ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قبض‌های کاغذی برق از مهرماه امسال به صورت کامل حذف می‌شوند

براساس اعلام «غلامرضا رخشانی‌مهر» معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر از ابتدای مهرماه دیگر هیچ قبض کاغذی برق در کشور توزیع نخواهد شد. به گفته او حذف قبض‌های برق در کشور موجب صرفه جویی ۱۵۰ میلیارد ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۴ تیر ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۳

براساس اعلام «غلامرضا رخشانی‌مهر» معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر از ابتدای مهرماه دیگر هیچ قبض کاغذی برق در کشور توزیع نخواهد شد. به گفته او حذف قبض‌های برق در کشور موجب صرفه جویی ۱۵۰ میلیارد تومانی در سال خواهد شد و تمامی مشترکان کشور می‌توانند از طریق ارسال *۱*شناسه قبض# به شماره ۲۰۰۰۱۵۲۱ شماره خود را در سامانه مربوطه ثبت و پس از این قبوض خود را به صورت الکترونیکی دریافت کنند.

آذر ماه سال گذشته وزیر ارتباطات اعلام کرد که هزینه سالیانه صدور قبوض آب، برق، گاز و تلفن ۱۴۴۰ میلیارد تومان است. «محمدجواد آذری‌جهرمی» همچنین صرفه‌جویی این هزینه در شرایط فعلی را ضروری عنوان کرد و گفت می‌توان با کمک دولت الکترونیک و هوشمندسازی این امر را محقق کرد؛ تا کشور ارزان‌تر اداره شده و کارهای مردم با سرعت و سهولت بیشتری انجام شود.

این موضوع با ارسال پیامک به مشترکان تلفن همراه و نوشتن آن روی قبض‌های ثلفن ثابت به صورت جدی‌تری ادامه پیدا کرد. تا مشترکان به خواست خود از دریافت قبض کاغذی صرفه نظر کنند، اما هنوز تا حذف کامل آنها فاصله وجود دارد. روز گذشته هم آذری جهرمی در اینستاگرام خود با انتشار عکسی از قبض‌های مخابرات در جوی آب نوشت:

«این صحنه‌ای است که یکی از شهروندان از شهرک غرب تهران برایم فرستاده است. به نظرتان این جوی آب، پول دارد این قبوض رو پرداخت کند؟ قبض با هزینه قابل توجه چاپ می‌شود که دور ریخته شود؟ اول که این ماه به خاطر ضعف در نظارت بر شبکه پستی، کارانه مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت ملی پست پرداخت نخواهد شد. مدیر منطقه پستی مربوطه هم توبیخ خواهد شد. از مدیرعامل مخابرات ایران هم می‌خواهم پروژه حذف قبوض که باید تا شهریورماه ۹۸ اجرایی شود را به موقع به اتمام برساند. تا بیش از این شاهد اتلاف منابع کشور نباشیم.»

حذف قبض‌های کاغذی

بر اساس آمار منتشر شده، ۳۵ میلیون کنتور برق و حدود همین تعداد کنتور آب و ۲۰ میلیون کنتور گاز وجود دارد که به گفته جهرمی صدور قبض آنها سالانه حدود ۱۴۴۰ میلیارد تومان، هزینه دارد. به همین دلیل هم طرح قبض سبز از ۱۹ خرداد ماه توسط وزیر نیرو آغاز شد تا به مرور زمان قبض‌های کاغذی حذف و اطلاعات آنها به صورت پیامک و سایر درگاه‌ها مانند همراه برق و… به اطلاع مشترک برسد.

رخشانی‌مهر معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در همین مورد به ایسنا اعلام کرد که طبق برنامه‌ از ابتدای مهرماه سال جاری کلیه قبوض کاغذی برق حذف می‌شود و به جای این قبوض اطلاعات مربوط به مصرف و صورت‌حساب برق مصرفی مشترکان به صورت الکترونیکی در اختیار آنها قرار می‌گیرد:

«پیش‌بینی میزان صرفه‌جویی سالیانه از محل حذف کاغذ و سایر ملزومات مورد نیاز حداقل ۱۵۰ میلیارد تومان در کشور برآورد می‌شود. به علاوه اقدام برای حذف کاغذی قبوض برق به صورت همزمان در همه استان‌ها آغاز شده است. البته تجربه این کار در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد و تاکنون قبض کاغذی ۸۳۰ هزار مشترک برق در سیستان و بلوچستان حذف شده است.»

هرچند این طرح در تهران نیز اجرایی شده اما تا امروز قبض‌ها حذف نشده‌اند؛ «حسین صبوری» مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در این مورد به ایسنا گفته بود که در شهر تهران ۴.۵ میلیون مشترک وجود دارد که این شماره‌ها باید اصلاح و بازنگری شود و پس از آن طرح حذف قبض‌ها به صورت فازبندی شده انجام خواهد شد؛ موضوعی که امروز رخشانی مهر مجددا بر آن تاکید کرد و به تسنیم گفت:

«براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته از ابتدای مهرماه دیگر هیچ قبض کاغذی برق در کشور توزیع نخواهد شد. پس از تکمیل این فرایند اطلاعات اولیه همچون صورت‌حساب، نحوه و زمان پرداخت و... برای تلفن همراه مشترکان ارسال خواهد شد. ضمن آنکه تمامی مشترکان در سراسر کشور می‌توانند از طریق ارسال *۱*شناسه قبض# به شماره ۲۰۰۰۱۵۲۱ شماره خود را در سامانه مربوطه ثبت و پس از این قبوض خود را به صورت الکترونیکی دریافت کنند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • کتیبه سپید
    کتیبه سپید | ۵ تیر ۱۳۹۸

    آخه یکی این حرف رو میزنه که بشه روی طرح هاشون حساب کرد. کی یادش رفته اون اوایل که خودپرداز اومده بود، یارو هنوز از ماشین پیاده نشده می پرسید "سالمه؟" هنوزم نمی تونی مطمئن باشی که سالمه یا نه. شبکه شتابشون اونقدر مسخره هست که میشه از خودپرداز بانک دیگه پول برداری یا کارت به کارت کنی اما یه رمز دوم بهت نمیده! خودپرداز ملی که اینطوری بود حداقل.
    داداش هنوز جای طرح ریجستریت درد میکنه... ولمون کن.

  • ازکجا به کجا
    ازکجا به کجا | ۴ تیر ۱۳۹۸

    با وجود قبض دارن تخلف میکنن ( تخلف شرکت گاز که 20:30 اعلام کرد) چه برسه که دیگه قبضی هم نباشه، راحت همه شروع میکنن به دزدی

    • pouya_zara
      pouya_zara | ۵ تیر ۱۳۹۸

      چه تخلفاتی کردن؟

  • mahdi_asdn
    mahdi_asdn | ۴ تیر ۱۳۹۸

    برا کم کردن هزینه هاشون همه کاری میکنن.البته این استثنا ب نفع همه هست ک قبض کاغذی حذف شه

    • ازکجا به کجا
      ازکجا به کجا | ۴ تیر ۱۳۹۸

      چه ساده این بابا
      اگ راست میگن هزینه های متفرقه همایش های بیخود و غیره رو حذف کنن نکه از جیب مردم بزنن بزارن جیبشون

      • mahdi_asdn
        mahdi_asdn | ۴ تیر ۱۳۹۸

        منم ک همینو میگم.اینم احتمالا هدفشون ی چیز هست ک حذف کردن و منفعتی داره.فقط این جنبش ک کاغذ کمتری مصرف میشه منظورم بود

مطالب پیشنهادی