ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس کشی
نرم افزار و اپلیکیشن

آنتی ویروس کافی نیست؛ ۴ کاری که باید برای دور ماندن از بدافزار‌ها انجام دهید

به تازگی لپتاپ یا کامپیوتر جدیدی خریده‌اید و نگران امنیت فضای آنلاین شده‌اید؟ نگران از دست دادن فایل‌های مهمی هستید که بعد از ساعت‌ها کار به دست آمده‌اند و یا از آلوده شدن سیستم‌تان به ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

به تازگی لپتاپ یا کامپیوتر جدیدی خریده‌اید و نگران امنیت فضای آنلاین شده‌اید؟ نگران از دست دادن فایل‌های مهمی هستید که بعد از ساعت‌ها کار به دست آمده‌اند و یا از آلوده شدن سیستم‌تان به ویروس و دیگر بدافزار‌های اینترنتی هراسانید؟

در امان ماندن از فضای آلوده‌ی اینترنت سخت نیست. البته تا زمانی که اقدامات لازم را انجام دهید. شاید فکر کنید نصب یک آنتی ویروس خوب بتواند به تنهایی سیستم‌ عاملتان را از حمله‌ی ویروس‌ها و بدافزار‌ها در امان نگاه دارد. اما این تفکر تا حدی غلط است و باید به یاد داشته باشید که استفاده از آنتی ویروس به تنهایی کافی نخواهد بود.

در این مطلب ۴ روش برای جلوگیری از آلوده شدن به بدافزار‌ها را آماده کرده‌ایم که با انجامشان می‌توانید تا حد زیادی از سیستم عامل و اطلاعات شخصی‌تان محافظت کنید. بنابراین این مطلب را از دست ندهید.

۱. با استفاده از فیلتر اسپم از شر ایمیل‌های تقلبی خلاص شوید

ویروس کشی

بیش از نیمی از ایمیل‌های دریافتی اسپم هستند و پنجاه درصد این ایمیل‌ها حاوی فایل‌های مخربیست که در صورت دانلود اتفاقات خوبی در انتظار سیستم عامل نخواهد بود. این روش یکی از کاری ترین متد‌ها برای آلوده کردن سیستم‌های مختلف به ویروس به شمار می‌رود. بنابراین عاقلانه ترین رویکرد این است که قبل از ورود این قبیل پیغام‌ها به صندوق دریافتی ایمیل، از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

ایمیل‌های دریافتی توسط شما قابل کنترل نیست. متاسفانه بعد از اینکه ایمیلی می‌سازید، تقریبا بسیاری از کلاهبرداران اینترنتی به آن دسترسی خواهند داشت و شما را با سیلی از ایمیل‌های حاوی فایل‌های مخرب و بدافزار مورد حمله قرار می‌دهند. به این امید که در یکی از تلاش‌هایشان خوش شانس باشند و قربانی روی فایل دریافتی کلیک کند.

ایمیل‌های تقلبی و مخرب عموما قابل اعتماد به نظر می‌رسند و با لینک به سایت‌های جعلی سعی دارند شما را نسبت به درج اطلاعات شخصی مجاب کنند. البته گوگل و مرورگر‌های قدرتمند تا حد زیادی جلوی این وبسایت‌ها را می‌گیرند اما به هر ترتیب این اقدامات کافی نیست.

به همین دلیل بهترین راه حل برای رهایی از شر این ایمیل‌ها، استفاده از فیلتر‌های اسپم است تا جلوی دریافت این قبیل ایمیل‌ها را بگیرد. در ضمن به یاد داشته باشید که تحت هیچ شرایطی روی فایل‌های دریافتی از ایمیل‌های ناشناس کلیک نکنید.

۲. استفاده از سرویس‌های ایمیل‌ رمزگذاری شده

ویروس کشی

استفاده از جیمیل، Outlook و هر سرویس ایمیل قابل اعتماد دیگری می‌تواند راهی مناسب برای در امان ماندن از بد افزار‌ها باشد. اما کافی نیست. حتی با اینکه استفاده از نام کاربری، رمز عبور، احراز هویت دو مرحله‌ای و اتصالات HTTPS فوق العاده کمک کننده هستند، اما هرگز کافی نیستند.

همه می‌دانیم که جیمیل با استفاده از محتویات دریافتی در ایمیل شما، آگهی‌های بازرگانی را به نمایش می‌گذارد. این اتفاق خیلی خوشایند نیست. اما استفاده از ایمیل رمزگذاری شده راه حلی مناسب برای رهایی از این اتفاق محسوب می‌شود.

چندین ارائه دهنده‌ی ایمیل‌های رمزگذاری شده در حال فعالیت هستند. مثل پروتون میل، توتا نوتا و مالیفنس. هرکدام از این ارائه دهندگان سطح مختلفی از امنیت در حوزه‌ی اینترنت را ارائه می‌کنند. شما باید با مطالعه‌ی بیشتر نسبت به انتخاب سرویس مناسب اقدام کنید. البته همیشه باید به یاد داشته باشید که حتی در صورت استفاده از این سرویس‌ها حتما باید رمز عبور مناسبی را برگزینید.

