ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

یک سال دیگر تمدید شد؛ پیش بینی تازه در مورد تاریخ تحویل خودرو های ثبت نامی

طی ماه های اخیر همزمان با افزایش قیمت ارز و آغاز تحریم های آمریکا، قیمت خودرو در ایران به طور تصاعدی رو به افزایش گذاشته و تولید خودرو نیز کاهش یافت. برای کاهش تولید خودرو ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰

طی ماه های اخیر همزمان با افزایش قیمت ارز و آغاز تحریم های آمریکا، قیمت خودرو در ایران به طور تصاعدی رو به افزایش گذاشته و تولید خودرو نیز کاهش یافت. برای کاهش تولید خودرو در ایران طی ماه‌های اخیر دلایل متفاوتی ارائه شده است. دست‌اندرکاران بازار خودرو تامین قطعات خودرو که گریبانگیر بازار لوازم یدکی نیز شده است را یکی از دلایل عمده کاهش تولید خودرو می‌دانند.
بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس با اشاره به جلسه کمیسیون متبوعش با وزیر صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان، گفت:

در ماه‌های گذشته بیشترین حجم شکایات واصله به کمیسیون اصل ۹۰ مربوط به خودروهای پیش فروش شده و قیمت لجام گسیخته چهار چرخ‌ها بوده است و بسیاری از تاخیر در تحویل خودرو های پیش خرید شده خود گله مند اند. به همین دلیل این کمیسیون در هفته جاری برای بررسی مشکلات صنعت خودروسازی جلسه‌ای با حضور مسئولان امر برگزار کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: در جلسه ۲۹ آذر ماه سال جاری در جلسه‌ای که در کمیسیون اصل ۹۰ تشکیل شد خودروسازان متعهد شدند در صورتی که خودروهای تولیدی را ۵ درصد زیر قیمت بازار به فروش رسانند به تدریج و در هر مرحله می‌توانند قیمت چهار چرخ‌‌ها را ۵ درصد کاهش دهند. در صورت تحقق وعده خودروسازان، قیمت خودرو باید در آخرین فروش نقدی -که چند روز پیش بود- نسبت به ۲۹ آذر حداقل ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کرد در حالیکه نه تنها قیمت چهار چرخ‌ها کاهش پیدا نکرده بلکه از زمان مذکور، ۲۰ تا ۳۰ درصد نیز افزایش قیمت داشته است.
بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از کاهش ۴۰.۹ درصدی تولید ایران خودرو و افت ۳۷ درصدی تولید گروه سایپا از آغاز امسال تا پایان بهمن ماه در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.
وی با بیان اینکه خودروسازان ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی پیش فروش شده را تاکنون تحویل نداده‌اند، خاطرنشان کرد: اگرچه در ۲۹ آذر ماه خودروسازان متعهد شدند تمامی خودروهای پیش فروش شده را ظرف شش ماه -یعنی تا آخر خرداد ماه- به خریداران تحویل دهند اما در هفته جاری این شرکت‌ها اذعان کردند حداقل یک سال فرصت برای تحویل خودرو های مذکور نیاز است؛ در واقع تا یکسال آینده نیز نمی‌توانند خودروهای پیش فروش شده را تحویل داده و به تعهدات خود عمل کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: به دلیل خلف وعده‌های مکرر خودروسازان در زمینه های مختلف از جمله در زمینه تحویل خودرو و قیمت گذاری آن، مقرر شد کمیته‌ای با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کارشناسان حسابرسی و کارشناسان حوزه خودرو تشکیل شود تا با بازدیدهای میدانی از دو شرکت بزرگ خودروساز و بررسی مشکلات آنها ابهامات موجود در صنعت خودرو سازی کشور مشخص شود.
سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس با بیان اینکه شرکت‌های خودروساز باید نهایت همکاری را با کمیته‌ی مذکور داشته باشند، تأکید کرد: ابهاماتی که در موضوعات مالی و خودروهای پیش فروش شده وجود دارد با این بررسی مشخص خواهد شد.
اگرچه خودروسازان ادعا می‌کنند ٢٠ درصد از تولید خود را در فروش‌های نقدی ثبت‌نام می‌کنند اما به نظر می‌رسد ثبت‌نام خودرو در طرح‌های فروش نقدی بیش از این مقدار باشد.
تحویل خودرو

دریافت ٢٠ هزار میلیارد تومان پول بابت پیش فروش خودرو

وی با بیان اینکه هدف نمایندگان از تشکیل کمیته برای بررسی مشکلات صنعت خودروسازی جلوگیری از ایجاد بحران جدی در جامعه است، گفت: خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان بابت پیش فروش خودرو از مردم دریافت کرده‌اند اما مشخص نیست این مبلغ در چه محلی هزینه شده و تحویل خودرو های مذکور چگونه خواهد بود.
این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: اگرچه خودروسازان ادعا می‌کنند ۲۰ درصد از تولید خود را در فروش‌های نقدی ثبت‌نام می‌کنند اما به نظر می‌رسد ثبت‌نام خودرو در طرح‌های فروش نقدی بیش از این مقدار باشد.
سخنگوی کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس با بیان اینکه کمیسیون اصل ۹۰ مسئول رسیدگی به شکایات واصله و نظارت بر عملکرد سه قوه است، ادامه داد: با توجه به اینکه دو خودروساز بزرگ کشور دولتی هستند کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع خودروهای پیش فروش شده و قیمت آنها ورود کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • sit roen
    sit roen | ۱۹ اسفند ۱۳۹۷

    نمایندگان مجلس ما یه سد میشکونن بعد با سطل میان آبو جمع کنن، سالهاست ملت بدون داشتن حق انتخابی قربانی این دو شرکت خودروسازی هستن هم از نظر قیمت و هم کیفیت، حامی اصلی خودروسازها هم همین مجلس و دولتهاییه که هر بار تغییر کرده دیدگاهش نسبت به تکنولوژی خوردرو تغییری نکرده و با تصویب قوانین مختلف اجازه دور زدن استاندارد و ایجاد انحصار رو به این تابوت سازا داده ولی موقع بن بست به این شرکتا گیر میدن و خودشون رو مظلوم جلوه میدن، همه تو کشته شدن خیلی از سرنشینان و شرایط بوجود آمده مشارکت داریم و اینکه سرمون رو زیر برف کنیم ما رو تبرئه نمیکنه

  • Arash Ordibehesht
    Arash Ordibehesht | ۱۹ اسفند ۱۳۹۷

    آقا واقعا اگر پول مردم توسط خودروسازهای حرومی خورده بشه، نوش جونشون، مردمی که انقدر بی فکر هستند و حاضر هستند با وجود اطلاع از اوضاع خراب خودروسازها باز هم ازشون خرید وعده دار بی سر و ته بکنند واقعا حقشون که متضرر بشن.

    • Amirmohammad Javadi
      Amirmohammad Javadi | ۱۹ اسفند ۱۳۹۷

      قطعا حق با شماست اما باورش سخته که نزدیک نیمی از تعهدات برای ثبت نام های پارسال !
      تیراژ خودرو ساز حدود 2 میلیون دستگاه بوده پس قطعا از نزدیکان شما هم تو این افراد هستند !

  • mohammad_safa
    mohammad_safa | ۱۹ اسفند ۱۳۹۷

    آدم ها دو دسته هستن...
    نصفشون گرگن...!
    نصف دیگشون گوسفند...!
    اما من ترجیح میدم چوپان باشم...
    شماها همدیگرو بدرید
    منم میشینم نی میزنم :)

مطالب پیشنهادی