ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چینی‌ها از تولید نخستین گل رز آبی خبر می‌دهند

قرن‌هاست که دانشمندان بسیاری تلاش کرده‌اند تا به تولید گل رز آبی رنگ بپردازند. اتفاقی که تا کنون موفقیت آمیز نبود اما به نظر می‌رسد محققان چینی بالاخره موفق شده‌اند رز‌های آبی رنگ را تولید ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۹ مهر ۱۳۹۷ | ۱۸:۱۵

قرن‌هاست که دانشمندان بسیاری تلاش کرده‌اند تا به تولید گل رز آبی رنگ بپردازند. اتفاقی که تا کنون موفقیت آمیز نبود اما به نظر می‌رسد محققان چینی بالاخره موفق شده‌اند رز‌های آبی رنگ را تولید کنند. چینی‌ها این اختراع که به لطف استفاده از یک نوع باکتری اتفاق افتاد را «اولین گل رز آبی حقیقی مهندسی شده» خواندند.

محققان چینی موفق شدند با یافتن آنزیم رنگدانه‌ی یک نوع باکتری که در گلبرگ‌های رز سفید وجود داشت، گل را به رنگ آبی درآورند. این گروه تحقیقاتی به دنبال پروسه‌ای ساده برای ایجاد اولین گل رز آبی رنگ حقیقی بودند. به همین دلیل «ایوها چن» و همکارانش از دانشگاه تیانجین دو آنزیم از باکتری یاد شده را انتخاب کردند که به همراه هم می‌توانند L-گلوتامین که در رنگدانه‌های گل رز وجود دارند را به تولید رنگ آبی تحریک کنند.

البته هنوز به طور کامل نمی‌توان گفت از امروز به بعد می‌توانیم انتظار گل‌های رز آبی رنگ را داشته باشیم، چرا که این رنگ تولید شده زمان کوتاهی باقی می‌ماند و خیلی قابل تشخیص نیست. هرچند این موضوع باعث نشد که تیم تحقیقاتی چینی از عنوان «اولین گل رز آبی حقیقی مهندسی شده» استفاده نکند.

تیم تحقیقاتی یاد شده در فاز بعدی تحقیقات خود به دنبال این هستند که بدون گلبرگ‌ها آنزیم‌های رنگدانه را خودشان تولید کنند و دیگر نیازی به تزریق این دو آنزیم نباشد.

این بیشترین پیشرفت در دستیابی به گل رز آبی رنگ به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که گل رز آبی در طبیعت وجود ندارد. هرچند بسیاری از گلکاران با قرار دادن رز‌های خشک شده در رنگ آبی، گل رز آبی را تولید می‌کنند.

البته لازم به ذکر است که در تلاش ۲۰ ساله‌ای که شکل گرفت، مهندسین زیست تکنولوژی موفق شدند با ادغام علم مهندسی ژنتیک و پرورش انتخابی، گل‌های رز آبی رنگ تولید کنند. اما با این حال رنگ این رز‌ها بیشتر به بنفش متمایل است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی