ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مقامات ترکیه می گویند اپل واچ لحظه قتل جمال خاشقجی، خبرنگار عرب را ضبط کرد

مقامات ترکیه به فایلی صوتی دست یافته اند که ظاهراً توسط اپل واچ جمال خاشقجی، روزنامه نگار ناپدید شده عرب ضبط شده است. به گفته یک روزنامه حامی دولت این کشور، خاشقچی به هنگام ورود ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۱ مهر ۱۳۹۷ | ۱۸:۲۵

مقامات ترکیه به فایلی صوتی دست یافته اند که ظاهراً توسط اپل واچ جمال خاشقجی، روزنامه نگار ناپدید شده عرب ضبط شده است. به گفته یک روزنامه حامی دولت این کشور، خاشقچی به هنگام ورود به کنسولگری عربستان در ترکیه طی هفته گذشته، این دیوایس را به دست داشته است. افشای این موضوع توسط روزنامه صباح صورت گرفته و ظاهراً مقامات امنیتی ترکیه منبع افشاگری بوده اند؛ گفته می شود مقامات به ویدیویی هم از لحظه قتل او دسترسی دارند.

این موضوع بدون شک فشار را بر دولت عربستان سعودی تشدید می کند تا توضیحی درباره اتفاقی که برای خاشقجی در کنسولگری این کشور افتاد ارائه کند. گفتنی است این خبرنگار پیشتر به انتقاد از شاهزاده سعودی، محمد بن سلمان می پرداخت. تا به امروز پادشاهی عربستان تمام اتهامات علیه خود را «بی اساس» خوانده اما یکی از مقامات صبح روز دوشنبه این موضوع را رسماً تایید کرد که برخی باور دارند خاشقجی توسط پادشاهی به قتل رسیده است.

مراجعه ترکیه فایل صوتی را از آیفون و اکانت آی کلاد خاشقجی به دست آورده اند. او ظاهراً پیش از ورود به سفارت، موبایلش را به نامزد خود سپرده بوده است. روزنامه ترکی زبان می نویسد که مقامات سعودی با وارد کردن اشتباه PIN روی اپل واچ خبرنگار عربستانی، در تلاش برای پاک کردن این فایل های ضبط شده بوده اند و سپس از انگشت او استفاده کرده اند. با این همه ساعت های اپل واچ برخلاف موبایل های آیفون از حسگر اثر انگشت بهره نمی برند و به این موضوع در گزارش روزنامه صباح اشاره ای نشده.

اپل واچ قادر به ضبط صدا و سپس همگام سازی آن با آیفون از طریق اتصال بلوتوثی است؛ به همین خاطر مشخص نیست که اپل واچ خاشقجی چطور هم با موبایل و هم با اکانت آی کلاد او همگام سازی شده است. اسوشییتد پرس تا به این لحظه به دنبال پاسخی در این باره بوده اما مقامات ترکی هنوز برای ارائه جزییات بیشتر آماده نیستند.

در نهایت باید افزود که به گفته مقامات ترکیه، یک گروه 15 نفره مسئولیت ترور جمال خاشقجی را در سفارت برعهده داشته اند و بدن بی جان اون سپس از سفارت خارج شده. آنها همچنین مدعی شده اند که از مرگ و تکه تکه شدن جسد او ویدیویی در دست است، اما چگونگی داشتن چنین ویدیویی را توضیح نداده اند. اگرچه تا به امروز مدرک مستدلی از مرگ خبرنگار عرب ارائه نشده، ویدیوهای امنیتی اطراف سفارت، ناوگانی از اتومبیل های پلاک دیپلماتیک را نشان می دهند که دو ساعت پس از رسیدن خاشقجی، سفارت را ترک می کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • hosein n
    hosein n | ۲۲ مهر ۱۳۹۷

    چقدر کثیفه این عربستان. طفلک چه زجری کشیده

    • Hossein_Rashnoo
      Hossein_Rashnoo | ۲۲ مهر ۱۳۹۷

      خدا رو شکر که توی مملکت ما اصلا از این خبرا نیست :|

  • یحیی خالدی
    یحیی خالدی | ۲۱ مهر ۱۳۹۷

    https://www.aparat.com/v/TjUfi

مطالب پیشنهادی