ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هابل
علمی

تلسکوپ فضایی هابل به کارکرد عادی بازگشت

تلسکوپ فضایی هابل که خدمت های بزرگی به دنیای نجوم کرده بود چندی قبل دچار مشکل شد و تقریباً از کار افتاد. اما اکنون کارکرد عادی خود را بازیافته است. در اواسط مهر ماه بود ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۸ آبان ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۰

تلسکوپ فضایی هابل که خدمت های بزرگی به دنیای نجوم کرده بود چندی قبل دچار مشکل شد و تقریباً از کار افتاد. اما اکنون کارکرد عادی خود را بازیافته است.

در اواسط مهر ماه بود که ناسا اعلام کرد ژیروسکوپ هابل به مشکل خورده و قادر به فعالیت نیست. به این ترتیب تلسکوپ به حالت ایمن رفت تا بیش از حد آسیب نبیند. تلاش شد ژیروسکوپ دیگری وارد عمل شود اما باز هم مشکلات حل نشد و رفتار غیر طبیعی در ژیروسکوپ دوم هم مشاهده شد و به نظر می رسید با سرعت بالاتری نسبت به معمول می چرخد.

هفته قبل تیم فرماندهی عملیات هابل، مانورهای متعددی را روی آن اعمال کردند. به دنبال تکان های متعدد، آنچه که ظاهراً به علت چرخش سریع ژیروسکوپ در بین اجزای آن به دام افتاده بود جدا شد و در نهایت ژیروسکوپ کارکرد عادی خود را از سر گرفت. آزمایش های بعدی هم نشان دادند که این قطعه به درستی کار می کند.

هابل

هابل در کل 6 ژیروسکوپ دارد که 3 تای آنها برای کارکرد عادی تلکسوپ مورد نیاز هستند. دو ژیروسکوپ از مدت ها قببل از کار افتاده بودند. از کار افتادگی اخیر اما هابل را در شرایط بحرانی قرار داد. با این حال نمی توان مرگ یا زندگی هابل را به حل مشکل ژیروسکوپ کمکی مرتبط دانست؛ چرا که تلسکوگ می تواند با یک یا دو مورد از این اجزا هم تصاویر با ارزشی را از فضا ثبت کند.

هابل، حاصل همکاری ناسا با آژانس فضایی اروپا است و در سال 1990 به مدار زمین پرتاب شد. در ابتدا به علت مشکل آینه تصاویر تاری را ثبت کرد اما این موضوع با یک پیاده روی فضایی فضانوردان در سال 1993 حل شد. در 4 مأموریت دیگر تعمیرها و به روز رسانی هایی را شاهد بود و در آخرین آنها، در سال 2009 شش ژیروسکوپ هابل تعویض شد تا همچنان به خدمت رسانی ادامه دهد.

 

تماشا کنید: پلان؛ چرا ناسا کاوشگر پارکر را به سمت خورشید می فرستد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی