ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

تست و بررسی هیوندای سوناتا 2020 در کره جنوبی

هیوندای سوناتا 2020 طلیعه‌دار نسل هشتم این سدان محبوب سایز متوسط کره‌ای است. با وجود آنکه کراس‎اوورها و شاسی بلندها مشغول کنار زدن سدان‌ها از عرصه رقابت هستند، اما هیوندای اعتقاد دارد که سدان‎های متوسط ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

هیوندای سوناتا 2020 طلیعه‌دار نسل هشتم این سدان محبوب سایز متوسط کره‌ای است. با وجود آنکه کراس‎اوورها و شاسی بلندها مشغول کنار زدن سدان‌ها از عرصه رقابت هستند، اما هیوندای اعتقاد دارد که سدان‎های متوسط هنوز هم ارزش تولید و فروش خواهند داشت.

ما یک روز کامل را با نسل جدید سدان محبوب هیوندای یعنی سوناتا گذراندیم و فرصت کوتاهی داشتیم تا در پیست سرعت بالای هیوندای نیز آن را به آزمایش بگذاریم.

در نگاه اول، طراحی این خودرو تهاجمی، برازنده و نیز دوشخصیتی به نظر می‎رسد که البته این موضوع عمدی بوده است. آقای سانگیوپ لی، مدیر بخش طراحی هیوندای و نیز طراح اسبق بنتلی و جنرال موتورز می‌گوید:

در اینجا با یک سگمنت آرام و کم سر و صدا با رشدی اندک طرف هستیم. آیا ما نیز باید در راهی که سایر خودروسازان در حذف محصولات سدان و حرکت به سوی تولید مدل‎های کراس اوور رفته‌اند، قدم بگذاریم؟ خیر ما این طور فکر نمی‎کنیم. به نظر ما همواره جایی برای سدان‎ها وجود خواهد داشت.

آقای لی و همکارانش شخصیتی نسبتا لوکس به این خودروی پرفروش بخشیده‌اند. نمای جلو از پیچ و تاب‎هایی نظیر آنچه در محصولات آستون مارتین دیده‌ایم برخوردار شده است. پلتفرم کاملا جدیدی که سوناتا بر روی آن نشسته است، حدود 2 اینچ خودروی جدید را نسبت به نسل فعلی طویل‌تر نموده است.

هیوندای سوناتا 2020

نواری کروم رنگ از بالای چراغ جلو در سراسر طول درب کاپوت گسترش یافته و هنگامی که خودرو روشن است می‎درخشد. نمای جلوی خودرو تهاجمی و بدیع به نظر می‌رسد. چراغ‌های عقب نیز از نوعی طراحی اسپرت و هیجان برانگیز برخوردار گشته‎اند که جلوه‎ای خاص به نمای عقب سوناتا 2020 بخشیده است.

هیوندای این زبان طراحی جدیدش را اسپرت هوس‎انگیز نام نهاده است. آقای لی از این مسئله که ممکن است برخی از مشتریان نسبت به طراحی خاص سوناتا 2020 روی خوش نشان ندهند، آگاه است؛ اما او و هیوندای معتقدند که اگر اندک امیدی به سگمنت سدان‎ها وجود داشته باشد، آن امید به جذب مشتریان جوان‌تر یا کسانی که در حالت معمول به این گونه خودروها نظر نمی‎افکنند، ارتباط پیدا می‎کند.

در داخل کابین سوناتا، شما با نوعی طراحی تر وُ تمیز و مدرن مواجه هستید. آنجا یک نمایشگر بزرگ 12.3 اینچی ایستاده و نیز یک پنل کیلومتر شمار 10.2اینچی انتظار شما را خواهند کشید.

کار با سامانه اطلاعات سرگرمی آسان و به دور از پیچیدگی است. همچنین غربیلک فرمان با طراحی کاملا جدید، دریچه‎های باریک تهویه، قطعات بسیاری با رنگ پیانو بلک، تزیینات کرومی، چرم مصنوعی و پوشش صندلی‌ها از جنس چرم ناپا نیز از جمله ویژگی‌های کابین هیوندای سوناتا 2020 به شمار می‌روند.

اما از طرف دیگر کنسول میانی از جنس پلاستیک سخت ساخته شده و به اندازه سایر قسمت‌های کابین با کیفیت به نظر نمی‌رسد. در کل کابین هیوندای سوناتا 2020 برای خودرویی با رِنج قیمت 24 تا 35 هزار دلار، لوکس‌تر و با کیفیت‌تر به نظر می رسد.

در اینجا خبری از اهرم تعویض دنده بر روی کنسول میانی نیست و به جای آن از دکمه‌های فشاری بهره گرفته شده است. بدین ترتیب جا برای محفظه‌ی قرارگیری اشیا بازتر شده و یک پد شارژر وایرلس نیز در آن اطراف جایگزین گردیده است. دو پورت usb نیز آنجا یافت می‌شود.

دمای کابین به وسیله دکمه‌های لمسی الهام گرفته شده از محصولات آئودی، به راحتی قابل تنظیم است. فضای پا و زانوها در ردیف عقب کاملا مناسب است. فضای سر نیز برای بزرگسالان با هیکل عادی کافی بوده و یک کنسول میانی تاشونده با دو عدد جا لیوانی نیز در ردیف دوم یافت می‎شود.

نمونه مورد بررسی از یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر با قدرت  158اسب بخار و گشتاور 196.5 نیوتن متر بهره می‎برد. یک گیربکس شش سرعته نیز وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد. این پیشرانه مخصوص کشور کره جنوبی بوده و به وضوح از کمبود توان رنج می‌برد؛ وقفه قابل توجهی نیز بین لحظات فشردن پدال گاز و شتاب گیری خودرو احساس می‎شود.

یک پیشرانه 2.5 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 191 اسب بخار و گشتاور 245 نیوتن متر برای نمونه‎های صادراتی سوناتا در نظر گرفته شده که قطعا می‌تواند تا حد زیادی سستی‎های نمونه 2 لیتری را جبران نماید.

همچنین پیشرانه توربوشارژ 1.6 لیتری با قدرت 180 اسب بخار و گشتاور 264 نیوتن متر نیز برای هیوندای سوناتا 2020 رزرو گردیده است. یک پیشرانه 2.5لیتری توربوشارژ نیز احتمالا در نسخه های N و N-Line به کار گرفته خواهد شد. آقای آلبرت بیرمن، رئیس بخش تحقیق و توسعه هیوندای این مورد را تایید کرده است.

در این بین ما توانستیم با نسخه مجهز به پیشرانه 1.6لیتری توربوشارژ و گیربکس هشت سرعته اتوماتیک، دو دور در پیست نامیانگ کره جنوبی رانندگی کنیم.

در این مدت کوتاه متوجه شدیم شتاب‌گیری خودرو سریع بوده و ترمزها نیز عالی عمل می‌کنند. می‌توان گفت که نسخه 1.6 لیتری نگرانی ما پیرامون توان ناکافی موتور 2 لیتری تنفس‌طبیعی را تا حد زیادی برطرف نمود.

همچنین سیستم تعلیق سوناتای مخصوص کره جنوبی، نسبت به سایر نسخه‎ها نرم‌تر در نظر گرفته شده است. فرمان هیوندای سوناتا 2020 به راحتی به چرخش درآمده و در عین حال از سفتی مناسب با قابلیت پیش‌بینی کافی برخوردار است.

با وجود تلاش هیوندای برای کاهش میزان لرزش، زمختی سواری و سر و صدای ورودی به کابین، اما باز هم در سرعت های بالا، نویز جاده و باد به کابین نفوذ می‌کند.

هنگام دور زدن نیز با فشار اهرم چراغ راهنما، سیستم نمایشگر نقاط کور تصاویر دریافتی از دوربین‌های سمتی که خودرو در حال پیچیدن است را در پنل کیلومتر شمار نمایش می‎دهد تا راننده از ترافیک موجود در آن قسمت خودرو آگاه شود.

تجهیزات ایمنی دیگری نظیر کروز کنترل تطبیق‎پذیر مخصوص هیوندای، ترمز خودکار اضطراری و سیستم دستیار هوشمند دنبال‌کننده مسیر که می‌تواند برای مدت کوتاهی وظایف راننده را بر عهده بگیرد، در سوناتا یافت می‌شوند.

این سیستم می‎تواند حدود 16تا 25 ثانیه، به عنوان مثال در زمان‎هایی که راننده حواسش پرت شده یا به خواب رفته است، کنترل خودرو را به دست گرفته و سپس با علائم هشداردهنده راننده را نسبت به به دست گرفتن مجدد کنترل خودرو هشیار نماید. این سامانه برای بزرگراهها کارایی داشته اما در مسیرهای پر پیچ و خم با ترافیک سنگین نمی‌تواند چندان عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

در پایان، هیوندای سوناتا 2020 با آن ظاهر بدیع، زیبا و طراحی خاصش به همراه یک کابین مدرن و نیز پیشرانه‎هایی که آخرین تکنولوژی روز هیوندای را با خود یدک می‌کشند، به علاوه تجهیزات مدرن و تکنولوژی روز، در اواخر امسال به بازار خواهد آمد. با وجود این موارد سوناتا می‎تواند در یک سگمنت رو به زوال محصولی فریبا بوده و همچنان پرچم سدان‌های سایز متوسط و میان‎قیمت را بالا نگاه دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی