ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی گک ترامپچی GA3S؛ رقیبی ناشناخته برای بسترن B30 و چری آریزو 5

گروه اتومبیل سازی گوانگژو یا به طور خلاصه گک گروپ (GAC Group)، یک شرکت خودروسازی چینی است که مقر آن در شهر گوانگژو واقع شده است. این کمپانی در سال 1955 میلادی بنیان نهاده شد ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

گروه اتومبیل سازی گوانگژو یا به طور خلاصه گک گروپ (GAC Group)، یک شرکت خودروسازی چینی است که مقر آن در شهر گوانگژو واقع شده است. این کمپانی در سال 1955 میلادی بنیان نهاده شد و از سال 2005 تحت عنوان «هولدینگ گروه صنعتی-خودروسازی گوانگژو» به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

گک ترامپچی GA3S

این شرکت به تولید خودروهای تجاری، سواری، اتوبوس و نیز قطعات مشغول است. لازم است بدانید که گک در قالب قراردادهای جوینت ونچر، با کمپانی های بزرگ و صاحب‌نامی همچون: هوندا، تویوتا، ایسوزو و میتسوبیشی همکاری دارد و محصولات این برندهای ژاپنی را در چین عرضه می‌کند.

گک ترامپچی GA3S

محصولات سواری گک تحت برند «ترامپچی» و خودروهای تجاری آن با نام تجاری «گونو» به بازار ارائه می‌شوند. اخیرا یک محصول سواری این شرکت موسوم به گک ترامپچی GA3S به بازار کشورمان راه پیدا کرده که از نظر اتاق، در کلاس  سدان‌های کوچک رده‌بندی می‌شود.

ما در مقاله پیش رو نگاهی به این تازه‌وارد چینی انداخته‌ایم تا پی به داشته‌ها و نداشته‌های این فرزند کوچک سرزمین اژدها ببریم. بنابراین لطفا در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

گک ترامپچی GA3S

طراحی ظاهری ترامپچی GA3S

گک ترامپچی GA3S یک سدان کامپکت است که نخستین مرتبه در نمایشگاه خودروی شانگهای 2013 به معرض نمایش عمومی درآمد و کمی بعد، در  ماه ژولای با قیمت ۸۰ تا ۱۲۰ هزار یوآن (بسته به تجهیزات و نوع قوای محرکه) به فروش رسید.

گک ترامپچی GA3S

نمای ظاهری این خودرو به گونه‌ای طراحی شده که بتواند تا حدودی حس جسارت و خشونت را در قالب پوششی از لطافت و صمیمیت، به ذهن بیننده القا نماید.

نمای جلوی گک ترامپچی GA3S حالتی اخم‌آلود داشته اما در عین حال نسبتا هماهنگ و کم نقص به نظر می رسد به نوعی که شاید بزرگترین نقطه ضعف نمای جلوی این خودرو، طراحی عجیب و زشت لوگو بر روی جلوپنجره باشد.

گک ترامپچی GA3S

جلو پنجره حالت شش ضلعی داشته و سه ردیف نوار کرومی با شکلی خاص به همراه لوگوی گک در میانه آن مشاهده می‌شود. مجرای پایینی ورودی هوا نیز تصمیم به اتحاد با جایگاه‌های مه‌شکن در دو طرف خود گرفته و قلمرو تحتانی سپر را به طور سراسری، به تسخیر خود درآورده است. در نمای روبرو، طراحی برجسته درب کاپوت حالت چهره عضلانی و جسورانه‌تری را برای این ورزشکار چینی به دنبال دارد.

گک ترامپچی GA3S

نمای جانبی گک ترامپچی GA3S از سبکی ساده و در عین حال نسبتا جذاب بهره می‌برد. همچنین برخی خطوط حجم‌دهنده بر روی درب‌ها و سپر خودرو نقش بسته تا از سادگی طراحی در این نما کاسته شده و جلوه‌ای مهیج‌تر در ذهن بیننده پدید آورده شود. سایز چرخ‌ها مناسب به نظر می‌رسد و سبک طراحی رینگ‌های اسپرت خودرو نیز در نوع خود جالب توجه است.

گک ترامپچی GA3S

متفاوت‌ترین جلوه این بخش، به جاسازی دستگیره درب عقب در لچکی انتهایی فریم پنجره‌ها برمی‌گردد که شاید پیدا کردن آن را برای افراد ناآشنا در وهله اول، کمی مشکل باشد. آنتن سقفی کوسه‌ای و یک نوار نه چندان پهن کرومی در قسمت رکاب نیز از زاویه کناری قابل رویت هستند.

