غلبه انسان بر هوش مصنوعی OpenAI در نخستین دور از مسابقه سه مرحله ای دوتا 2

شاید هوش مصنوعی توانسته باشد در بازی هایی مانند شطرنج و Go برتری خود را بر انسان نشان دهد، اما ورزش های الکترونیکی جایگاه دیگری دارند؛ چرا که در مسابقه شب گذشته میان تیمی از بازیکنان حرفه ای دوتا 2 و هوش مصنوعی OpenAI (طی رقابت های بین المللی ونکوور)، تیم هوش مصنوعی رقابت را به انسان واگذار کرد.

بازیکنان حاضر در رقابت که عضو تیم برزیلی «Pain Gaming» هستند، برتری قاطعی را به دست آوردند که البته دستیابی به آن چندان هم آسان نبود؛ هوش مصنوعی عملکرد قابل توجهی را به نمایش گذاشت و حتی ممکن است با اصلاح بعضی اشتباهات، در دو بازی پیش رو پیروز شود.

OpenAI

ربات های تیم هوش مصنوعی محصول پژوهشگاه غیر انتفاعی OpenAI هستند که توسط افرادی مانند ایلان ماسک (بنیان گذار تسلا و SpaceX) راه اندازی شده و هدف آن، توسعه هوش مصنوعی به نفع جوامع انسانی است.

البته پروژه یادگیری بازی پیچیده ای مانند دوتا 2 توسط هوش مصنوعی به تنهایی یک پژوهش عمیق و زمان بر است؛ چرا که بازی مذکور فاکتورهایی مانند کار گروهی، استراتژی بلند مدت و تصمیم گیری پیچیده را در بر دارد و پیشرفت هوش مصنوعی در چنین آیتم هایی، کاربردهای قابل توجهی در دنیای واقعی خواهد داشت.

هرچند در بازی شب گذشته هوش مصنوعی نتوانست به خوبی فاکتورهای مورد نظر را اجرا کند. رقابت در دقایق ابتدایی از درگیری قابل قبولی برخوردار بود اما در نهایت تیم Pain Gaming با استفاده از استراتژی مناسب به پیروزی رسید.

هوش مصنوعی در نبردهای نزدیک عملکرد فوق العاده ای داشت

در این بین تیم هوش مصنوعی نیز بدون استراتژی بازی نکرد و در برخی موارد تصمیماتی مشابه یک تیم انسانی گرفت. علاوه بر این، هوش مصنوعی در نبردهای نزدیک عملکرد فوق العاده ای داشت و با دقت هرچه تمام تر ضربات خود را بر بازیکنان حریف وارد می کرد. البته این برتری به دلیل ماهیت کامپیوتری هوش مصنوعی و محاسبه دقیق اعداد و ارقام (فواصل، میزان سلامتی حریف، تأثیر ضربه و...) به دست آمده است.

OpenAI

درگیری OpenAI Five با Roshan

تیم هوش مصنوعی تحت عنوان «OpenAI Five» چند اشتباه کلیدی نیز داشت؛ به عنوان مثال این تیم بیش از اندازه با یکی از NPC ها (بازیکن غیر قابل انتخاب) به نام «Roshan» درگیر می شد.

کشتن کاراکتر مذکور در بازی دوتا 2 پاداش های قابل توجهی مانند دریافت سپر روشن (که امکان احیای یک بازیکن کشته شده در نبرد را برای یک بار فراهم می کند) به دنبال دارد، اما درگیری بیش از حد OpenAI Five با Roshan باعث خالی ماندن خطوط دفاعی منتهی به محدوده اصلی و در نتیجه نفوذ تیم Pain Gaming شد.

لازم به ذکر است که پیش از این هوش مصنوعی در رقابت تک به تک و پنج به پنج محدود، توانسته بود رقبای انسانی را شکست دهد. این برتری به دلیل تمرکز بازی تک به تک بر نبرد رو در رو و همچنین محدود شدن بخش هایی از بازی در رقابت پنج به پنج (به منظور کاهش پیچیدگی برای هوش مصنوعی) به دست آمده بود.

حال سؤال اینجاست که آیا OpenAI Five می تواند با تکیه بر توانایی های یادگیری ماشینی از اشتباهات خود درس بگیرد؟ برای پاسخ به این سؤال باید منتظر نتیجه دو مسابقه بعدی باشیم.

مطالب مرتبط

پایان حریم خصوصی؛ دسترسی اپ Clearview AI به سه میلیارد تصویر کاربران

چیزی به پایان دورانی که به صورت ناشناس در کوچه و خیابان پیاده روی می کردیم، باقی نمانده است.استارتاپ Clearview AI اپلیکیشنی را توسعه داده که قادر به شناسایی افراد و ارائه اطلاعات در مورد آنها بر اساس یک تصویر خاص است. بر اساس گزارش نیویورک تایمز بیش از ۶۰۰ نهاد مجری قانون در آمریکا... ادامه مطلب

هوش مصنوعی جدید ادوبی ویدیوی افقی را به عمودی تبدیل می کند

ادوبی در نمایشگاه CES 2020 فناوری تبدیل ویدیوی افقی به عمودی را نمایش داد. به کمک این قابلیت می توان بدون ویرایش دستی ویدیو، آن را برای نمایش صحیح در شبکه های اجتماعی آماده کرد.«جیسون لوین» (Jason Levine) سفیر بین المللی Adobe Creative Cloud، در نمایشی سرگرم کننده که در ادامه ملاحظه می کنید، نشان... ادامه مطلب

آمریکا صادرات نرم‌افزارهای هوش مصنوعی را به خاطر ترس از چین محدود کرد

دولت ایالات متحده نگران دستیابی چین به فناوری های هوش مصنوعی پیشرفته است و در این راستا به دنبال محدود کردن صادرات نرم افزارهای هوش مصنوعی به خارج از کشور است.بر اساس قانون جدیدی که از دوشنبه همین هفته اجرایی می شود شرکت هایی که نوع خاصی از نرم افزارهای تصویر برداری جغرافیایی را از... ادامه مطلب

تحقق انسان دیجیتال؛ جزئیات پروژه نئون سامسونگ فاش شد

جزئیاتی از پروژه مرموز «انسان مصنوعی» سامسونگ منتشر شده است. این پروژه که «نئون» (Neon) دارد، گمانه زنی هایی را در مورد تلاش های این شرکت برای ایجاد آواتار انسانی واقع گرا به وجود آورده که از آن برای سرگرمی، کسب و کار، راهنما، پذیرشگر و غیره استفاده خواهد شد.«Paranav Mistry»، محقق تعامل انسان-ماشین و... ادامه مطلب

استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت تصاویر زیرآبی

محققان دانشگاه مهندسی هاربین چین (Harbin Engineering University) الگوریتم یادگیری ماشینی توسعه داده اند که تصاویر زیر آبی واقعی ایجاد می کند. آنها الگوریتم دیگری نیز توسعه داده اند که با یادگیری از تصاویر الگوریتم اول، رنگ عکس ها را تصحیح کرده و مه گرفتگی آنها را کاهش می دهد.محققان دانشگاه یاد شده می گویند... ادامه مطلب

بایدو در رقابت پردازش زبان طبیعی همه را شکست داد؛ آمریکایی ها زیر سایه غول چینی

مدل پردازش زبان طبیعی موتور جستجوی بایدو یعنی ERNIE با شکست دادن مدل های گوگل و مایکروسافت، رکورد تازه ای در بنچمارک ارزیابی درک زبان عمومی از خود بر جای گذاشت.بنچمارک «ارزیابی درک زبان عمومی» (GLUE) برای آموزش، ارزیابی و تحلیل سیستم های فهم زبان های طبیعی (NLU) به کار می رود. شرکت هایی که... ادامه مطلب

نظرات ۰

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود
x

رمزتان را گم کرده‌اید؟