ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آیا خلاص کردن خودرو در حین حرکت باعث کاهش مصرف سوخت می شود؟

در ادامه سلسله مطالب اصول رانندگی امروز به بررسی یک رفتار فراگیر در میان رانندگان سنتی می پردازیم. امروزه کم نیستند افرادی که در سراشیبی ها خودروی خود را در حالت خلاص قرار می دهند. به ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۹ دی ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

در ادامه سلسله مطالب اصول رانندگی امروز به بررسی یک رفتار فراگیر در میان رانندگان سنتی می پردازیم.

امروزه کم نیستند افرادی که در سراشیبی ها خودروی خود را در حالت خلاص قرار می دهند. به باور این افراد در حالت خلاصی، میزان مصرف سوخت کاهش یافته و در هزینه بنزین صرفه جویی می شود. اما آیا این مساله واقعیت دارد؟

جیسون فنسک در یکی از ویدیوهای اخیر خود به این موضوع پرداخته و به دنبال پاسخ رفته است. به گفته آقای فنسک خودروهای امروزی آنقدر هوشمند هستند که چنانچه خودرو در یک مسیر سرازیری در دنده بوده و راننده پای خود را بر روی پدال گاز نگذاشته باشد، با تشخیص وضعیت، از میزان تزریق سوخت به محفظه احتراق کاسته شده و حتی ممکن است به صفر برسد.

خلاص کردن دنده

آنطور که این مهندس جوان اضافه می کند در این شرایط دلیل روشن بودن موتور در واقع چرخش چرخ ها است، بنابراین با وجود درگیر بودن دنده و بالا رفتن دور موتور میزان مصرف بسیار بهینه تر می شود.

آنطور که آقای فنسک اشاره می کند در حالت خلاص، موتور نیازمند سوخت بیشتری است تا روشن بماند. وی این موضوع را بر روی یک دستگاه سوبارو کراس ترک (crosstrek) مدل 2016 و رانندگی در دو حالت خلاصی یا با دنده درگیر در یک مسیر سرازیری به خوبی نشان می دهد.

خلاص کردن دنده

در سوی مقابل جیسون سناریوی دیگری ترتیب می دهد که در آن قرار دادن خودرو در حالت خلاص می تواند از لحاظ مصرف سوخت بهینه تر باشد.

طبق این سناریو اگر مسیری همانند ترن هوایی پر از سراشیبی و سربالایی باشد، در این حالت خلاص کردن دنده باعث صرفه جویی بیشتر در مصرف بنزین می شود.

خلاص کردن دنده

بر این اساس، وقتی در شرایط مشابه اتومبیل در حالت خلاص دور گرفته و به دلیل جاذبه سرعت بیشتری پیدا می کند، می تواند سربالایی پیش رو را بدون نیاز به درگیر کردن دنده و گاز دادن که مصرف بنزین بیشتر را در پی دارد، پشت سر بگذارد.

با توجه به صحبت های آقای فنسک می توان نتیجه گرفت که درگیر کردن دنده در سرازیری ها بر خلاف باور عمومی نه تنها مصرف سوخت را افزایش نمی دهد، بلکه کاهش مصرف بنزین را به دنبال دارد.

علاوه بر این در این حالت سرعت چرخش چرخ ها به نوعی توسط موتور کنترل شده و از دور گرفتن خودرو جلوگیری می شود، بدیهی است که در این صورت دیگر نیاز به استفاده مداوم از ترمز نبوده و با سرعت مطمئن تری می توان ادامه مسیر داد.

خلاص کردن دنده

مساله مهم دیگر اینکه مباحث مطرح شده توسط آقای فنسک برای موتورهای روز کاربرد دارد و بعید به نظر می رسد درباره موتورهای موجود بر روی محصولات داخلی که عمدتا دارای تکنولوژی قدیمی هستند، صادق باشد.

به هر ترتیب فارغ از بحث مصرف سوخت، حرکت با دنده درگیر و البته مناسب در سرازیری ها به دلیل کنترل سرعت خودرو عقلانی تر بوده و توصیه می شود در زمان رانندگی با هدف کاهش احتمالی مصرف سوخت، ریسک خلاص کردن دنده را به جان نخرید و در مورد خودروهای مدرن مطمئن باشید که هیچ صرفه جویی ای در مصرف سوخت با این شیوه حاصل نمی شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Mojt@baa
    Mojt@baa | ۱۰ دی ۱۳۹۶

    من یه پارس مدل 82 داشتم جالب اینکه پارس های قدیمی کامپیوتر سفری داشتن و از توی کیلومتر میتونستید مصرف سوخت لحظه ای و غیره رو ببینید.
    وقتی من توی سر پایینی ماشین رو خلاص میکردم و بدون درگیر بودن دنده با سرعت 100 کیلومتر میرفتم ماشین مصرف متغییر بین 1 تا 1.5 در 100 کیلومتر رو نشون میداد.
    ولی وقتی دنده 5 بدون فشار دادن پدال گاز همون سر پایینی رو ادامه میدادم عدد 0 نشون میداد
    همیشه این سوال برام به وجود میومد چرا باید وقتی دنده خلاص هست مصرف بالاتر بره.
    همیشه این سوال درگیر ذهنم بود تا اینکه الان جواب منطقیش رو بدست آوردم

  • pouya s
    pouya s | ۱۰ دی ۱۳۹۶

    کنترل ماشین سخت میشه و همش باید ترمز بگیری تو متن هم اشاره شده اگرهم صرفه جویی بشه به این خطر نمیارزه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی