ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

باتری های منیزیومی حالت جامد، جایگزینی امن برای باتری های لیتیومی

در سال های اخیر باتری ها تنها تجهیزاتی بوده اند که بنا به دلایل مختلف، نتوانسته اند همگام با سایر فناوری ها پیشرفت کنند. در این بین با افزایش نیاز گجت های الکترونیکی به انرژی، ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۱ آذر ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

در سال های اخیر باتری ها تنها تجهیزاتی بوده اند که بنا به دلایل مختلف، نتوانسته اند همگام با سایر فناوری ها پیشرفت کنند. در این بین با افزایش نیاز گجت های الکترونیکی به انرژی، ظرفیت باتری های لیتیومی نیز بالاتر رفته که در بعضی موارد منجر به بروز ناپایداری و انفجار در آنها شده است.

حال گروهی از پژوهشگران توانسته اند با استفاده از یک رسانای قوی، باتری هایی از جنس منیزیوم را توسعه دهند که کاملاً جامد بوده و خطرات ناشی از مایعات اشتعال پذیر باتری های معمولی در آنها وجود ندارد.

الکترولیت مایع عامل اصلی انفجار باتری های لیتیومی است

همان طور که می دانید، در باتری های لیتیومی یک الکترولیت مایع وظیفه انتقال الکتریسیته را بین قطب های مثبت و منفی به عهده دارد که همین مایع عامل اصلی ناپایداری و انفجار است. اما پژوهشگران آزمایشگاه «Berkeley» که در حال کار بر روی یک باتری منیزیمی بودند، الکترولیت مناسبی را برای استفاده در آن پیدا نکردند و به همین خاطر، به سراغ یک ماده رسانای قوی جامد رفتند.

ماده مورد بحث «منیزیوم اسکاندیوم سلنید» با ساختار اسپینل (ساختار سه تایی عناصر) است که رسانش الکتریکی آن قابل مقایسه با الکترولیت مایع موجود در باتری های لیتیومی بوده، و از طرفی کاملاً پایدار و ایمن است.

گفتنی است به عقیده تیم توسعه دهنده (شامل پژوهشگرانی از MIT) هنوز زمان زیادی تا تجاری شدن ایده جدید باقی مانده، اما پژوهش اخیر نشان داد که می توان یک باتری ایمن حالت جامد را بدون نیاز به الکترولیت اشتعال پذیر تولید کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • thepjt
    thepjt | ۱۲ آذر ۱۳۹۶

    والا من یادمه از زمان نارنجی مرحوم ؛ هی خبر های مختلف از انواع و اقسام تکنولوژی های باتری در آینده میخوندیم ....
    دیگه کم کم ده سال داره از اون دوره میگذره و هنوز که هنوزه هی خبر تحقیق میخونیم و هی خبر میخونیم که قراره تجاری سازی و تولید انبوه بشه .

    والا از اون موقع تا حالا ، پردازنده ها دو هسته ای ، چهار هسته ای ، 64 بیتی و .... شدند . نمایشگرهایی که پیکسهاشون رو میشد یکی یکی شمرد الان با میکروسکوپ به زور میشه دید. ظرفیت هارد کامیپوتر ها ترا بایتی شد و اخباری که میخوندیم که یک تکنولوژی جدید میخواد بیاد به اسم اس اس دی ... الان یک چیز بدیهی هستش. اثر انگشت از اخبار و شایعات به بدیهیات تبدیل شد . ساعت هوشمند معرفی شد ، اومد ، رایج شد و رواجش کم شد . آی پد اومد ، فراگیر شد و بعد فروکش کرد .

    ولی باتری هنوز همون باتریه.

مطالب پیشنهادی