بین گزینه‌هایی که در پاراگراف قبلی به آن اشاره کردیم، توصیه‌ی ما استفاده از پروتون میل است. اگرچه این سرویس دارای محدودیت‌هاییست و همه‌ی ویژگی‌های آن به طور کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار نمی‌گیرد.

۳. فقط از مرورگر‌ها و افزونه‌های قابل اعتماد استفاده کنید

ویروس کشی

استفاده‌ی امن از اینترنت به این معنیست که بتوانید بدون ترس از بد افزار‌ها، کلاهبرداران اینترنتی و دیگر خطرات احتمالی از فضای اینترنت بهترین استفاده را داشته باشید.

به جز ایمیل، بیشترین خطرات احتمالی توسط مرورگر مورد استفاده شما ایجاد می‌شود. یکی از کار‌هایی که باید همیشه مد نظرتان باشد، به روزرسانی مداوم مرورگرتان است. موزیلا فایرفاکس نمونه‌ای بسیار مناسب از مرورگری امن به شمار می‌رود که به طور مداوم با به روزرسانی‌های جدید خود را مقاوم تر می‌سازد.

یکی دیگر از مثال‌های مناسب شاید گوگل کروم باشد. البته با نادیده گرفتن سیاست‌های حریم شخصی که گوگل از آن استفاده می‌کند و ممکن است آنچنان به مذاق کاربران خوش نیاید.

البته تنها یک مرورگر امن کافی نیست. افزونه‌های زیادی برای مرورگر‌های مختلف وجود دارد. اما نکته اینجاست که نباید به همین سادگی از آن‌ها استفاده کنید. برای انتخاب یک افزونه سعی کنید از پیشینه‌ی سازندگان با خبر شوید و شهرت افزونه را به خوبی بسنجید و از جاسوسی نبودن آن مطمئن شوید.

۴. قبل از کلیک کردن روی لینک‌ها، از سلامتشان اطمینان حاصل کنید

ویروس کشی

فضای اینترنت هرگز قابل اطمینان و امن نبوده. به همین دلیل استفاده از ابزار‌هایی برای ارزیابی سلامت لینک‌ها با اهمیت به نظر می‌رسد. افراد بسیار کمی در دنیا به ارزیابی موضوع یاد شده می‌پردازند. این در حالیست که بسیاری از نرم افزار‌ها و افزونه‌ها به راحتی و با سرعتی بالا این کار را انجام می‌دهند.

چه راهی بهتر از اینکه نسبت به سلامت یک لینک قبل از کلیک روی آن اطمینان داشته باشید؟ این کار زمان زیادی نخواهد گرفت و ابزار زیادی برای اینکار وجود دارد.

اگر علاقه‌ای به استفاده از افزونه‌ها ندارید، می‌توانید برای اطمینان داشتن از لینک‌هایی که روی آن کلیک می‌کنید از وبسایت‌هایی نظیر ScanURL یا کسپرسکی ویروسدسک استفاده کنید.

استفاده از آنتی ویروس هرگز کافی نیست!

بسیاری از مردم بر این عقیده‌اند که برای داشتن امنیت در فضای اینترنت و رهایی از ویروس‌ها کافیست یکی از آنتی ویروس‌های معروف را نصب کنند. اما امنیت در فضای اینترنت بیش از استفاده از یک آنتی ویروس کار می‌برد.

به همین دلیل باید بگوییم استفاده از یک آنتی ویروس قدرتمند و معتبر فقط یک گام برای محافظت از سیستم عامل و اطلاعات شخصی‌تان محسوب می‌شود. بعد از انجام این کار باید کار‌هایی که در بالا به آن اشاره کردیم را انجام دهید تا بتوانید تا حد نسبتا مناسبی از شر بدافزار‌ها در امان بمانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • disna
    disna | ۳۱ مرداد ۱۳۹۷

    آنتی ویروس کافی هست به شرطی که براساس 3 معیار 1-برند 2- مدل و 3- گارانتی با دقت و درست انتخاب بشه.
    - برند خوب و معتبر و دارای شرکای استراتژیک معتبر
    مثل ترندمیکرو یا وبروت

    - مدل : ضد ویروسها در مدلهای مختلفی ارائه میشن. و نسخه های کاملتر ویژگی های بیشتری دارن. مثلا کاملترین آنتی ویروس خانگی که تو ایران ارائه میشه : ترندمیکرو ماگزیمم سکیوریتی هستش .

    بیشتر محصولات آنتی ویروس ویژگی Web Protection دارن و نیاز به نصب افزونه جداگانه روی مرورگر نیست.

    بهترین ها در شناسایی تهدیدات وب : Webroot با تکنولوژی BrightCloud و ترندمیکرو با تکنولوژی SPN

    و گارانتی : مهمه از چه شرکتی ضد ویروس میخرید . چون تضمین کننده اینه که فروشنده اطلاعات درست بهتون میده . محصول اصلی و معتبر و اورجینال بهتون میده و لایسنستون بعد از خرید تا زمان انقضاء به درستی کار کنه و اگر مشکلی داشتید بتونن به خوبی بهشون پشتیبانی بدن.

مطالب پیشنهادی