گک ترامپچی GA3S

سبک طراحی نمای عقبی این خودرو از شیوه‌ای برخوردار است که نمی‌توان آن را خیلی هماهنگ با طراحی سایر بخش‌ها، به ویژه نمای جلو دانست. چراغهای برگی فرم نسبتا بزرگ در دو طرف درب صندوق عقب جانمایی شده‌اند و یک نوار کروم رنگ در حد فاصل این دو بر روی درب صندوق قرار گرفته تا بر تزیینات ساده آن افزوده باشد.

گک ترامپچی GA3S

سایز شیشه عقب نسبتا مناسب به نظر می‌رسد. انتهای بالایی درب صندوق عقب حالتی نسبتا برجسته و تیز دارد که در هماهنگی با سایر خطوط حجمی بدنه، در اینجا ظاهر شده است. در ناحیه تحتانی سپر عقب نیز یک قطعه پلاستیکی مشکی رنگ حاوی چراغ مه‌شکن مشاهده می‌شود و در دو طرف آن چراغ‌های شب‌نما آن به چشم می‌خورند.

گک ترامپچی GA3S

به طور کلی، طراحی ظاهری گک ترامپچی GA3S که بی شباهت به بسترن B30 نیست، از سبک و سیاقی بهره‌مند شده که می‌تواند در بازار ایران مورد پسند اکثر افراد واقع گردد؛ به ویژه که مشتریان بالقوه این خودرو عمدتا از قشر متوسط هستند و به احتمال زیاد از ظاهر خسته‌کننده تولیدات قدیمی دو خودروساز داخلی خسته شده‌اند و به دنبال خودرویی جدیدتر با طراحی نسبتا مدرن، در حد وسع مالی خود می‌گردند.

ابعاد بدنه گک ترامپچی GA3S به شرح زیر است:

طول: 4.59 متر، عرض: 1.79متر، ارتفاع: 1.49 متر، فاصله محوری: 2.62 متر

طراحی داخلی گک ترامپچی GA3S

در نخستین نگاه به فضای داخلی گک ترامپچی GA3S متوجه شباهت کلی داشبورد، به ویژه در قسمت میانی آن با چری آریزو5 خواهید شد. سبک طراحی دریچه‌های میانی تهویه که در دو طرف صفحه نمایشگر مرکزی قرار گرفته‌اند این موضوع را تایید می‌کند.

متریال داشبورد و پنل درب‌ها از جنس پلاستیک خشک است که کیفیتی نسبتا مناسب و مشابه سایر محصولات هم‌رده چینی را ارائه می‌دهد. البته در ناحیه‌ای از پنل درب‌ها و نیز قسمت بازوی آنها از چرم مصنوعی برای پوشش دادن این بخش‌ها استفاده شده که حس خوبی از لمس آن به سرنشین منتقل می‌شود.

گک ترامپچی GA3S

تریم داخلی کابین به رنگ مشکی بوده اما تزیینات کروم رنگ، به صورت بسیار محدود در داشبورد و دستگیره درب‌ها به چشم می‌خورند. نحوه چیدمان دکمه‌ها و کلیدهای مختلف در قسمت میانی داشبورد نیز از اشکال خاص هندسی پیروی کرده و در نوع خود می‌تواند جالب و مورد پسند باشد. غربیلک فرمان برقی و خوش‌دست گک ترامپچی GA3S فاقد روکش چرمی است و جنس پلاستیکی نه چندان ناخوشایند آن را می‌توان پس از به دست گرفتن این غربیلک فرمان احساس نمود. البته از فرم و سایز مناسبی برخوردار است و کلیدهای تعبیه شده در دو طرف آن کار را برای راننده راحت‌تر می‌نماید.

اهرم ترمزدستی جایگاه مناسبی داشته و کاملا خوش دست به نظر می‌رسد. در بخش پنل کیلومترشمار پشت فرمان نباید انتظار نمونه دیجیتالی را داشته باشید. در این قسمت یک پنل کیلومترشمار مکانیکی به کار گماشته شده که البته از ظاهری نسبتا اسپرت، خاص و مهیج برخوردار است.

دکمه استارت نیز در گوشه سمت راست بین پنل کیلومتر شمار و دریچه تهویه تعبیه شده است که حس مدرن تر بودن را برای کابین این خودرو به ارمغان آورده است.

گک ترامپچی GA3S

صندلی‌ها و کنسول استراحتگاه آرنج بین آنها توسط روکشی از جنس چرم مصنوعی پوشانده شده‌اند که از کیفیت نسبتا مناسبی برخوردار است. فرم صندلی‌ها چه در جلو و چه انواع موجود در ردیف عقب، در نوع خود مناسب بوده و نشیمنگاهی نسبتا راحت، به همراه حمایت کافی از بدن سرنشینان را ارائه می‌دهند.

میزان فضایی که در اختیار سرنشینان ردیف عقب قرار گرفته نیز در حد متناسب ارزیابی می‌شود و سرنشینان با قد متوسط ۱۸۵ سانتی‌متر، احتمالا مشکل خاصی در ردیف دوم از نظر فضای زانو و پاها نداشته باشند. فضای سر نیز به علت ارتفاع مناسب سقف در انتهای عقبی خود، در حد و اندازه کافی ارزیابی می‌شود. حجم صندوق عقب این خودرو نیز معادل 450 لیتر اعلام شده است.

گک ترامپچی GA3S

به طور کلی فضای کابین ترامپچی GA3S از نظر شاخصه‌هایی همچون: کیفیت، جاداری و سبک طراحی، نمره کاملا قابل قبولی را به ویژه در قیاس با رقبای مشابه موجود در بازار ایران کسب می‌نماید و به احتمال زیاد می‌تواند موجب خشنودی و رضایت مالکان ایرانی خود شود.

مشخصات فنی ترامپچی GA3S

مدل GAC GA3S
پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور 1598 سی سی
حداکثر قدرت 120 اسب بخار در 6300 دور در در دقیقه
حداکثر گشتاور 153 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه
حداکثر سرعت 175 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ترکیبی 6 لیتر در هر صد کیلومتر
وزن 1235 کیلوگرم
گیربکس 4 سرعته خودکار

امکانات و تجهیزات رفاهی ایمنی گک ترامپچی GA3S

سانروف - کنسول وسط - صندلی چرم - صفحه نمایشگر لمسی خودرو‬‎ - کامپیوتر سفری - سیستم ترمز (ABS) - سیستم الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) - سیستم ضد سرقت (Immobiliser) - سنسور نور - سنسور باران - سنسور عقب برای پارک - دوربین عقب - کانال تهویه عقب - چراغ روشنایی در روز‬‎ - چهار عدد کیسه هوا - تنظیم صندلی راننده و کمک راننده به صورت اتوماتیک - تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله - جمع شدن آینه‌ها به صورت اتوماتیک

گک ترامپچی GA3S

قیمت و رقبا

این خودرو هنوز به صورت گسترده وارد بازار نشده اما با این وجود، در برخی از سایتهای معتبر فروش خودرو، بهای مدل 2015 و صفر کیلومتر آن به طور متوسط در حدود 150 میلیون تومان اعلام شده است. همچنین با توجه به ممنوعیت واردات خودرو در شرایط فعلی، فعلا امیدی بر عرضه گسترده آن نیست.

گک ترامپچی GA3S

از جمله مهمترین رقبای گک ترامپچی GA3S در بازار ایران میتوان به بسترن بی30، ام جی 360، چری آریزو5 و دنا پلاس توربو می‌توان اشاره نمود.

کلام پایانی

گک ترامپچی GA3S می‌توانست در صورت عرضه مناسب و برخورداری از دایره خدمات پس از فروش گسترده، به یکی از محبوب‌ترین سدان های رده قیمتی متوسط در بازار ایران بدل شود.

اما با توجه به کاهش قدرت خرید قشر متوسط به عنوان مشتریان اصلی این دست از خودروها به دلیل گرانی بیش از حد محصولات در بازار خودرو و نیز آینده مبهم عرضه گسترده این مدل، احتمالا گک GA3S نتواند به جایگاهی که شایسته آن است در بازار ایران دست پیدا کند. البته باید منتظر آینده بود و دید که چه سرنوشتی برای گک ترامپچی GA3S پیش خواهد آمد...

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Arash Ordibehesht
    Arash Ordibehesht | ۱۸ آذر ۱۳۹۷

    خاک بر سر بی شرفتون که انقدر عزت این مردم رو پایین آوردین که عین بدبختها مجبوریم دنبال مقایسه آشغالهای چینی باشیم...

مطالب پیشنهادی