ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیر عامل دیجی‌کالا نکست: سال آینده هوش مصنوعی را در دیجی‌کالا لمس خواهید کرد

دیجی کالا نکست کمتر از دو ماه قبل به شکل رسمی افتتاح شد تا با تمرکز ویژه روی استارتاپ های فعال در حوزه هوش مصنوعی، این فروشگاه اینترنتی را در راه تبدیل شدن به یک ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | ۲۱:۳۲

دیجی کالا نکست کمتر از دو ماه قبل به شکل رسمی افتتاح شد تا با تمرکز ویژه روی استارتاپ های فعال در حوزه هوش مصنوعی، این فروشگاه اینترنتی را در راه تبدیل شدن به یک شرکت تکنولوژی یاری کند. در نخستین روز از بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی الکامپ گفتگوی کوتاهی با «امیر صالحی»، مدیر عامل دیجی کالا نکست داشتیم تا در مورد دستاوردهای یک سال اخیر و اهداف آتی این مجموعه صحبت کنیم.

بازوی نوآوری دیجی کالا امسال به طور ویژه روی هوش مصنوعی تمرکز کرده، اما چرا AI تا این حد مورد توجه قرار گرفته است؟ صالحی در این رابطه می گوید: «هوش مصنوعی زیرساخت بسیاری از برنامه های آتی دیجی کالا را تشکیل می دهد و به همین دلیل اولویت دارد. در واقع راه اندازی سرویس های پیشرفته ای نظیر خدمات ابری هم بدون AI ممکن نیست.»

به گفته صالحی تمام شرکت های بزرگ دنیا به سمت هوش مصنوعی حرکت کرده اند و دیجی کالا هم با هدف جلب رضایت مشتری، گاهی اوقات باید به نیابت از آنها نوآوری کند. مواردی مثل پیدا کردن راحت تر محصول، پیشنهادهای دقیق تر و حتی خدمات مشتریان در این دسته جای می گیرند. مدیرعامل نکست پیش بینی می کند که طی 1 الی 1.5 سال آینده تأثیر این نوآوری ها را در دیجی کالا خواهیم دید.

برای رسیدن به این هدف، دیجی کالا نکست دو برنامه اصلی را در دستور کار دارد: کمپ اختصاصی هوش مصنوعی، و سرمایه گذاری روی استارتاپ های هوش مصنوعی. در مورد برنامه اول، صالحی می گوید:

«حدود 230 درخواست شرکت در کمپ هوش مصنوعی به دیجی کالا نکست رسیده که پس از برگزاری آزمون کتبی، 28 نفر به کمپ راه یافته اند. این افراد پس از مهارت سنجی در قالب 5 یا 6 تیم ساماندهی شده و طبق اهداف ما مشغول به کار هستند.»

آنطور که صالحی می‌گوید در بحث سرمایه گذاری هم دیجی کالا نکست در حال نهایی کردن قرارداد با سه استارتاپ است که به رشد کافی رسیده و در وضعیت پایداری قرار دارند. یکی از این استارتاپ ها روی فرایندهای هوش مصنوعی برای بهینه سازی زیرساخت ها کار می کند و آماده عقد قرارداد است. او فعلاً اطلاعات بیشتری در مورد این استارتاپ ها و مبلغ سرمایه گذاری نمی‌دهد، ولی خبر از اعلام جزییات در آینده و پس از نهایی شدن قرارداد‌ها می‌دهد.

صالحی: استارتاپ ها حتی توانایی تغییر قوانین موجود را هم دارند

دیجی کالا نکست نوآوری ها و فناوری های جدید را در قالب تیم های استارتاپی ایجاد می کند، آنها را توسعه می دهد و در نهایت به تمام بخش های مجموعه دیجی کالا منتقل می نماید. از آنجا که استارتاپ ها ریسک پذیر تر هستند، راحت تر می توانند با ایده های بنیادین و فناوری های نوین کار کنند. صالحی معتقد است: «استارتاپ ها حتی توانایی تغییر قوانین موجود را هم دارند.» او شرکت های فین‌تک را مثال می زند که تا چند سال قبل خبری از آنها نبود ولی در حال حاضر با قدرت تمام فعال هستند و حتی در سیاست گذاری های کلی بانک مرکزی هم دخیلند.

مدیر عامل دیجی کالا نکست می گوید سرمایه گذاری در استارتاپ ها به معنای تملک آنها نیست. تمام این مجموعه ها به شکل مستقل عمل می کنند و فقط از طریق نکست حمایت می شوند. دیجی کالا درصد کمی از سهام را در اختیار می گیرد و نهایتاً با رشد استارتاپ، گزینه هایی همچون خریده شدن توسط دیجی کالا یا استقلال کامل وجود خواهد داشت. در واقع مالکیت معنوی دستاوردها با شرکتی است که دیجی کالا هم در آن سهم دارد.

با تمام این تفاسیر، دیجی کالا نکست با چه هدفی در الکامپ 25 شرکت کرده است؟ صالحی در پاسخ به این سؤال دیجیاتو می گوید: «هدف اصلی ما تعامل با جامعه نوآور و تمام کسانی است که به نوعی روی هوش مصنوعی کار می کنند. تبادل اطلاعات و ارائه کارگاه های آموزشی از طریق آکادمی دیجی کالا هم بخش دیگری از اهداف نکست را تشکیل می دهند.»

او اضافه کرد از ماه آینده شاهد برگزاری ورکشاپ های سطح بالا از سوی نکست خواهیم بود که از نظر محتوا و سطح اجرا در فضای فناوری کشورمان کم سابقه هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • mohamadkorepaz
    mohamadkorepaz | ۲۹ تیر ۱۳۹۸

    خوشم میاد! دیجی کالا یه نماینده شایسته از ایرانه که میتونیم به عنوان یه شرکت بروز ازش اسم ببریم تو کل دنیا! مدیرانش تفکر سطح بالایی دارن! امیدوارم بقیه شرکت ها هم خودشون رو به چنین سطحی برسونن

  • Saeed73
    Saeed73 | ۲۸ تیر ۱۳۹۸

    هوش مصنوعی از جنس کلاه برداری!

مطالب پیشنهادی