ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هواپیماهای بوئینگ سقوط‌کرده از سنسورهای ایمنی آپشنال بی‌بهره بودند

در روزهای اخیر ماجرای سقوط دو فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 مکس 8 در رسانه ها بازتاب گسترده ای داشت و باعث شده خطوط هوایی در سراسر دنیا تا اطلاع ثانوی استفاده از این هواپیما ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

در روزهای اخیر ماجرای سقوط دو فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 مکس 8 در رسانه ها بازتاب گسترده ای داشت و باعث شده خطوط هوایی در سراسر دنیا تا اطلاع ثانوی استفاده از این هواپیما را به حالت تعلیق درآورند.

طبق تحقیقات انجام شده علت سقوط بوئینگ ها، جهت گیری غیر قابل کنترل دماغه هواپیما به سمت زمین بوده که حالا به گزارش نیویورک تایمز، دلیل آن ارائه دو ویژگی امنیتی مهم به صورت آپشن های گران قیمت است که برخی از شرکت ها این سنسورهای اضافه را خریداری نکرده بودند.

بوئینگ دو قابلیت ایمنی مهم را به صورت آپشن های جداگانه فروخته است

عدم وجود آپشن های مذکور باعث شد اوایل پاییز یک فروند بوئینگ 737 مکس 8 خطوط هواپیمایی Lion Air اندونزی با شماره پرواز 610 سقوط کند و 189 نفر مسافر و خدمه آن کشته شوند. پنج ماه بعد نیز پرواز شماره 302 خطوط هوایی اتیوپی که آن هم یک فروند بوئینگ 737 مکس 8 بود، پس از برخاستن از فرودگاه آدیس آبابا سقوط کرد و تمام 157 سرنشین آن جان باختند.

گزارش های اولیه تیم های تحقیقاتی نشان می دهند که علت سقوط بوئینگ 737 خطوط اندونزی، خطای یکی از حسگرها بوده که با اعلام وضعیت واماندگی هواپیما، باعث شده سیستم ضد واماندگی فعال شود و با پایین آوردن دماغه هواپیما، شیرجه مرگ را رقم بزند.

سقوط بوئینگ

یکی از آپشن هایی که شاید می توانست در چنین شرایطی به خلبانان کمک کند، «چراغ ناهمخوانی» بود که در صورت عدم هماهنگی میان اطلاعات دریافتی توسط سنسورهای مختلف، مراتب را زودتر به خلبانان اطلاع داده و فرصت بیشتری را برای واکنش در اختیارشان می گذاشت.

ویژگی امنیتی دیگری که به صورت آپشن ارائه شده، نشانگر زاویه حمله بود که با توجه به اشتباه 20 درجه ای سنسورهای زاویه حمله هواپیمای 302 اتیوپی هنگام سقوط، می توانست کمک حال خلبانان باشد.

گفتنی است پس از سقوط هواپیماها و تشخیص مشکلات، بوئینگ در حال بروزرسانی بوئینگ 737 مکس 8 بوده و قرار است چراغ ناهمخوانی را به صورت رایگان روی همه هواپیماهای این خانواده نصب کند؛ هرچند نشانگر زاویه حمله همچنان یک آپشن غیر رایگان بوده و جالب اینکه هنوز هیچ نهاد یا سازمانی، کمپانی بوئینگ را ملزم به ارائه ویژگی های مذکور (به صورت پیش فرض) نکرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • سید محمد مهدی
    سید محمد مهدی | ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

    اگر در ایران رخ میداد چه هیاهویی به پا میشد.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی