به سرنشینان وارد می‌کند.

در حال حاضر نصب محافظ‌های جانبی بر سپر خودرو های سنگین قدیمی الزامی نیست و به دلیل تردد کامیون‌ ها و تریلی‌ های قدیمی در جاده‌ها و معابر کشور همچنان شاهد تصادفات جبران ناپذیر هستیم.

سرهنگ محمدحسین حمیدی رییس پلیس راه کشور در گفت‌وگو با سایت «دیجیاتو» درباره تعیین تکلیف نصب محافظ جانبی سپر (گارد) روی خودرو های سنگین قدیمی گفت:

«یکی از مصوباتی که کمیسیون ایمنی راه در یکی دو سال گذشته مد نظر خود قرار داده ارتقاء استاندارد و ایمنی حفاظ‌ های جانبی خودرو های سنگین است. این کمیسیون در تلاش است تا بتواند با تعیین قوانین جدید، خودرو های جدید و قدیمی را ملزم به نصب حفاظ‌ های جانبی کند تا در صورت بروز حادثه خودرو های سنگین روی خودرو های سواری و موتورسیکلت‌ ها قرار نگیرد.»

در خودرو های سنگین جدید این مساله با استفاده از رینگ و لاستیک کوچک‌تر و همچنین کاهش ارتفاع تا حدود زیادی برطرف شده است. سرهنگ حمیدی با اشاره به اینکه در خودرو های جدید تغییرات ایمنی لحاظ شده است، در خصوص نتایج حاصل شده توضیح داد:

«اگر بررسی کنید متوجه خواهید شد حفاظ‌ های جانبی روی محصولات جدید در نظر گرفته شده است اما برای خودرو های قدیمی کارگروه ویژه‌ای در کمیسیون ایمنی مشغول به بررسی و تحقیقات است تا حفاظ استاندارد قابل استفاده را تعیین کنند. این کمیته باید نتیجه نهایی را اعلام کنند.»

با این وجود تصاویر و شواهد تصادفات نشان می دهد که حتی ایمنی کامیون های نسبتا جدید موجود در کشورمان نیز جای ارتقاء دارد و این کامیون ها در برخورد با خودروهای سواری ضعیف و نا ایمن، به راحتی باعث مرگ سرنشینان می شوند.

وقوع تصادفاتی مانند تصویر بالا قانون گذاران در کشورهای پیشرفته را به فکر انداخت تا اصطلاحاتی در مورد ساختار سپر خودروهای تجاری اعمال کنند.

سال گذشته موسسه ایمنی اتوبان‌ های آمریکا IIHS در یک تست تاثیر گارد های ایمن در تصادفات خودرو های سنگین را بررسی کرد.

در این تست مشخص شد گارد های مستحکم با ممانعت از ورود خودروی سواری به زیر کامیون تاثیر بسزایی در کاهش صدمات به سرنشینان دارند. وسیله‌ای که الزام به نصب آن با توجه به آمار سرسام آور تلفات در حوادث جاده‌ای کشور بسیار ضروری است.

با این وجود به نظر می رسد همچنان تصمیم گیری برای اجباری شدن نصب این سپرها در پیچ و خم بروکراسی ایرانی گرفتار شده است و مردمان ایران زمین به بهای این تعلل در خیابان ها و جاده های نا امن جان می دهند.

در چنین شرایطی شاید رانندگان دلسوز ماشین های سنگین بتوانند به شکل خودجوش با نصب سپرهای اضافی و تکمیلی بلند، از وقوع این تصادفات دلخراش جلوگیری کنند، چرا که مشخص نیست تصمیم قانون گذاران تا کی به طول خواهد انجامید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • مریم
    مریم | ۲۸ آبان ۱۳۹۶

    1924!!!!!!!!
    همین ?

  • Saeed_Olov
    Saeed_Olov | ۲۸ آبان ۱۳۹۶

    ما ایرانی ها رانندیگی هامون جوری بد و بدون فرهنگه درسته ک حتی اگه بهترین ماشین ها و بهترین جاده هارو هم داشته باشیم باز امار تصادفاتمون همینه

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۸ آبان ۱۳۹۶

    اخه مشکل ک یکی دوتا نیست،سواری هامون پیت حلبیه،حتی با وجود این گارد ها ستون خم میشه و راحت سرنشین رو میکشه،پیج تصادف ناجو. رو در اینستاگرام دنبال کنید،به جرعت میتونم بگم روزی بیست سی نفر فقط بخاطر خم شدن ستون Aدر تصادفات میمیرن در ایران

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی