ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

The REAL PEOPLE who volunteered to be strapped into a car (13)
خودرو

تست تصادف با انسان های واقعی؛ روش عجیب مهندسین آلمانی برای ارزیابی ایمنی خودروها [تماشا کنید]

امروزه ایمنی جزو مهم ترین فاکتورها در توسعه وسایل نقلیه بوده و بسیاری از خریداران بر اساس آن انتخاب های خود را اولویت بندی می کنند. برای ارزیابی این فاکتور حیاتی سازمان هایی تاسیس شده ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

امروزه ایمنی جزو مهم ترین فاکتورها در توسعه وسایل نقلیه بوده و بسیاری از خریداران بر اساس آن انتخاب های خود را اولویت بندی می کنند. برای ارزیابی این فاکتور حیاتی سازمان هایی تاسیس شده اند که با انجام تست های مختلف و اعطای امتیاز، وضعیت ایمنی خودروها را مشخص می نمایند.

A 1998 Toyota Corolla crashes into a 2015 Toyota Corolla. Safety

همانطور که در ویدیوهای مربوط به تست تصادف دیده اید، به منظور شبیه سازی سوانح جاده ای و بررسی آثار ضربات احتمالی بر روی سرنشینان از آدمک ها استفاده می شود. اگر چه این آدمک ها ظاهری ساده دارند، ولی ساختاری بسیار مشابه با بدن انسان داشته و به انبوهی از سنسورهای پیشرفته مجهز شده اند تا هر نوع حرکت غیر عادی یا ضربه ثبت و ضبط شود. به همین دلیل است که قیمت آدمک های حاضر در تست تصادف بالا بوده و بعضا تا 400 هزار دلار نیز می رسد.

The THOR frontal-impact dummy is still under development by the National Highway Traffic Safety

اما آیا تاکنون به این مساله فکر کرده اید در دورانی که هنوز آدمک ها فراگیر نشده بودند، تست ها چگونه برگزار می شدند؟

به تازگی ویدیویی متعلق دهه هفتاد میلادی منتشر شده که در آن به جای آدمک، از انسان ها در تست های تصادف استفاده شده است. در این ویدیو که می توانید آن را در انتهای مطلب مشاهده نمایید، مهندسین آلمانی با قرار دادن افراد داوطلب در تصادف های واقعی، ایمنی خودروها را ارزیابی می کنند.

The REAL PEOPLE who volunteered to be strapped into a car (2)

برخورد شدید خودروها با یکدیگر یا درختان حاشیه جاده ها، بررسی نقش کمربندها و عملکرد صندلی ها هنگام برخورد برخی از سناریوهایی هستند که در آنها از افراد داوطلب کمک گرفته شده است. ویدیوی مذکور برای اولین بار در سال 1985 و در برنامه تلویزیونی " Ripleys Believe It Or Not" با هدف نشان دادن اهمیت بستن کمربندهای ایمنی پخش شده است.

در توجیه به کارگیری انسان های واقعی به جای آدمک ها آمده:

مهم نیست که آدمک ها تا چه اندازه دقیق ساخته شده باشند، آنها نمی توانند عملکردی همانند داوطلبین انسانی داشته باشند. به همین خاطر است که تست های برگزار شده توسط مهندسین آلمانی، برای دانشمندانی که در زمینه اثر شلاقی تحقیق می کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

The-REAL-PEOPLE-who-volunteered-to-be-strapped-into-a-car

نکته جالب اینکه خوشبختانه هیچ کدام از افراد حاضر در تست های برگزار شده صدمه ندیده و حتی یکی از رانندگان بعد از تصادف می خندد! گفته می شود تست های این چنینی بعضا با اجساد انسان ها نیز برگزار شده اند. این موضوع در سال 2013 توسط برخی از محققان اسپانیایی که با کمبود بودجه مواجه بودند، تایید شده است.

The-REAL-PEOPLE-who-volunteered-to-be-strapped-into-a-car

به اعتقاد این محققان، استفاده از اجساد هزینه به مراتب کمتری در مقایسه با آدمک های 120 هزار پوندی داشته و بعضا نتایج آنها نیز به واقعیت نزدیک تر است. به گفته آنها پارک تکنولوژی Alcaniz واقع در شمال اسپانیا یکی از شش نقطه جهان به شمار می رود که در آنها از اجساد انسان برای انجام برخی تست های تصادف کمک گرفته شده است. این اجساد بعد از پایان کالبدشکافی و تشریح در دانشگاه ها در اختیار محققان فعال در حوزه ایمنی خودرو قرار گرفته اند.

The-REAL-PEOPLE-who-volunteered-to-be-strapped-into-a-car

اگر بخواهیم نگاهی گذرا به تاریخچه استفاده از انسان ها یا اجسادشان در تست های تصادف داشته باشیم، باید به حدود نیم قرن پیش رجوع کنیم. قبل از دهه 50 میلادی خودروسازان مختلف فکر می کردند که هیچ کسی نمی تواند از تصادفات شدید جان سالم به در ببرد.

اما وقتی دانشگاه دولتی Wayne در دیترویت تصمیم گرفت آستانه تحمل بدن انسان در برخوردها را ارزیابی کند، محققان به منظور یافتن اشیای مناسب به دانشکده های پزشکی هجوم آوردند. عجیب آنکه در یکی از تحقیقات اولیه این چنینی چند جسد از طبقات بالا به محفظه آسانسور پرت شدند.

در سال 2008 نیز یکی از نشریات سوئدی در گزارشی انجام آزمایش های ایمنی با اجساد انسان توسط کمپانی ساب را فاش کرده بود.

Saab-9-3-Turbo-X-Background

در حال حاضر خودروسازانی مثل جنرال موتورز از انواع آدمک های پیشرفته در تست های تصادف داخلی خود بهره می گیرند. این آدمک ها به 192 سنسور گوناگون مجهز گشته و در هر ثانیه 10,000 بار داده جمع آوری می کنند. این داده ها تجزیه و تحلیل شده و به واسط آنها دانشمندان می توانند میزان آسیب پذیری سرنشینان در شرایط واقعی را تا حد زیادی پیش بینی کنند.

General Motors' Anthropomorphic Test Devices

تردیدی نیست که اتومبیل های امروزی به واسطه انواع تجهیزات و سیستم های ایمنی فعال و غیر فعال خیلی امن تر از نسل های پیشین هستند. مساله ایمنی آنقدر مورد توجه قرار گرفته که خودروسازان تراز اول جهان هر ساله بودجه های هنگفتی را صرف ارتقای ایمنی محصولات خود می کنند.

ولوو یکی از این خودروسازان است که همیشه تاکید ویژه ای بر روی ایمنی تولیدات خود داشته است. مهندسین این کمپانی در تلاش هستند از سال 2020 خودروها را طوری طراحی و تجهیز کنند که در تصادفات رخ داده هیچ فردی در داخل کابین جان خود را از دست ندهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Mr. Robot
    Mr. Robot | ۳ بهمن ۱۳۹۶

    نمیدونن پراید خیلی وقت جلوتر ازونا داره با آدمای زنده تست میکنه،که خیلیاشون مردن،و هنوز به نتیجه مدنظر نرسیدن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی