ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

iPadOS اپل
تبلت

تبلت های اپل از این پس سیستم عامل تازه ای دارند: با iPadOS آشنا شوید

کریگ فدریکی مدیر نرم افزاری اپل در جریان کنفرانس WWDC 2019 امشب اظهار داشت: تغییرات بزرگی برای آیپد در راه است. وی در ادامه از یک آپدیت بزرگ نرم افزاری برای آیپد رونمایی کرد که ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۲:۵۲

کریگ فدریکی مدیر نرم افزاری اپل در جریان کنفرانس WWDC 2019 امشب اظهار داشت:

تغییرات بزرگی برای آیپد در راه است.

وی در ادامه از یک آپدیت بزرگ نرم افزاری برای آیپد رونمایی کرد که قرار است راهش را از iOS جدا کند و تحت عنوان iPadOS برای تبلت های اپل فعالیت کند.

اپل مدتهاست که در حال کار روی iOS است و قصد دارد قابلیت های مالتی تسکینگ بیشتری شامل تقسیم صفحه نمایش را به این سیستم عامل اضافه نماید و تغییراتی را هم به داک بیاورد. این آپدیت ها به تدرج iOS را به دو جهت مختلف هدایت کردند تا سیستم عاملی برای تبلت ها از دل آن زاییده شد.

سیستم عامل جدید اپل با نام iPadOS حالا شامل یک صفحه هوم جدید با ویجت هایی است که قابلیت گسترش یافتن در طول آیکون اپ ها را دارند و پیشتر نمونه آنها را در Notification Center سیستم عامل موبایل اپل دیده بوده ایم.

اپل همچنین ژست های مالتی تسکینگ بیشتری را به این سیستم عامل اضافه کرده که امکان کار کردن با چندین اپ و درگ و دراپ کردن آنها در کنار هم را میسر می کند.

ipadOS اپل

iPadOS اپل برای اجرا روی دستگاه های آیپد طراحی شده است و قرار است آزادی عمل بیشتری را برای بهینه سازی سیستم عامل و اجرای آن روی نمایشگرهای بزرگ تر در اختیار کاربران قرار دهد. درست همانطور که اپل برای ساعت هوشمند خود سیستم عامل watchOS، برای اپل تی وی tvOS و برای کامپیوترهای مک خود macOS را دارد، امسال بر آن شده تا با ارائه iPadOS گروه تبلت های خود را از باقی محصولاتش جدا کند و همچنان حس آشنایی را برای کاربران iOS ایجاد نماید.

iPadOS اپل همچنین یک اپ بهبود یافته Files دارد که نمای ستونی مانند Finder در macOS را در ذهن تداعی می کند و یک پنجره اطلاعاتی نیز برای این سیستم عامل طراحی شده که می توانید اعلان های کوچکی را برای فایل های خود تهیه کنید. از دیگر قابلیت های این پلتفرم می توان به iCloud Drive اشاره کرد که امکان اشتراک گذاری فولدرها را فراهم می کند.

اما مهم ترین ویژگی iPadOS اپل شاید پشتیبانی اپ Files از درایوهای انگشتی باشد؛ به این ترتیب می توانید صرفا آنها را به آیپد خود متصل کنید و درون این اپ به روز رسانی شده به فایل های مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید.

اپل همچنین مرورگر سافاری خود را برای iPadOS بهبود داده و تجربه مرور وب در کلاس دسکتاپ را همراه با دانلود منیجر واقعی به این ابزارهای کوچک آورده است. علاوه بر این ۳۰ شورتکات جدید برای کیبورد، کنترلرهای هم اندازه با متن، تنظیمات اختصاصی برای سایت ها و گزینه های آپلود عکس هم برای سافاری در نظر گرفته شده است.

iPadOS اپل همچنین قرار است که به کمبود برخی مکانیزم های کنترلی شبیه به کامپیوتر در آیپدها پاسخ بدهد. در همین راستا اپل فونت ها را هم به اپ استور خود اضافه کرده و شما میتوانید از فونت های اختصاصی و سفارشی در اپلیکیشن ها استفاده نمایید. همچنین قابلیت کپی و پیست هم در iPadOS اپل بهبود یافته و شما میتوانید با جمع کردن سه انگشت محتوای مورد نظرتان را کپی و با باز کردنشان آن را پیست کنید (بچسبانید).

نرخ تاخیر پاسخ دهی اپل پنسل به ۹ هزارم ثانیه تقلیل یافته است

حتی اپل پنسل هم با این آپدیت جدید دستخوش تغییراتی شده است. اپل نرخ تاخیر عملکرد این قلم هوشمند را از ۲۰ هزارم ثانیه به ۹ هزارم ثانیه تقلیل داده است و پالت ابزار آن نیز حالا برخی اپ های شخص ثالث را دریافت کرده و میتواند از کنترل های جدیدی بهره بگیرد. اگر قلم را از گوشه آیپد بگیرید به صورت خودکار از صفحه شما اسکرین شات می گیرد و میتوانید بلافاصله کار روی محتوا را آغاز نمایید.

تمامی این قابلیت ها باعث متمایز شدن iPadOS از سیستم عامل iOS می شوند و اپل امروز برای همه روشن کرد که از این پس تجربه آیپد را برای کاربرانش سفارشی سازی می کند. به این ترتیب iPadOS گرچه بسیاری از قابلیت های خود را از iOS قرض خواهد گرفت اما دستخوش تغییراتی مستقل از آن می شود که صرفا روی سخت افزار و نمایشگر بزرگ آیپد قابل اجرا هستند و این خبر خوبی برای دارندگان آیپد است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۴ خرداد ۱۳۹۸

    به نظر می‌رسه که اپل کم کم از سیاست‌های قدیمی خودش فاصله می‌گیره. داشتن فایل منیجر در سال‌های اخیر و الان پشتیبانی از فلش و کارت حافظه و داشتن دانلودمنیجر کامل در مرورگر چیزهایی بودن که قبلا اصلا در پلتفرم اپل به صورت پیش‌فرض و رسمی جایی نداشتن که برای حفظ حقوق ناشرین بوده...

  • sackboy
    sackboy | ۱۴ خرداد ۱۳۹۸

    درایوهای انگشتی رو دیگه از کجاتون در آوردین؟!! خدایا!!! گفتیم فارسی را پاس بداریم، ولی من الان درایو انگشتی رو کجای دلم بذارم؟!!!

    • min
      min | ۱۴ خرداد ۱۳۹۸

      دقیقا?
      تا موقه ای که اسم انگلیسی رو به زور عوض میکنن، هیچوقت کسی توی دنیا زبان فارسی رو بحساب نمیاره

مطالب پیشنهادی