ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هوش مصنوعی واتسون IBM برنامه‌های درمانی اشتباه تجویز می‌کند

سال گذشته گفته شده بود که هوش مصنوعی واتسون کمپانی IBM، راه هایی درمانی برای درمان سرطان ارائه می دهد که معمولاً با رویکرد و پیشنهادهای پزشکان همخوانی دارد. با این وجود به نظر می‌رسد ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

سال گذشته گفته شده بود که هوش مصنوعی واتسون کمپانی IBM، راه هایی درمانی برای درمان سرطان ارائه می دهد که معمولاً با رویکرد و پیشنهادهای پزشکان همخوانی دارد. با این وجود به نظر می‌رسد هوش مصنوعی یاد شده هنوز اشکالات زیادی دارد چرا که در چند مورد به خصوص برنامه‌های درمانی اشتباهی را پیشنهاد داده است.

کمپانی IBM پیش‌تر اعلام کرده بود که محصول تجاری Watson for Oncology (به معنی واتسون برای تومورشناسی) در بیش از ۹ مرکز درمانی  مورد استفاده قرار گرفته و در ارائه پیشنهادهای پزشکی برای انواع سرطان بسیار ماهرانه عمل کرده است.

بنابر آمار به دست آمده در کشور هند، روش های درمانی واتسون برای سرطان ریه، سرطان مقعد و سرطان روده بزرگ به ترتیب مورد تایید ۹۶، ۹۳ و ۸۱ درصد پزشکان قرار گرفته. همچنین تحقیق دیگری نیز ارقام مشابهی را در زمینه سرطان ریه، پستان و معده کشور تایلند نشان می دهد.

با این وجود به تازگی سیستم یاد شده در چمد مورد راهکار اشتباهی ارائه داده که اگر بیمار آن را به کار می‌بست، بدون شک عواقب نامطلوبی در انتظارش بود.

گزارش شده که هوش مصنوعی واتسون به بیمار ۶۵ ساله‌ای که از خون ریزی شدید رنج می‌برده، دارویی پیشنهاد داده که در صورت استفاده از آن، خونریزی وی را شدت می‌بخشیده است.

گفته شده که مهندسین IBM با همکاری پزشکان مرکز سرطان مموریال اسلون–کترینگ به آموزش این هوش مصنوعی پرداخته‌اند. بنابراین اشتباه یکی از این دو گروه بوده که باعث شده هوش مصنوعی واتسون در موارد به خصوصی اشتباه کند.

یکی از پزشکان بیمارستان ژوپیتر فلوریدا باور دارد که هوش مصنوعی واتسون عملکرد مطلوبی نداشته و پیشنهاداتش ارزش خاصی ندارد.

با این حال یکی از سخنگویان شرکت IBM خاطر نشان نموده که بیمارستان‌ها هنوز از پیشنهادات این سیستم استفاده می‌کنند اما پزشکان این پیشنهادات را بررسی کرده و سپس آنها را به کار می‌بندند. این مسئله موجب می‌شود دیگر جایی برای نگرانی باقی نماند.

 

تماشا کنید:نتایج یک پژوهش ۳۰ ساله؛ موسیقی درد و استرس جراحی را پایین ‌می‌آورد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی