ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

موج دوم افزایش قیمت خودرو در راه است؛ وخامت حال قطعه سازان و کاهش شدید تیراژ خودروسازان

وضعیت صنعت خودرو کشور به هیچ عنوان مساعد به نظر نمی رسد. کمتر از دو هفته به ابلاغ رسمی تحریم های صنعت خودرو و اجرایی شدن این تحریم ها فرصت باقیست و به نظر نمی ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۳ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

وضعیت صنعت خودرو کشور به هیچ عنوان مساعد به نظر نمی رسد. کمتر از دو هفته به ابلاغ رسمی تحریم های صنعت خودرو و اجرایی شدن این تحریم ها فرصت باقیست و به نظر نمی رسد که از دوماه قبل تاکنون آماده سازی مناسبی برای مواجهه با این مشکلات صورت گرفته باشد. کمبود شدید ارز باعث شده تا قطعه سازان توان تامین قطعات مورد نیاز صنعت خودرو را نداشته باشند و کمبود تیراژ تولید نیز به کاهش خودروهای موجود در بازار و افزایش قیمت ها منجر شده است.

افزایش سرسام ‌آور قیمت خودرو های مختلف سبب تنش در اقتصاد ایران شده است. مسئولان و ناظران عواملی مانند نقدینگی بیش از حد، فقدان نظارت دولت، تحریم ‌ها، بالا رفتن بهای ارز و تصمیم ‌های غیر کارشناسی را از عوامل مؤثر در این زمینه دانسته ‌اند. افزایش نرخ دلار نه تنها بر قیمت خودرو های داخلی تاثیر گذار بود بلکه خودرو های خارجی و وارداتی را هم درگیر خود کرده است. چنانکه مجلس هم برای بازگرداندن آرامش به بازار خودرویی که تحت تاثیر مشکلات مختلف دچار التهاب شده بود ورود کرده و طرح ساماندهی بازار را با یک فوریت در دستور کار خود قرار داده است.
از طرف دیگر در همین بازار تا مدت ها قیمت خودرو های زیر 45 میلیون تومان چشم انتظار تعیین قیمت های شورای رقابت مدام بالا و پایین می شد تا اینکه شورای رقابت نیز مجوز افزایش قیمت ها را  برای خودروسازان داخلی صادر کرد.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو می گوید التهاب بازار خودرو های وارداتی با عرضه و تسهیل آزادسازی خودروهای در گمرک مانده، کاهش خواهد یافت و به این ترتیب افزون بر تنظیم بازار خودروهای خارجی قیمت های کاذب در حوزه خودروهای داخلی نیز تعدیل خواهد شد.
اگرچه به نظر می رسد طبق گفته منصور معظمی رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور بازار خودرو کمی به آرامش نسبی رسیده است اما آنچه امروز شاهد آن هستیم این است که افزایش نرخ ارز همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده است و نه تنها ثبات پیدا نمی کند بلکه بازار های مختلف را هم نیز تحت الشعاع قرار داده است.
ممکن است این  آرامش نسبی آتش زیر خاکستری باشد که ناگهان شعله ور شود. خبر هایی که از احتکار خودرو های داخلی و حتی وارداتی به گوش می رسد نیز این احتمال را بیشتر می کند.قیمت خودرودر همین رابطه شهرام آزادی کارشناس صنعت خودرو می گوید:

«اگر رشد بهای ارز ادامه پیدا کند، سبب ضرر و زیان بسیاری به صنعت خودرو کشور می شود. ممکن است این روند باعث شود تا تولید خودرو غیر اقتصادی  تلقی شده و یا حتی متوقف شود.»

او ادامه می دهد:« در مورد این موضوع دو نکته وجود دارد، یکی بحث تامین ارز است و دیگری بحث قیمت آن. در بحث تامین ارز با توجه به وجود مشکلاتی که پیش آمده، ممکن است تمامی سازندگان و تامین کنندگان قطعات خودرو نتوانند از ارز مبادله ای یا ارز بازار ثانویه در زمان مقرر استفاده کنند، این موضوع هم سبب توقف تولید یا تاخیر در روند تولید خودرو مى شود و هم بر روی قیمت خودرو ها و هم بر روی عملکرد خودروسازان و قطعه سازان تاثیر می گذارد و ضرر و زیان زیادی را به این شرکت ها وارد می کند.»
این کارشناس صنعت خودرو در مورد آتش زیر خاکستر و امکان التهاب مجدد در بازار خودرو با توجه به مشکلات عدیده خودروسازان و قطعه سازان عنوان می کند:« اگر مشکلات فعالان صنعت خودروسازی و قطعه سازی حل نشود قطعا التهاب بازار بیشتر شده و شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود. باید به این موضوع توجه داشته باشیم که بحث تامین خودرو و قطعات آن از خارج از کشور به یک بازه دو تا سه ماهه احتیاج دارد.

به عبارت دیگر از زمانی که ثبت سفارش انجام می شود تا زمانی که قطعات به دست خریداران رسیده و در داخل شرکت یا کارخانه آن ها استفاده می شود حداقل دو الی سه ماه زمان مورد نیاز است. اگر امروز ثبت سفارش و خریدی انجام نشود تاثیرات آن را در دو سه ماهه آینده خواهیم دید و این موضوع وضع را به مراتب بدتر خواهد کرد.»آنچه امروز در تامین قطعات ساخت خودرو شاهد آن هستیم ناشی از اختلالی است که ممکن است یک الی دو ماه پیش رخ داده باشد و سبب شده است تا برخی از شرکت های قطعه سازی تعطیل شوند یا روند تولیدشان کاهش یابد.
آزادی در پایان خاطر نشان کرد: «تمامی این مشکلات سلسله وار صنعت خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد و زمانی که ارز قطعه سازان برای  واردات مواد اولیه تامین نشود و تولید قطعات کاهش یابد یا متوقف شود و از سویی واردات قطعات نیز به مشکل بر بخورد صنعت خودروسازی کشور تاثیر گرفته و باعث می شود تا عرضه در بازار کم شود. به همان نسبت که عرضه کاهش یابد قیمت خودرو ها نیز افزایش می یابد و از سویی دیگر افزایش نرخ ارز هم بر مشکلات می افزاید. اگر بخواهیم با قیمت های قبلی خودرو را به بازار عرضه کنیم خودروسازان و قطعه سازان  ضرر و زیان زیادی را متحمل خواهند شد و استمرار این موضوع سبب ورشکستگی آن ها خواهد شد بنابراین افزایش قیمت خودرو ها اجتناب ناپذیر است.»
آنچه بسیار واضح جلوه می کند این است که مشکلات صنعت خودرو با نوسانات شدید نرخ ارزی و تصمیمات شتاب زده از سویی دیگر پیش از اعمال تحریم های آمریکا بر این صنعت، کار خود را کرده است و ضربه کاری را به این صنعت و صنعتگران آن زده است و اگر وضعیت اقتصادی کشور به ثبات نسبی نرسد ممکن است به زودی صنعت کشور مجبور شود فاتحه یکی از بزرگ ترین صنایع خود یعنی خودرو را بخواند. کاش پیش از آن که دیر شود مسئولان اقتصادی کشور نوشدارویی برای این صنعت پیدا کنند نه پس از نابودی آن.

علی شکوهی از مدیران با سابقه صنعت خودرو در این رابطه می گوید: شرایط ایران خودرو و سایپا چندان روشن نیست و اطلاعات شفافی در خصوص نحوه فعالیت یا استراتژی آینده این دو شرکت برای ماه های پیش رو وجود ندارد اما متن دقیق اعلامیه تحریم صنعت خودروسازی می تواند در این زمینه حائز اهمیت باشد.

در واقع هر دو خودروساز بزرگ کشور مانند قطعه سازان وابستگی زیادی به تبادل مالی با دیگر کشورها، تامین قطعات از چین و همکاری های چند جانبه دارند و در صورتی که تحریم های صنعت خودروسازی به شکل بسیار سخت گیرانه ای اعمال شود، ممکن است حتی تبادل مالی با چین یا مونتاژ خودروهای چینی در کشور متوقف شود.

این در حالیست که با کاهش فعالیت پژو در ایران، ایران خودرو وابستگی زیادی به شاخه چینی این شرکت یعنی دانگ فنگ دارد که به شکل مستقیم و غیر مستقیم قطعات حساس مربوط به تولید مدل هایی نظیر 206 یا 207 را تامین می نماید. در خصوص سایپا نیز همکاری با شرکت هایی نظیر چانگان می تواند سخت تر شود.

در نقطه مقابل اما برخی افراد معتقدند که ایران خودرو و سایپا می توانند مانند سال 91 حتی علیرغم کاهش شدید تیراژ تولید به حیات خود ادامه دهند، اما حتی این پیش بینی نسبتا خوشبینانه نیز بستگی زیادی به شرایط ارز، قیمت تمام شده خودروها، توان خرید مشتریان و شدت عمل تحریم ها دارد. از این رو باید منتظر ماند و دید که در نهایت سرنوشت صنعت خودروسازی پرحاشیه کشور به کجا ختم می شود؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • hamidic
    hamidic | ۹ مرداد ۱۳۹۷

    شاید با افزایش قیمت و دادن وام خرید خودرو بتونن کمی از خسارت رو جبران کنن ولی نکته ای که هست اینه که هر روز داره تعداد کسانی که میتونن خودرو بخرن کم میشه و این یعنی پایان کار خودروسازی
    مثلا فکر کن پراید رو کردن به قیمت پورشه کی میتونه بخره اونیم که میتونه بخره میره خوده پورشه رو میخره نه پراید زباله رو

  • OLD
    OLD | ۴ مرداد ۱۳۹۷

    دوستان عزیز گوش به این اخبار کذب ندهید. بحمدالله اوضاع اقتصاد کشور در حال بهتر شدن است. به لطف خدا و درایت رهبر عزیزمون و همچنین بزرگ مردان سپاه اسلام این پیچ خطرناک رو رد خواهیم کرد.
    فقط یک پیچ دیگر مانده تحمل بیاورید آمریکا و اسرائیل و کل غرب و شرق را به زانو خواهیم دراورد.

    • OLD
      OLD | ۴ مرداد ۱۳۹۷

      در ضمن دوستان توجه داشته باشید این پیچی کهازش حرف زدم حول محور یک دایره است و تا ابد که چنین دایره ای وجود دارد این پیچ نیز وجود دارد. پس مسافران کمربندهای خودر را برای تا ابد نشستن در این وضع محکم ببندند!

  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۴ مرداد ۱۳۹۷

    موج دو؟
    پراید داره میشه بالای صد میلیون؟!

    • alimohammadi15
      alimohammadi15 | ۴ مرداد ۱۳۹۷

      جدای از شوخی، به نظرم نمیتونیم نظر قطعی بدیم که آیا ورشکست شدن خودروسازان داخلی به نفع یا ضرر مردم در حالت فعلی هست یا خیر
      با رو به رو شدن با موج جدید تحریم ها، قطعا خودرو های خارجی بسیار کمیاب خواهند بود. خودروهایی مثل بی ام و و مرسدس بنز و غیره که تا الآن هم خریدشون آسون نبوده رویایی خواهند شد و ماشین های هیوندای و تویوتا احتمال داره که از نظر قیمتی جاشون رو بگیرن، توی این وضعیت خودروسازان چینی هم به زحمت حاضر به معامله هستن و تنها حالت میتونه این باشه که جنگ اقتصادی بین چین و آمریکا باعث بشه تولید کنندگان چینی بهمون خودرو بدن، که اونم زیاد فرضیه قوی نیست (زد تی ای رو ببینید که چه بلایی سرش اومد)
      اگر تقریبا هیچ خودرو خارجی نداشته باشیم و صنعت خودروسازی داخل هم نباشه وضعیت بازار خودرو میتونه از این هم بدتر بشه...

  • yosof
    yosof | ۳ مرداد ۱۳۹۷

    اولی: اگه فلانی بیاد، دلار میشه 6هزار،جنگ میشه سرکوچه مامورمیزارن دیوارمیکشن و... رئیس فعلی توی 4 سال اول به اقتصاد ثبات داد، حالا 4 سال دوم میخواد رشد بیاره.تو رو خدا بهش رای بدید
    دومی: دلیل این حرفت چیه؟
    اولی: مممممم این حرفا رو ول کن فقط بهش رای بده

    6 ماه بعد:
    دومی: دلار چنده؟
    اولی: 6 هزار
    دومی: شما میگفتی اگه فلانی بیاد دلار میشه 6 هزار.یعنی اگه رئیس فعلی باشه دلار زیادبالا نمیره وحرفای دیگه.خوب چیشد پس؟
    اولی:اگه فلانی میومد دلار میشد 8 هزار
    دومی:دلیل این حرفت چیه؟
    اولی:ممممممم

    1 سال بعد:

    دومی: داداش دلار شد هشت هزار.حرفای قبلیت که یادته.چی شد حالا؟
    اولی: ععععععع

    دومی:شما مسئول وضع فعلی هستین حتی اگه بگی پشیمانم.باید پاسخگوی این انتخابت باشی هم در این دنیا و هم قیامت.با خون شهدا و آینده کشور بازی کردین،همه چی رو به بازی گرفتین.بزار بهت بگم تمام حرفهای اون زمان و الانت همش حرفهایی بود که دشمنا سرزبونا انداختن.الان که میگی:هردوشون دزدوپدرسوخته هستن.میگی:قدرت دست فلانیه وحرفهای صد من یه غاز دیگه
    تا زمانی که یادنگیریم بدون دلیل حرف نزنیم وضع ما همینه.

    • Amirmohammad Javadi
      Amirmohammad Javadi | ۳ مرداد ۱۳۹۷

      ببین یه مشت جفنگ به هم بستی همون رئیسی که بهش رای میخواستی بدی میگفت برجام کاغذ باطله است !
      الان برجامی در کار نیست داره پشتتون میسوزه که چرا گرونی شد اما نمی دونی دلیلش چیه یا نمی خوای بدونی چیه :)
      تا زمانی که شما هستین همین اشه همین کاسه !
      با جنگ تو دنیا هیچکس به هیچ جا نرسیده و نخواهد رسید

      • yosof
        yosof | ۴ مرداد ۱۳۹۷

        رئیسی گفت: ما به برجام ادامه میدیم.همین مناظراتی که توی تلویزیون پخش شد.اینم انکارمیکنی؟! ضمنا حرف من عدم درایت سیاسی مردم بود.که تا وضع مردم اینجوریه، وضع مملکت هم همینه.
        بله هرکسی میومد وضع خیلی عوض نمیشد. چون از سال 92 تا 96 زیرساختهای اقتصاد نابود شد.کافیه آمار نقدینگی،بدهی دولت به بانکها،ورشکستی بانکها،رکود و ... رو بخونی متوجه میشی کسی نمیتونست این خرابی رو جمع کنه.مردم باید نتیجه تصمیمات اشتباهشونو ببینن و براشون تجربه بشه.این یعنی دموکراسی

        • Amirmohammad Javadi
          Amirmohammad Javadi | ۴ مرداد ۱۳۹۷

          اره گفت ادامه میدیم تا زمانی که منافع تامین بشه !
          تو میگی ۹۲ تا ۹۶ زیرساخت نابود شد ؟
          ۹۲ مگه اقتصادی وجود داشت ؟
          چرا جوک میگی برادر من !
          یه جور میگه انگار تا ۹۲ شکوه انقلاب اسلامی بود !

        • Abolfazl Mandi
          Abolfazl Mandi | ۴ مرداد ۱۳۹۷

          مردم دارن نتیجه یه اشتباه چهل سال پیششون رو میبینن مگرنه اینا که همه شون سر و ته یه کرباسن

          • yosof
            yosof | ۴ مرداد ۱۳۹۷

            آمار زیاده اما فقط همین یکی برای اهلش کافیه. از 84 تا 89 قیمت دلار تقریبا ثابت بود.چرخه کامل هسته ای،موشکی،مسکن و... رو هم فراموش کردی؟
            گفتی انقلاب.کدوم انقلاب؟ آقای تاجزاده میگه: عموم ما (طیف حاضر) اعتقادی به نظام اسلامی نداریم و ما اشتباه کردیم انقلاب کردیم.
            بعد از جنگ مملکت رو کلا دادید دست کسانی که خودشون میگن ما اعتقادی نداریم و بیشترین رای اونها مال مناطق سرمایه دارنشین بود.مگه شما گذاشتین که یک انقلابی بیاد سرکار؟ که حالا داری کاسه کوزه ها رو سر انقلابی میشکنی؟این نتیجه حماسه پارسال شماست.
            احمدی نژاد هم از اول شیش و هشت میزد.اصولگراها درمقابلش قالیباف و جلیلی رو آورده بودن اما دوردوم ناچارا ازش حمایت کردن.و دو سال آخرش هرروز استیضاحش میکردن.اما مجلس اصلاحطلب فعلی اصلا کاری به رئیس فعلی نداره.چون از خودشونه.این فرق این دو گروه هست.حالا هی بیا داستان بگو.اگه مشکل از نظامه پس بیخود میکنین رای میدین.بیارم کامنتای پارسال شمارو؟ یکی گفت دلار گرون میشه.بهش 30 دیسلایک دادین
            سرمایه دارها رو مسلط بر کشور کردین توبه کنید.
            با آبنبات آزادی راحت گول میخورین.
            میدونی کی ویدئو رو ممنوع اعلام کرد؟ نمیدونی.آقای تکرار،وزیرارشاد دوره امام.والسلام

          • Abolfazl Mandi
            Abolfazl Mandi | ۴ مرداد ۱۳۹۷

            زیادی ساندیس خوردی چرت و پرت زیاد میگی

          • amink69
            amink69 | ۳۰ مرداد ۱۳۹۷

            یعنی فک میکنین چون روحانی اومده اینطوریه ؟ اگه رئیسی بود الان همه بنز داشتیم ؟! چی مصرف می کنین ؟! بحث موندن در برجام هم که ایران خودشو پاره کرد گفت ما توی برجام می مانیم ولی آمریکا رفت پس چیزی که گفتی رئیسی گفته می مانیم هم وضع همین بود شاید بدتر ! در ضمن هنوزم ایران از برجامی که گذاشته خارج نشده ولی دیگه فایده ای نداره چون برجامی نیست دیگه ! در ثانی برجام که هم بود چه فرقی تو زندگی ما کرد ؟! قبل و بعدش فرقی نداشت !

    • alimohammadi15
      alimohammadi15 | ۴ مرداد ۱۳۹۷

      با بررسی دلایل گرونی های فعلی متوجه میشیم که اگر آقای میرسلیم یا هاشمی یا رئیسی یا همین آقای روحانی هرکدوم که رئیس جمهور باشن چندان تفاوتی نمیکرد و همین وضعیت به وجود میومد.
      آقا یوسف، شما به عنوان طرفدار سرسخت آقای رئیسی، باید خوشحال باشی که ایشون نیومدن روی کار، چون اگر گرونی در زمان ایشون رخ میداد مورد انتقاد شدید مخالفانشون قرار میگرفتن به عنوان شخصی که «باعث ایجاد گرانی شد» و در واقع انتقادات وارد به ایشون اگر رئیس جمهور میبودن و گرونی رخ میداد بسیار بیشتر و جدی تر می‌بود

    • amink69
      amink69 | ۳۰ مرداد ۱۳۹۷

      برام خیلی خنده داره که یک عده هنوز توی بحث انتخابات و رئیسی و روحانی گیر کردن !

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی