ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس Clade X
علمی

ویروسی که میتواند یک میلیارد نفر را به کام مرگ بکشاند

طبق پژوهشی تازه شیوع جهانی نوعی ویروس جدید پاراآنفلوئنزا قادر است یک میلیارد نفر از جمعیت زمین را از پای در بیاورد و حتی بیم آن می رود که تروریست ها با دستکاری ژنتیکی، از ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۰:۰۱

طبق پژوهشی تازه شیوع جهانی نوعی ویروس جدید پاراآنفلوئنزا قادر است یک میلیارد نفر از جمعیت زمین را از پای در بیاورد و حتی بیم آن می رود که تروریست ها با دستکاری ژنتیکی، از این ویروس برای حمله به دولت ها و ایجاد اختلال در دنیا استفاده نمایند.

به تازگی جمعی از محققان دانشگاه جانز هاپکینز اقدام به شبیه سازی ویروسی کرده اند که در حال حاضر ناشناخته است اما آنها برای تسهیل در فرایند تحقیقات خود نام Clade X را بر آن نهاده اند. آنها در شبیه سازی خود دریافتند که پاتوژن مذکور بسیار شبیه به سارس عمل می کند و در صورت شیوع از کنترل خارج می شود.

طبق اعلام پژوهشگران ویروس Clade X در ابتدا علائمی شامل تب، سرفه و سرگیجه را در افراد مبتلا ایجاد کرده و بعد از جهش یافتن در بیماران موجب بروز آنسفالیت یا ورم مغزی شده و در نهایت آنها را وارد یک کمای کشنده می کند.

آنها بعد از فرایند ۲۰ ماهه شبیه سازی ویروس مذکور اعلام کردند که درمان مبتلایان به این ویروس تقریبا غیرممکن خواهد شد و بالغ بر ۱۵۰ میلیون نفر از جمعیت دنیا جان خود را از دست می دهند و ظاهرا کلیه تلاش ها برای ساخت واکسن آن نیز به بن بست می انجامد.

ویروس Clade X

بنابر گفته دکتر اریک تونر از پژوهشگران ارشد مرکز تامین سلامت جهانی دانشگاه جانز هاپکینز و طراح نسخه شبیه سازی شده ویروس Clade X چنانچه تلاش ها برای ساخت واکسن این ویروس همچنان با شکست روبرو شود، حدودا ۹۰۰ میلیون نفر (برابر با ۱۰ درصد از جمعیت زمین) جان خود را به خاطر آن از دست می دهند (در نظر داشته باشید که این ویروس در دنیا شیوع نیافته و صرفا شرایط شیوع آن و اتفاقاتی که می تواند در نتیجه همه گیر شدنش رخ بدهد شبیه سازی شده اند)

دکتر تونر در مصاحبه اش با وبسایت بیزنس اینسایدر اینطور اظهار داشته:

«بشریت خیلی خوش شانس بوده که ویروسی مانند سارس تا این اندازه خطرناک نبوده. به نظر من حتی باسوادترین و با تجربه ترین مقامات ارشد که از بحران های زیادی جان سالم به در برده اند هم ممکن است در مواجهه با ویروس Clade X با مشکل روبرو شوند. و علت این نیست که این افراد کارشان را خوب انجام نمی دهند یا باهوش نیستند یا خود را وقف کارشان نمی کنند بلکه علت فقدان سیستم هایی است که واکنش مطلوب ما به چنین ویروسی را میسر نمایند.»

با این حال اما دکتر تونر و تیمش به خاطر خطرات ویروس Clade X و پیامدهایی که دسترسی دیگران به آن میتواند داشته باشد، از انتشار جزئیات و اطلاعات دقیق تر در رابطه با این ویروس خودداری کرده اند. دکتر تونر در توضیح این مساله نیز گفت: ما نمی خواهیم دستورالعمل استفاده از ویروس Clade X را در اختیار مردم بگذاریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی