ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مسئول کمیته اجرایی الکامپ: شرکت‌های باسابقه IT حامی استارتاپ‌ها هستند

الکامپ بیست و چهارم در حالی از روز شنبه ششم مرداد ماه آغاز به کار می‌کند که بر اساس آخرین آمار ۳۲۰ شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات در آن حضور پیدا می‌کنند. این در ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۱۰

الکامپ بیست و چهارم در حالی از روز شنبه ششم مرداد ماه آغاز به کار می‌کند که بر اساس آخرین آمار ۳۲۰ شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات در آن حضور پیدا می‌کنند. این در حالیست که قسمت جوان و چهارساله‌ی الکام استارز، به گفته سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور میزبان ۴۸۰ استارتاپ کوچک و بزرگ در همین نمایشگاه است. روی کاغذ تعداد استارتاپ‌ها بیشتر است اما مسئول کمیته اجرایی الکامپ عقیده دارد که وزن شرکت‌های باسابقه حوزه IT سنگین‌تر است.

با این‌حال، «حسن هاشمی»، مسئول کمیته اجرایی نمایشگاه الکامپ و عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور عقیده دارد که نه‌تنها شرکت‌ها در برابر استارتاپ‌ها قرار نمی‌گیرند، بلکه حامی آنها هستند و از توسعه‌شان استقبال می‌کنند. 

امیر مستکین، دیجیاتو: تعداد استارتاپ‌های حاضر در الکام استارز هر سال افزایش پیدا می‌کند و امسال به ۴۸۰ استارتاپ رسیده است. اما به جز استارتاپ‌ها امسال شاهد چه تغییر بزرگ دیگری در نمایشگاه الکامپ خواهیم بود؟

حسن هاشمی: رویکرد ما و اعضای صنف بر تقویت استارتاپ‌هاست. بر همین مبنا امسال بخش الکام تاکز و الکام ترندز شروع به کار می‌کنند که دستاوردی بزرگی است. الکام ترندز آینده صنعت IT را به تصویر می‌کشد نیز به نمایشگاه اضافه شده است. الکام ترندز نمایشی است از آنچه در آینده صنعت IT با آن روبه‌رو می‌شود. بحث ارزهای دیجیتال، حوزه‌های تخصصی جدید IT به نمایش گذاشته می‌شود. البته این قسمت خیلی جوان و تازه است که باتوجه به شرایط کشور ما باید از جایی شروع می‌شد و این اتفاق افتاد.

هدف از الکام تاکز چست و دقیقا قرار است محلی برای چه کاری باشد؟

شرکت‌ها و کسب‌وکارها نیاز به فضایی دارند که در نمایشگاه بتوانند محصولات و توانمندی های خود را معرفی کنند. این فضا در نمایشگاه سبیت هم وجود دارد. علاقه کسانیکه فضا را در اختیار می‌گیرند زیاد بود و استقبال مردم و همکاران ما از شرکت در این فضاها برای دیدن و شنیدن نوآوری ها و محصولات نمی دانیم چقدر خواهد بود اما انگیزه برای درخواست در شرکت کردن در این بخش ها خیلی زیاد بوده و نشان داده که کار درستی کردیم. باید چنین فضایی را تهیه می‌کردیم که کردیم. در چهار سالن فضا برای تاکز در نظر گرفتیم که دوستان می‌توانند در آن ثبت نام کنند و در مورد محصول، خدمات و دانش خود صحبت کنند. از سوی دیگر برخی اساتید و صاحب‌نظران نیز در این بخش حاضر می‌شوند.

به نظر شما طی 3 تا 4 سال اخیر رویکرد نمایشگاه الکامپ با حضور الکام استارز بیش از حد استارتاپ محور نشده است؟ این سوال را از این جهت می‌پرسم که شما مدیر عامل یک هلدینگ بزرگ فناوری در ایران به نام گرین وب هستید و این شما را نگران نمی‌کند که برای حضور در نمایشگاه هزینه کنید اما مشخص نباشد که به اندازه کافی دیده شوید یا خیر؛ چون تمرکز برگزارکننده و بازدیدکننده به سمت الکام استارز سوق پیدا کرده است. 

نسل جوان جذابیت‌های خود را دارد اما بخش‌های اصلی صنعت IT هنوز در خود الکامپ است و در سال‌های آینده ما باید قسمت جوانی که پرورش داده‌ایم را از الکامپ جدا کنیم.

پس در آینده تصمیم دارید الکامپ و الکام استارز را از هم جدا کنید؟

این نظر و پیشنهاد شخصی من است اما تصمیم باید در حوزه کلان صنف گرفته شود. فکر می‌کنم در آینده باید بخش استارتاپ را جدا کنیم. اما تا زمانی که به آن بلوغ برسیم و با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور نمی‌توان این دو قسمت را از هم جدا و در قالب دو نمایشگاه برگزار کرد اما در آینده که ثبات اقتصادی برگردد، این مسیری است که محکوم به طی کردنش خواهیم شد.

طبق آمارهای فعلی هم ۳۲۰ شرکت در نمایشگاه الکامپ حضور دارند و ۴۸۰ استارتاپ در الکام استارز؛ که نشان می‌دهد وزنه استارتاپ‌ها سنگین‌تر هم شده است.

از نظر آمار تعدادی بله، اما به لحاظ کیفی، هنوز کفه‌ی ترازو به سمت شرکت‌ها سنگینی می‌کند. از طرفی خیلی از شرکت‌های بزرگ حامی چندین استارتاپ هستند و توسعه خودشان را در توسعه استارتاپ‌ها می‌بینند. اگر نگاه کنید شرکت‌های بزرگ هزار میلیاردی در هر دو طرف وجود دارد. خیلی از بزرگان فناوری اطلاعات در جهت منافع خودشان استارتاپ‌ها را حمایت می‌کنند.

در چند سال گذشته کمابیش شاهد حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه الکامپ بودیم. این بار گفته می‌شود که حدود 20 شرکت بزرگ بین المللی در نمایشگاه حضور دارند. برای نمایشگاهی که در عنوان آن کلمه بین المللی بکار رفته است آیا این تعداد کافی است؟ 

قطعاً با شما موافقم ولی متاسفانه این شرایطی که در وضعیت فعلی جامعه ما حاکم شده، یعنی تحریم شدن ایران و جدی شدن این تحریم ها در ماه‌های آینده تاثیرگذار است. حتی شرکت‌های بین‌ المللی که در ایران فعالیت خاصی داشتند بعد از چند ماه جواب ندادن اعلام کردند که در نمایشگاه حضور پیدا نمی‌کنند. این بر مبنای شرایط اقتصادی و اجتماعی فعلی کشور است.

می‌توانید آمار دقیقی بدهید که چند شرکت خارجی حضور خواهند داشت؟

پیش‌بینی ما این بود که 70 استارتاپ خارجی را داشته باشیم، اما این هدف به واقعیت نپیوست و بحث اینجاست که باید ساختار حاکمیت از این موضوع حمایت کند. در کشورهای دیگر می‌بینیم که برای توسعه سرمایه گذاری می‌کنند و حتی برای شرکت‌های خارجی هزینه می‌کنند و حاکمیت اسپانسر می‌شود. به خاطر دارم که در امارات دولت اسپانسر شرکت‌های بزرگ می‌شد تا حاضر شوند اما در کشور ما این اتفاق نیفتاد. دولت باید به ورود شرکت‌های بزرگ کمک کند به آنها فضا و امکانات بدهد تا حاضر شوند و دانش یک تکنولوژی را به کشور ما انتقال دهند اما متاسفانه در کشور ما این اتفاق نمی‌افتد.

مدیران سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور چهار سال پیش که سکان هدایت نمایشگاه الکامپ را به دست گرفتند صحبت از بین‌المللی کردن نمایشگاه و رقابت آن با نمایشگاه‌های منطقه‌ای مانند جیتکس می‌کردند. الان که چند سال سپری شده، چقدر به این اهداف نزدیک شدیم؟

متاسفانه موفقیت چندانی در این زمینه حاصل نشد، آن هم به دلیل عدم ثبات اقتصادی و در واقع سیاست های دولت ما در این راستا نبود. اگر بخواهیم به این سمت برویم دولت باید با ما همکار و همسو باشد.

دولت دوازدهم که دست‌کم با وزیر ارتباطات جوانش، به نظر می‌رسد حامی‌ کسب‌وکارهاست. 

قطعا شاید نظر وزیر و تعدادی از معاونان با این قضیه همراه باشد ولی کلان حاکمیت اینطور نیست. همچنان اگر نمایشگاهی در حوزه فناوری اطلاعات برگزار می‌شود، باید با وزارت صنعت و معدن بابت هزینه چانه زنی شود چون نمایشگاه برای وزارت صنعت و معدن است و سیاست های کلان مملکت همه به هم زنجیره وار وصل است. بانک مرکزی وزارت صنعت و معدن و وزارت ارتباطات و.. ما همدلی را نیاز داریم و اگر میخواهیم کار بزرگی را انجام دهیم باید همه ارکان بخش خصوصی همدل شوند. اگر همدلی ایجاد شد به آن سمت خواهیم رفت و از خیلی منافع بخشی باید بگذریم.

اگر بخواهیم در مورد شرایط ارزی و اقتصادی فعلی صحبت کنیم، این موضوع چقدر در صنعت IT تاثیرگذار بوده است؟

محوریت توسعه اقتصادی کشور ما در فناوری اطلاعات بیشتر سمت و سوی استارتاپی دارد و تمام این‌ها به ثبات اقتصادی برمی‌گردد و وضعیت عدم ثبات است که شرکت ها را آزار می‌دهد. در حوزه کلان، تحریم‌ها نگران کننده است چون بر زیرساخت‌های ما تاثیر گذار هستند. در بخش سخت افزار، سرورها و تکنولوژی‌های جدید سرور ممکن است تحریم شویم و این محصولات دیگر وارد کشور نشوند. این نگرانی‌ها موجب شده تا شرکت‌ها نتوانند برای توسعه و سرمایه‌گذاری‌های خود برنامه‌ریزی کنند.

همچنین از زمانی که تلگرام فیلتر شد جدا از بحث درست بودن یا نبودن آن، این موضوع بر کسب و کارهای آنلاین و استارتاپ‌های کوچک تاثیر منفی زیادی گذاشت. آنها احساس می‌کنند که دیده نمی‌شوند چون قبلا می‌توانستند با استفاده از این فضای اجتماعی، خود را بهتر معرفی کنند و به جایگاه بالاتری برسند و الان دچار چالش شده‌اند.

می‌توانیم بگوییم که امسال استقبال از الکامپ به همین دلایلی که شما گفتید کم خواهد شد؟

خیر، چون رشد فناوری و صنعت IT زیاد بوده است. بخش بزرگی از جامعه سنتی ما به دیجیتال هجرت می‌کند. یعنی در کسب و کارهای سنتی افت و مشکلات بیشتری را می‌بینیم چون آنها در حال نقل مکان  به سمت دیجیتال هستند. امروزه بخش‌هایی مانند حمل و نقل، سلامت، گردشگری و خیلی بخش‌ها از سنتی به دیجیتال حرکت می‌کنند و همین افت قسمت دیجیتال را جبران می‌کند و اگر مشکلات جدید نبود، مطمئن باشید که حوزه فناوری اطلاعات جهش بزرگی در کشور ما داشت.

امسال فین تک ها در نمایشگاه حضور پررنگی دارند و بحث ارزهای مجازی ملی هم این اواخر داغ شده است. آیا امسال در حوزه ارزهای مجازی اتفاقی در الکامپ خواهد افتاد؟

به این موضوع خواهیم پرداخت اما بلاتکلیفی که ما در تصمیم گیری حاکمیتی داریم واقعا آسیب زده و اگر قرار باشد بر ارز دیجیتال به شکل ملی کار شود محکوم به این هستیم که تیم‌های داخلی ما تمامی این مراحل را یک بار تجربه کرده باشند. پایه و اساس ارزهای دیجیتال در کشور ما وجود نداشته و در کشورهای جهان اول بوده است. نیروی متخصص ما باید در این فرآیندها و تمام روالی که آنها طی کرده اند را یکبار تجربه می‌کردند. شرکت های زیادی هم به این قضیه پا گذاشتند و مرحله به مرحله آن را تجربه کردند.

در ابتدا وزارت فناوری اطلاعات اعلام کرد که ارزهای دیجیتال ایرانی می‌خواهند تولید کنند و خیلی خوب بود. در مقطع بعدی اعلام شد که ارزهای دیجیتال کلا ممنوع است. این ترمزها بخش خصوصی را نابود می کند. بخش خصوصی توان این را ندارد که هر روز یکی اعلام کند هست یا نیست. سرمایه بخش خصوصی در حال از بین رفتن است. تاثیر آن را امروز می بینیم که اگر روند ممنوع اعلام کردن را کنار می‌گذاشتند امروز این ارزها به کمک کشورما می آمد.

درست است که قسمتی از ارز ما بابت آن چرخه از کشور خارج می‌شد ولی الان یکی از بزرگترین ابزارها برای دور زدن تحریم ها همین ارزهای دیجیتال هستند که آنها را رها کردیم. متاسفانه وقتی در یک حوزه ای کاری می‌خواهد انجام شود، چندین متولی پیدا می‌شود. سازمان فناوری مسیر خوبی را می‌رفت اما بانک مرکزی شد متولی، درصورتیکه بانک مرکزی متخصص این حوزه نیست و کارشناسان آن‌ها هم در این حوزه سالهاست سنگ اندازی میکنند. امروز حتی می‌بینیم که جای کیف پول الکترونیک چقدر در کشور ما خالی است درحالیکه تمام کشورها از این کیف پول الکترونیک استفاده می‌کنند.

شما هلدینگ گرین وب را در مشهد مدیریت می‌کنید. به نظرتان وضعیت اکوسیستم استارتاپی در خراسان رضوی و سایر استان‌ها چگونه است؟

در استان‌ها این اکوسیستم فعال شده و خوب کار می‌کند اما پایه و اساس آن از تهران است و فاصله تهران با شهرستان ها خیلی زیاد است. در ایران چرخه اکوسیستم های استارتاپی چون پروژه های خود را در سطح کشور تست می‌کنند در استان های بزرگ استارتاپ ها خوب رشد کردند و تا حدی به موازات تهران جلو می آیند اما فاصله وجود دارد.

تیم های استارتاپی در شهرستان تمرکز دانش بنیانی زیادی دارند. در تهران این استارتاپ ها خیلی سریع شکل میگیرند و رشد میکنند و شاید خیلی سریع هم ریزش داشته باشند. چند روز قبل با یکی از شتاب دهنده های بزرگ صحبت می‌کردم که برای آنها حدود 1400 تا 1500 درخواست آمده بود و آنها 25 درخواست را پذیرش کرده بودند. این نسبت را در شهرستان ها نداریم و ضریب ریزش ما هم این نیست. اگر نگاه کنید 100 استارتاپ می‌آید و اگر 10 استارتاپ پذیرش شود، نسبت ریزش هم خیلی کمتر است. ولی این فاصله واقعا وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی