ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ثبت رکوردی جدید برای ذوب یخ های گرینلند؛ 12.5 میلیارد تن در یک روز

بعد از اینکه گرینلند بخش اعظم ماه گذشته را در گرمای بی سابقه سپری کرد، در گزارشی جدید اعلام شده که موج گرمای چند روز اخیر باعث ذوب حدود 60 درصد از یخ‌های سطحی این ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

بعد از اینکه گرینلند بخش اعظم ماه گذشته را در گرمای بی سابقه سپری کرد، در گزارشی جدید اعلام شده که موج گرمای چند روز اخیر باعث ذوب حدود 60 درصد از یخ‌های سطحی این منطقه شده است. گزارش شده که فقط در روز پنجشنبه، ذوب یخ های گرینلند به 12.5 میلیارد تن رسیده.

چنین رکورد روزانه‌ای از زمان شروع ثبت داده‌ها در تاریخ بی‌نظیر است. آخرین آمار از ذوب یخ های گرینلند با چنین شدتی به سال 2012 بر می‌گردد که در اثر آن، حدود 10 میلیارد تن آب به اقیانوس‌ها سرازیر شده بود.

ذوب یخ های گرینلند

در واقع دانشمندان با استفاده از مدل‌سازی‌های کامپیوتری که روی داده‌های ماهواره‌ای انجام دادند به این آمار و ارقام نگران کننده دست یافتند. «تد اسکامبوس» محقق ارشد مرکز ملی داده‌های برف و یخ در گفتگویی با واشینگتن پست اعلام کرد:

این مدل از داده‌های آب و هوایی برای ثبت وضعیت یخ، بارش برف و همچنین تغییرات خالص صفحات یخی استفاده می‌کند و عملکرد بسیار دقیقی دارد. شخصا این نتایج به دست آمده را به عنوان واقعیت قبول دارم. از دست رفتن 12.5 میلیارد تن یخ در یک روز که بالاترین رکورد روزانه ثبت شده از سال 1950 به شمار می‌آید.

در تصاویر ماهواره‌ای که در پی موج گرمای هفته گذشته منتشر شد، گستردگی روند ذوب یخ‌های گرینلند مشهود بود و حتی روند از بین رفتن یخ‌ها در لبه‌های صفحات یخی کاملا به چشم می‌آمد. در ویدیویی از جریان آب سرازیر شده، در برخی از نقاط جریان عظیمی نشان داده شد که از رودخانه‌ای خروشان چیزی کم نداشت.

در گزارش واشینگتن پست آمده که گرینلند در ماه جولای مجموعا 197 میلیارد تن یخ از دست داده است. با فروکش کردن گرمای هوا در ماه‌های آینده، بخشی از صفحات یخی گرینلند مجددا شروع به یخ بستن می‌کنند، اما قطعا اثر 12.5 میلیارد تن یخی که طی یک روز از دست رفته و به اقیانوس‌ها سرازیر شده منجر به بالا آمدن سطح آب اقیانوس‌ها می‌شود و مشکلات جدیدی را ایجاد خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی