ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تپ‌سی
نرم افزار و اپلیکیشن

نگاهی به ۵ قابلیت هوشمند در نسخه جدید اپلیکیشن تپ‌سی

اپلیکیشن‌های درخواست آنلاین تاکسی فارغ از تمام مشکلاتی که به آن‌ها نسبت می‌دهند، تقریبا همگی در رسیدن به یک هدف موفق بوده‌اند؛ این که «سادگی، دسترسی دائمی به خودرو و امنیت» بیشتر در حمل و ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۹ آبان ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

اپلیکیشن‌های درخواست آنلاین تاکسی فارغ از تمام مشکلاتی که به آن‌ها نسبت می‌دهند، تقریبا همگی در رسیدن به یک هدف موفق بوده‌اند؛ این که «سادگی، دسترسی دائمی به خودرو و امنیت» بیشتر در حمل و نقل شهری را برای شهروندان به ارمغان بیاورند. اما با گذر از این مرحله حالا نوبت آن رسیده که این اپ‌ها رقابت خود را در سطوح بالاتری ادامه بدهند.

سطح بالاتری که از آن صحبت می‌کنیم، این روزها پیرامون رقابت بر سر «هوشمندی بیشتر» این اپلیکیشن‌ها به وجود آمده که شرکت تپ‌سی را می‌توان در حکم آغازکننده و پیشگام این جریان به شمار آورد. مهندسین تپ‌سی در رویکردی تازه تصمیم گرفته‌اند که خدمات فعلی اپلیکیشن خود را به هوش مصنوعی گره بزنند و در همین راستا، پنج قابلیت جدید و هوشمند را برای آن به ارمغان آورده‌اند.

به بهانه این به‌روزرسانی مهم و آشنایی بیشتر با این قابلیت‌های هوشمند، دقایقی را مهمان دفتر مرکزی تپ‌سی در تهران بودیم و با «حمید مهینی»، مدیر ارشد فنی و هم‌مؤسس تپ‌سی و «اردلان پویابهار» سرپرست تیم مدیریت محصول این شرکت به گپ و گفتگو نشستیم.

پیشنهاد مکان منتخب (Favorite Suggestion)

تپ‌سی

طبیعتا همیشه نقاطی هست که بیشتر از سایر نقاط، برای آنجا درخواست خودرو می‌دهید. اپلیکیشن تپ‌سی تا پیش از این امکان ذخیره این مکان‌ها به عنوان مکان منتخب را به شما می‌داد، اما حالا می‌تواند با تحلیل و آنالیز سفرهای قبلی، به شما برای افزودن این مکان‌ها به فهرست مکان‌های منتخب‌تان پیشنهاد بدهد.

بنابراین اگر یک باشگاه ورزشی که رفت و آمد زیادی به آن دارید را جزو مکان‌های منتخب ثبت نکرده‌ باشید، تپ‌سی با قدرت هوش مصنوعی خود این موضوع را متوجه شده و افزودن این مکان به عنوان مکان منتخب را به شما پیشنهاد می‌کند.

«حمید مهینی»، مدیر ارشد فنی و هم‌مؤسس تپ‌سی

حمید مهینی در خصوص الگوریتم هوش مصنوعی دخیل در این کار و نحوه عمل آن به دیجیاتو می‌گوید:

«کل کارهایی که ما انجام می‌دهیم بر اساس پیش‌بینی است؛ از این که الان چه اتفاقی در حال رخ دادن است گرفته تا این که کاربر در لحظه چه چیزی دلش می‌خواهد. این اطلاعات از تاریخچه فعالیت‌های کاربر در تپ‌سی و تاریخچه فعالیت‌های مشابهی که سایر کاربران انجام داده‌اند بدست می‌آیند. ما این پیشنهادات هوشمند را بر اساس تجربیات سفرهای قبلی به کاربر ارائه می‌کنیم.»

با توجه به این موضوع، طبیعی است که هر چقدر بیشتر از تپ‌سی استفاده کنید هوش مصنوعی در تشخیص مکان‌های منتخب شما بهتر و بهتر می‌شود.

پیشنهاد مبداء (Origin Suggestion)

تپ‌سی

تپ‌سی در آپدیت جدید، حتی نقاطی که از آنجا سوار خودرو می‌شوید را هم تشخیص می‌دهد. مثلا اگر صبح‌ها عادت دارید که داخل خانه درخواست خودرو بدهید و از درب خانه سوار خودرو شوید، تپ‌سی به صورت خودکار پین مبدا را در محل درب منزل شما قرار می‌دهد تا نیازی نباشد شما پین را روی نقشه جابجا کنید.

اردلان پویابهار، مدیر محصولات تپ‌سی هدف از ارائه این قابلیت و امکانات مشابه آن را تسهیل فرآیند درخواست تپ‌سی برای همه می‌داند. به عقیده او همه کاربران تپ‌سی تکنولوژیک نیستند و ممکن است کار با اپلیکیشن‌های این چنینی برایشان موضوع پیچیده‌ای باشد.

برای همین تلاش وی و همکارانش بر این بوده که با ارائه پیشنهادات هوشمند، همه کاربران با هر سطح از آشنایی بتوانند به راحتی با تپ‌سی درخواست خودرو بدهند.

پیشنهاد مقصد (Destination Suggestion)

تپ‌سی

این یکی از خصوصیات قابل توجه نسخه جدید محسوب می‌شود. بدین صورت که اپلیکیشن بر اساس تحلیل سفرهای قبلیتان، بعد از انتخاب مبدا، به صورت خودکار مقصد را به شما پیشنهاد می‌دهد. به عنوان مثال اگر هر روز عصر از محل کار به منزل مراجعه می‌کنید، با باز کردن اپلیکیشن در همان ساعات و انتخاب محل کار به عنوان مبدا، منزل شما به عنوان مقصد به شما پیشنهاد می‌شود.

برای همین قابلیت پیشنهاد مقصد در تپ‌سی را می‌توانید در حکم مکان منتخب سوم خود ببینید تا با دریافت این پیشنهاد هوشمندانه، وقت‌تان را برای گشتن در میان آدرس‌ها تلف نکنید.

پیشنهاد آغاز سفر در تپسی (Ride Suggestion)

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که هر روز از پلتفرم تپ‌سی استفاده می‌کنند، این قابلیت مخصوص شماست. تپ‌سی با آنالیز سفرهای قبلی و زمان و مکان ارسال درخواست‌‌های شما، می‌تواند با یک پوش نوتیفیکیشن به شما پیشنهاد آغاز سفر بدهد. با کلیک بر روی این نوتیفیکشن، شما وارد اپلیکیشن می‌شوید و می‌توانید درخواست خودرو خود را ثبت کنید.

فرض کنید ساعت اداری‌ در محل کارتان 5:30 بعد از ظهر به اتمام می‌رسد و برای بازگشت به خانه معمولا تپ‌سی می‌گیرید. چند دقیقه پیش از اتمام کار، تپ‌سی می‌تواند به طور هوشمند و با ارسال یک پوش نوتیفیکیشن درخواست تاکسی را به شما یادآوری کند.

در واقع اینجا رفتار هوشمندانه‌ای را از سوی تپ‌سی می‌بینید که معمولا از دستیارهای دیجیتالی و یادآورها انتظار داشتیم. هر چند این خصوصیت پیشرفته هنوز به اپلیکیشن اضافه نشده است و در آپدیت‌های بعدی اضافه می‌شود.

پیشنهاد بهترین نقطه برای سوار شدن (Pickup Suggestion)

اردلان پویابهار، مدیر محصولات تپ‌سی

شنیده‌اید که گاهی می‌گویند «فلان خیابان خیلی خوش مسیر نیست»؟ طبیعتا همین بد مسیر بودن می‌تواند خودرویی که به دنبال‌تان می‌آید را به دردسر بیندازد. خودتان هم به خاطر مکان بدی که برای درخواست خودرو انتخاب کرده‌اید ممکن است حسابی تا رسیدن خودرو معطل شوید.

تپ‌سی با به کارگیری هوش مصنوعی، این مشکل را هم از سر راهتان برداشته. اپلیکیشن با توجه به سوابق درخواست‌های قبلی کاربران، نقطه‌ای را به عنوان مبدأ به شما پیشنهاد می‌کند که خودروها راحت‌تر در آنجا تردد می‌کنند. در این صورت بابت انتخاب یک خیابان بد مسیر وقت‌تان برای رسیدن به خودرو تلف نمی‌شود. نکته جالب این که این خصوصیت فقط برای مسافر نیست و برای رانندگان هم اعمال می‌شود.

حمید مهینی، مدیر ارشد فنی و هم‌موسس تپ‌سی درباره اضافه شدن ویژگی‌های هوشمند به اپلیکیشن رانندگان به دیجیاتو گفت:

«بعضی از این قابلیت‌های هوشمند برای رانندگان هم اعمال می‌شود، هر چند هنوز به مرحله انتشار نرسیده. مثلا یکی از این قابلیت‌ها این است که پیش از اتمام یک سفر، درخواست مسافر بعدی را به راننده‌مان برسانیم. ضمنا مشغول کار روی قابلیت دیگری هستیم که بسته به رفتار روزمره، زمان شروع کار راننده در یک منطقه خاص را تشخیص می‌دهد و با توجه به این موضوع، درخواست‌های خودروی آن منطقه را در همان زمان خاص برایش می‌فرستد.»

مرز حریم خصوصی کجاست؟

تمامی این قابلیت‌های جدید، بر اساس هوش مصنوعی و تحلیل داده‌های بدست آمده از سفرهای کاربران کار می‌کنند و همین ممکن است پرسشی را در ذهن‌های کنجکاو برانگیزد: پس تکلیف حریم خصوصی افراد چه می‌شود؟ آیا امکان استفاده از این داده‌ها در جای دیگری به غیر از تپ‌سی وجود دارد؟

مهینی در پاسخ به این پرسش دیجیاتو تضمین می‌دهد که این داده‌ها صرفا برای پیشرفت الگوریتم هوش مصنوعی اپلیکیشن به کار گرفته می‌شوند و در جای دیگری استفاده نخواهند شد. اما با این وجود، تپ‌سی می‌توانست گزینه‌ای برای پاک کردن تاریخچه سفرها در اختیار کاربران قرار بدهد که فعلا چنین چیزی را در اپ مشاهده نمی‌کنیم. مدیر ارشد فنی تپ‌سی در واکنش به چرایی نبود این قابلیت در اپلیکیشن گفت:

«ما از این داده‌ها فقط برای بهبود عملکرد اپلیکیشن استفاده می‌کنیم. از سوی دیگر سایر اپلیکیشن‌های مشابه مثل اوبر و لیفت و ... هم چنین امکانی را در اختیار کاربران‌شان قرار نمی‌دهند. با این وجود اگر این موضوع الگوریتم‌های قیمت‌گذاری ما را تحت تأثیر قرار ندهد، شاید در نسخه‌های بعدی بتوان چنین امکانی را به اپلیکیشن اضافه کرد. اما به طور کلی تضمین می‌کنیم که این دیتا فقط در اختیار ماست و در جای دیگری استفاده نمی‌شود. دیتای سفر کاربران صرفاً با حکم قضایی و به شکل موردی به نهادهای مرتبط‌ ارائه خواهد شد.»

در مجموع، شکی نیست که تپ‌سی با ارائه این قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی قدم بزرگی در مسیر پیشرفت برداشته و برگ برنده‌ای رو کرده که هنوز سایر پلتفرم‌های هوشمند حمل‌ونقل آن را ارائه نداده‌اند. یقیناً استفاده صحیح و به جا از هوش مصنوعی، می‌تواند به تسهیل درخواست خودرو با تپ‌سی منجر شود و این سادگی مخاطبین بیشتری را به سوی این سرویس جلب خواهد کرد.

اما باید منتظر ماند و دید که امکانات جدید تپ‌سی در مرحله عمل تا چه حد می‌توانند موفق ظاهر شوند. آخرین نسخه اپلیکیشن تپ‌سی برای iOS و اندروید را می‌توانید از لینک‌های زیر دریافت کنید.

تپ‌سی|TAP30

تپ‌سی|TAP30

سازنده: تپ‌سی قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 25 / 9 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Moslem Safavi
    Moslem Safavi | ۲۰ آبان ۱۳۹۷

    جالبه درباره حریم کاربران صحبت میکنن؟!!
    داداش وقتی این برنامه ها رو نصب میکنیم و اجازه دسترسی به لوکیشن رو میدهیم این یعنی هرجایی ک میریم همواره تحت نظرشون هستیم!
    تازه برای من جالبه خیلی از اپ های ایرانی هیچ نیازی به لوکیشن ندارن ولی جز دسترسی هاشون هست.
    کلا دوستان عزیز از هر شرکتی اپ نصب میکنین باید بدونین دارین اطلاعات خیلی زیادی رو بهشون دو دستی تقدیم میکنین

  • Amirhossein Ghorbanmehr
    Amirhossein Ghorbanmehr | ۱۹ آبان ۱۳۹۷

    باید اعتراف کنم که این نسخه خیلی خوب شده! سرعت بهتری داره! هشومند شده. گرافیک خیلی بهتری داره! به نظرم فقط باید از نظر باگ بررسی بشه! که اون رو هم باید با ربات فازینگ گوگل بررسیش کرد اینجا گفته که چطور این ربات میتونه باگ های نرم افزاریها رو پیدا کنه! https://goo.gl/XRNN5i

مطالب پیشنهادی