ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

با کاربرد قدرتمندترین ابر رایانه اسپانیا در شرکت خودروسازی سئات آشنا شوید

امروزه خودروسازان مطرح جهان از کامپیوترهای قدرتمند و پیشرفته برای توسعه و ارزیابی عملکرد مدل های جدید استفاده می کنند. شرکت سئات یکی از این موارد است که وظیفه بررسی ایرودینامیک محصولات خود را بر ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

امروزه خودروسازان مطرح جهان از کامپیوترهای قدرتمند و پیشرفته برای توسعه و ارزیابی عملکرد مدل های جدید استفاده می کنند. شرکت سئات یکی از این موارد است که وظیفه بررسی ایرودینامیک محصولات خود را بر عهده قدرتمندترین ابر رایانه اسپانیا گذاشته است.

این ابر رایانه با نام MareNostrum 4 شناخته شده و قدرتی معادل 40 هزار کامپیوتر شخصی دارد. عبادتگاه متروکه دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا در بارسلونا جایی است که MareNostrum 4 آنجا قرار دارد.

12faa4f0-seat-most-powerful-computer-spain-3

قدرت پردازشی این ابر رایانه 78,000 کیلوگرمی توسط 165,888 پردازنده تامین می شود. 3,456 گره، 6,912 چیپ و سرعت 13.7 پتافلاپ از دیگر ویژگی های MareNostrum 4 هستند.

ابر رایانه اسپانیایی ها هفتمین ابر رایانه قدرتمند اروپا به شمار رفته و به مهندسین سئات اجازه می دهد بررسی ایرودینامیک و ضریب درگ را که در دنیای واقعی تا چند ماه طول می کشد، تنها در چند ساعت انجام دهند.

سئات

به غیر از کمپانی سئات، دانشمندان نیز برای شبیه سازی تقریبا هر چیز – از نحوه کارکرد قلب گرفته تا تغییرات جوی در آینده – از این ابر رایانه کمک می گیرند.

یکی از محققین به نام آریول لمکول (Oriol Lehmkuhl) در این باره گفته:

با شرکت سئات من نقش هندسه رینگ چرخ ها در ایرودینامیک خودرو را بررسی می کنم. هر نقطه توسط مجموعه ای از پردازنده ها که به طور موازی با هم کار می کنند، آنالیز می شود. اگر آنها به صورت مجزا آنالیز می شدند، ماه ها زمان لازم بود.

4f640047-seat-most-powerful-computer-spain-5

ماریا گارسیا-ناواس مهندس ایرودینامیک سئات نیز افزوده:

استفاده از تونل باد از یک سو هزینه زیادی دارد و از سوی دیگر مدل خشتی به کار برده شده در این تونل به مرور خراب می شود؛ به همین جهت باید پیوسته تغییراتی را اعمال کرد. توان پردازشی این ابر رایانه ما را قادر می سازد پارامترهای زیادی را در نظر گفته و هنگام حرکت رفتار جریان هوا در داخل رینگ را مشاهده کنیم. هدف از استفاده از این ابر رایانه، به حداقل رساندن شکاف بین دنیای واقعی و دنیای شبیه سازی شده است.

8f5ea56d-seat-most-powerful-computer-spain-4

بد نیست اشاره کنیم نسل ابر رایانه بعدی اسپانیایی ها با نام MareNostrum 5 در حال توسعه بوده و انتظار می رود ظرفیت های نمونه کنونی را تا 20 برابر ارتقا دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • irvani mohsen
    irvani mohsen | ۱۱ خرداد ۱۳۹۸

    بنظرتون میشه باهاش کال اف زد؟دسته دوش تو دیوار هست برای خرید؟

مطالب پیشنهادی