ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

وای فای 802.11ay
تکنولوژی

چیپ وای فای 60 گیگاهرتزی کوالکام نوید واقعیت مجازی بهبود یافته را می دهد

کوالکام سازنده چیپست گوشی های هوشمند، نسل جدیدی از خانواده چیپ های وای فای 60 گیگاهرتزی با استاندارد وای فای 802.11ay و سرعت 10 گیگابیت در ثانیه را معرفی کرده است. مدل های این 2 ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۰

کوالکام سازنده چیپست گوشی های هوشمند، نسل جدیدی از خانواده چیپ های وای فای 60 گیگاهرتزی با استاندارد وای فای 802.11ay و سرعت 10 گیگابیت در ثانیه را معرفی کرده است.

مدل های این 2 چیپ QCA64x8 و QCA64x1 هستند و از استاندارد 802.11ay پشتیبانی می کنند. با سرعتی که در تئوری ارائه می دهند می توانند از شبکه های خانگی اترنت هم پیشی بگیرند.

برای درک میزان سرعت این چیپ ها باید گفت که بهترین سرعت های اینترنت که اکنون در شهرهای بزرگ ایالات متحده ارائه می شوند یک گیگابیت در ثانیه هستند. به این ترتیب احتمالاً برای دستیابی به این سرعت، قطعات کامپیوترتان برای سرعت گلوگاه می شوند.

وای فای 802.11ay

البته چیپ های کوالکام اولین نمونه های 60 گیگاهرتزی نیستند که بازار را نشانه گرفته اند. پیش از این روترهایی با پشتیبانی از استاندارد 802.11ad از همین فرکانس استفاده کرده بودند. اما مشکل 802.11ad منطقه کارکرد محدود آن است. به عبارتی کاربر باید نزدیک به روتر و بدون هر گونه تداخل فیزیکی در بین این دو باشد تا بتواند به خوبی از شبکه بهره ببرد.

802.11ay اما مشکل فاصله را حل کرده و بر اساس برخی آزمایش ها انتقال داده ها تا محدوده ای 300 متری ممکن شده است البته همچنان مشکل عبور سیگنال ها از دیوارها را دارد. استاندارد 802.11ax هم در حال توسعه است که قصد دارد مشکل عبور از دیوارها را حل کند اما محدوده کمتری را پوشش دهد.

یکی از کاربردهای استاندارد وای فای 802.11ay در زمنیه واقعیت مجازی است. در حال حاضر هدست های رده بالای آکیلس و وایو نیاز به سیم برای ارتباط با کامپیوتر دارند تا به این ترتیب به پهنای باند بالا برای تبادل داده ها دسترسی داشته باشند. چیپ های جدید کوالکام تا زمانی که کاربر به کامپیوتر نزدیک باشد نیازی به استفاده از سیم ها نیست.

کوالکام اعلام کرده که این استاندارد 60 گیگاهرتزی جدید از کاربردهای وای فای سِنسینگ جدید از جمله تشخیص حضور، تشخیص ژست، نقشه برداری از اتاق، موقعیت دقیق و قابلیت تشخیص چهره بهبود یافته بهره می برد. امید می رود در آینده واقعیت مجازی بیسیم پیشرفته با این استاندارد در دسترس همگان قرار گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی