ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

غلبه انسان بر هوش مصنوعی OpenAI در نخستین دور از مسابقه سه مرحله ای دوتا 2

شاید هوش مصنوعی توانسته باشد در بازی هایی مانند شطرنج و Go برتری خود را بر انسان نشان دهد، اما ورزش های الکترونیکی جایگاه دیگری دارند؛ چرا که در مسابقه شب گذشته میان تیمی از ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

شاید هوش مصنوعی توانسته باشد در بازی هایی مانند شطرنج و Go برتری خود را بر انسان نشان دهد، اما ورزش های الکترونیکی جایگاه دیگری دارند؛ چرا که در مسابقه شب گذشته میان تیمی از بازیکنان حرفه ای دوتا 2 و هوش مصنوعی OpenAI (طی رقابت های بین المللی ونکوور)، تیم هوش مصنوعی رقابت را به انسان واگذار کرد.

بازیکنان حاضر در رقابت که عضو تیم برزیلی «Pain Gaming» هستند، برتری قاطعی را به دست آوردند که البته دستیابی به آن چندان هم آسان نبود؛ هوش مصنوعی عملکرد قابل توجهی را به نمایش گذاشت و حتی ممکن است با اصلاح بعضی اشتباهات، در دو بازی پیش رو پیروز شود.

OpenAI

ربات های تیم هوش مصنوعی محصول پژوهشگاه غیر انتفاعی OpenAI هستند که توسط افرادی مانند ایلان ماسک (بنیان گذار تسلا و SpaceX) راه اندازی شده و هدف آن، توسعه هوش مصنوعی به نفع جوامع انسانی است.

البته پروژه یادگیری بازی پیچیده ای مانند دوتا 2 توسط هوش مصنوعی به تنهایی یک پژوهش عمیق و زمان بر است؛ چرا که بازی مذکور فاکتورهایی مانند کار گروهی، استراتژی بلند مدت و تصمیم گیری پیچیده را در بر دارد و پیشرفت هوش مصنوعی در چنین آیتم هایی، کاربردهای قابل توجهی در دنیای واقعی خواهد داشت.

هرچند در بازی شب گذشته هوش مصنوعی نتوانست به خوبی فاکتورهای مورد نظر را اجرا کند. رقابت در دقایق ابتدایی از درگیری قابل قبولی برخوردار بود اما در نهایت تیم Pain Gaming با استفاده از استراتژی مناسب به پیروزی رسید.

هوش مصنوعی در نبردهای نزدیک عملکرد فوق العاده ای داشت

در این بین تیم هوش مصنوعی نیز بدون استراتژی بازی نکرد و در برخی موارد تصمیماتی مشابه یک تیم انسانی گرفت. علاوه بر این، هوش مصنوعی در نبردهای نزدیک عملکرد فوق العاده ای داشت و با دقت هرچه تمام تر ضربات خود را بر بازیکنان حریف وارد می کرد. البته این برتری به دلیل ماهیت کامپیوتری هوش مصنوعی و محاسبه دقیق اعداد و ارقام (فواصل، میزان سلامتی حریف، تأثیر ضربه و...) به دست آمده است.

OpenAI
درگیری OpenAI Five با Roshan

تیم هوش مصنوعی تحت عنوان «OpenAI Five» چند اشتباه کلیدی نیز داشت؛ به عنوان مثال این تیم بیش از اندازه با یکی از NPC ها (بازیکن غیر قابل انتخاب) به نام «Roshan» درگیر می شد.

کشتن کاراکتر مذکور در بازی دوتا 2 پاداش های قابل توجهی مانند دریافت سپر روشن (که امکان احیای یک بازیکن کشته شده در نبرد را برای یک بار فراهم می کند) به دنبال دارد، اما درگیری بیش از حد OpenAI Five با Roshan باعث خالی ماندن خطوط دفاعی منتهی به محدوده اصلی و در نتیجه نفوذ تیم Pain Gaming شد.

لازم به ذکر است که پیش از این هوش مصنوعی در رقابت تک به تک و پنج به پنج محدود، توانسته بود رقبای انسانی را شکست دهد. این برتری به دلیل تمرکز بازی تک به تک بر نبرد رو در رو و همچنین محدود شدن بخش هایی از بازی در رقابت پنج به پنج (به منظور کاهش پیچیدگی برای هوش مصنوعی) به دست آمده بود.

حال سؤال اینجاست که آیا OpenAI Five می تواند با تکیه بر توانایی های یادگیری ماشینی از اشتباهات خود درس بگیرد؟ برای پاسخ به این سؤال باید منتظر نتیجه دو مسابقه بعدی باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی