ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محقق ایرانی راهی برای مقابله با سیستم‌های تشخیص چهره پیدا کرد

به تازگی سیستم‌های تشخیص چهره ، به موضوعات بحث برانگیزی تبدیل شده اند و در حال حاضر از آنها استفاده‌های زیادی می‌شود. برای مثال فرودگاه‌ها با کمک این نرم افزار تروریست‌ها و قاچاقچیان مواد مخدر ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

به تازگی سیستم‌های تشخیص چهره ، به موضوعات بحث برانگیزی تبدیل شده اند و در حال حاضر از آنها استفاده‌های زیادی می‌شود. برای مثال فرودگاه‌ها با کمک این نرم افزار تروریست‌ها و قاچاقچیان مواد مخدر شناسایی کرده و با بررسی حرکت عضلات صورت و تغییرات غیر معمول در آنها، دروغ گفتن افراد را سنجیده و دروغگویان را می‌یابند.

چین در سال های اخیر موفق شده سیستم های تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی کارآمدی را توسعه دهد و آن را در بخش های مختلف از جمله پلیس این کشور به کار بندد. اکنون استفاده از این فناوری به مدارس نیز گسترش یافته و مسئولین مدرسه سعی می‌کنند، حال و احوال دانش آموزان را مورد بررسی قرار دهند.

این مسئله موجب شده که بسیاری از کارشناسان و کاربران نگران  سواستفاده دولت‌ها و ارگان ها از این سیستم‌ها بشوند.آنها می‌ترسند که در آینده بهره‌گیری از این ویژگی، تمامی رفتار و عملکرد شهروندان را تحت کنترل دولت‌ها قرار دهد.

این نگرانی باعث شده که پروفسوری ایرانی به نام «پرهام اعرابی» از دانشگاه تورنتو موفق شود الگورتیمی تهیه کند که در عملکرد سیستم‌‌های تشخصی چهره مشکل ایجاد می‌کند. این سیستم با دست‌کاری عکس‌های موجود سعی می‌کند خللی در کارکرد سیستم‌ها ایجاد کرده و آنها را دچار مشکل کند.

این متد بر پایه هوش مصنوعی طراحی شده‌ و الگوریتم به کار گرفته شده در این روش، روی ۶۰۰ تصویر آزمایش شده و می‌تواند یک فیلتر روی هر عکس بیاندازد تا از شناسایی حالات و چهره‌ها توسط سیستم‌های تشخیص چهره جلوگیری کند. جالب اینجاست که این تغییر روی پیکسل‌های به خصوصی تاثیر می‌گذارد و با چشم غیر مسلح نمی‌توان تغییرات ایجاد شده را تشخیص داد.

پرهام اعرابی درباره‌ی این سیستم می‌گوید:

«حفظ حریم شخصی افراد مسئله مهمی است که این روزهاست که با پیشرفت روزافزون سیستم تشخیص چهره، به خبر خطر افتاده است. به همین دلیل است که ما سعی کرده‌ایم تا راهی برای مقابله با سیستم ‌ها یافته و با آنها مبارزه کنیم.»

 

تماشا کنید: شکست سیستم تشخیص چهره اپل از دوقلوهای همسان

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • 007
    007 | ۱۴ خرداد ۱۳۹۷

    زنده باد ایران و ایرانی آریایی اصیل یعنی ایشون دمش گرم

  • فواد قبله
    فواد قبله | ۱۳ خرداد ۱۳۹۷

    آورین آورین

  • پیشرو
    پیشرو | ۱۳ خرداد ۱۳۹۷

    دمش گرم

مطالب پیشنهادی