ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

سه فاتح در یک قاب؛ مکلارن 600LT در برابر هوراکان پرفورمانته و 911 GT3 RS

در مقاله پیش رو قصد داریم تا سه خودروی سوپر اسپرت بسیار معروف با ویژگی‎های  فنی متفاوت نظیر سیستم‎های چهار چرخ محرک و دیفرانسیل عقب، پیشرانه تنفس طبیعی و یا مجهز به توربوشارژر و با ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

در مقاله پیش رو قصد داریم تا سه خودروی سوپر اسپرت بسیار معروف با ویژگی‎های  فنی متفاوت نظیر سیستم‎های چهار چرخ محرک و دیفرانسیل عقب، پیشرانه تنفس طبیعی و یا مجهز به توربوشارژر و با قیمت‎های 141 هزار پوند، 185هزار پوند و 215هزار پوند را رو در روی یکدیگر قرار دهیم.

به جرات می‎توان ادعا کرد که کمتر آزمونی تاکنون این سه خودرو با این حد از تفاوت‌های فنی و قیمتی را با یکدیگر مقایسه کرده است.

در اینجا با خودروهای اسپرتی طرف هستیم که تنها یک گام کوچک با تبدیل شدن به خودروی مخصوص مسابقه فاصله دارند. مک لارن 600LT با نام گذاری سه رقمی‎اش، میزان قدرت پیشرانه در سیستم متریک را به نمایش می‎گذارد که معادل 600ps یا 592اسب بخار، حاصل از پیشرانه 3.8لیتری وی8 تویین توربو است.

وزن مک لارن 600LT به همراه کلیه آپشن‎های انتخابی برابر 1356کیلوگرم است؛ یعنی چیزی حدود 100کیلوگرم سبک‎تر از مک لارن 570S. با مکلارن600 شما می‎توانید شعله‎های برآمده از اگزوزهای دوگانه سربالا واقع بر درب صندوق عقب ۶۰۰ ال تی را در آینه داخل کابین مشاهده نمایید.

اسپویلر ثابت عقب نیز با پوشش ضد حرارت پوشانده شده تا توسط شعله‎های اگزوز آسیب نبیند. بهای مکلارن 600LT برابر 185هزار پوند است که درست میان دو مدل 570اس با قیمت 149هزار پوند و مک لارن 720اس با بهای 209هزار پوند قرار می‎گیرد. با در نظر گرفتن قیمت 215هزار پوندی لامبورگینی هوراکان پرفورمانته، ارزش خرید بالای 600LT بیشتر مشخص می‎شود.

از سوی دیگر، پرفورمانته پسوندی است که شرکت لامبورگینی به سرسخت‎ترین نسخه هوراکان ساخت خود اعطا کرده است.

این خودرو 631 اسب بخار را از دل یک پیشرانه تنفس طبیعی وی10 به حجم 5.2 لیتر بیرون کشیده و وزن کمتری نسبت به مکلارن دارد. لازم است بدانید پرفورمانته در سال ۲۰۱۷ سریعترین خودروی پیست نوربرگ‎رینگ با رکورد 6:52:01  محسوب می‎شد.

البته برادر کوچکتر پورشه GT2 RS یعنی مدل GT3 RS با بهای بسیار کمتر 141,346 پوند، موفق به ثبت رکورد 6:56:4 شد.

پورشه GT3 RS از تعلیق rose-jointed ویژه مسابقه، مجرای هوای بزرگ NACA روی درب کاپوت و یک بال بزرگ به اندازه میز پیک‎نیکی بهره برده و نیروی پیشرانه مستقیما از طریق یک گیربکس هفت سرعته به سوی چرخ‎های عقب ارسال می‎شود. همچنین یک گیربکس شش سرعته دستی نیز برای GT3 قابل سفارش است.

پیشرانه 4.0 لیتری شش‎سیلندر تخت و تنفس طبیعی آن قدرتی معادل 513 اسب‎بخار و گشتاور 470 نیوتن متر ایجاد می‎نماید.

در داخل کابین لامبورگینی پرفورمانته، احتمالا دید ناکافی شیشه‌ جلو چندان خوشایند شما نخواهد بود. آنجا همه چیز ظاهری هگزاگونال داشته و شبیه به کندوی زنبورهای وحشی است. همچنین احتمالا کودک درونتان از اینکه درهای پرفورمانته به سمت بالا باز نمی‌شوند، ناامید خواهد شد.

درون مکلارن 600LT می‎تواند تا حد بیشتری رضایت شما را جلب نماید. با لغزاندن دست به زیر یک دستگیره تیغه‎ای و هل دادن آن درها به راحتی و به زیبایی باز می‎شوند. خریداران 600LT از شاسی فیبر کربنی برخوردار شده و از موقعیت رانندگی بسیار مناسب و صندلی‎های جذاب با ظاهر کربنی برگرفته از مکلارن سنا سود خواهند برد.

کابین 600LT از نظر بصری جذاب‎تر و گیراتر از پرفورمانته احساس می‌شود اما وجود کنسول میانی کوچک و صفحه نمایشگر عمودی کامپکت کمی از جذابیت آن کاسته است.

آزمون هندلینگ

مک لارن 600LT از نظر هندلینگ و کیفیت سواری، میان رقبا در رده بسیار بالایی قرار می‎گیرد. با 1365کیلوگرم وزن، این خودرو به ترتیب 124و 74کیلوگرم سبک‎تر از لامبورگینی پرفورمانته و پورشه GT3 است.

این ویژگی به طور کامل حین رانندگی با 600LT احساس خواهد شد. ارتباط محکمی بین راننده و چرخ‎های جلو برقرار است که ناشی از فرمان‎پذیری مناسب و واکنش‎های دقیق سیستم فرمان این خودروست. میزان سفتی فرمان نیز در حد بسیار مناسبی قرار دارد.

مکلارن 600LT

سیستم تعلیق فنر-فولادی (به جای انواع هیدرولیک) ابدا ناخوشایند و خشک به نظر نمی‎رسد؛ حتی زمانی که تنظیمات آن را از حالت نرمال به اسپرت تغییر دهید. حالت TRACK نیز بسیار مناسب مسابقه و پیست خواهد بود.

اما لامبورگینی آنچنان که باید رام و راحت نیست. موقعیت رانندگی آن عجیب و غریب است و دید از درون کابین به بیرون چندان خوشایند و کاربردی نیست. سیستم فرمان آن نیز مانند هم وطنان مارانلویی‎اش(فراری) بسیار حساس و تیز است.

لامبورگینی هوراکان پرفورمانته

با همه این تفاسیر، هنگامی که پرفورمانته را به حرکت درمی‎آورید، متوجه خواهید شد که چسبندگی بسیار زیادی هنگام شروع حرکت در بخش جلوی خودرو وجود دارد؛ همین که به تعامل با سیستم فرمان پرفورمانته عادت کنید، با وجود چرخ‎های 20 اینچی، احساس قدرت، اعتماد به نفس و توانایی زیادی به شما منتقل خواهد شد.

با تغییر تنظیمات حالت رانندگی از طریق دکمه روی غربیلک فرمان، مواردی نظیر توزیع گشتاور میان چرخ‎ها، فرمانپذیری، تنظیمات تعلیق و نوع دنده‎کشی خودرو تغییر پیدا خواهد کرد.

حالت استرادا تنها برای عبور از خیابان‎های شهری مناسب است اما گزینش حالت کورسا بهترین تنظیمات را برای یک وضعیت مسابقه‎ای در اختیار شما قرار خواهد داد و با انتقال مقدار بیشتری از گشتاور موتور به سوی چرخ‎های عقب، شما می‏‎توانید به سریع‎ترین رکوردهای خود دست یابید.

گرچه ممکن است از رانندگی‌با هوراکان پرفورمانته حظ زیادی برده باشید اما به نظر ما رانندگی با پورشه GT3 می‎تواند لذت بخش‎تر باشد.

این خودرو به سامانه چهارچرخ فرمانپذیر مجهز است که به طرز ممتازی وظیفه‌اش را انجام می‌دهد. بیشترین کارایی این سامانه را می‎توان هنگام پارک خودرو در فضاهای تنگ و باریک ادراک نمود.

این سیستم به طور یکپارچه در تمامی موقعیت‎ها همراه یا در خلاف جهت چرخ‎های جلو برای هدایت خودرو وارد عمل خواهد شد و هدایت پورشه GT3 را آسان‌تر خواهد نمود. البته حین عبور بسیار سریع از پیچ‌ها، فقدان وزن کافی پورشه GT3 در بخش جلو، به صورت کم‎فرمانی خود را آشکار می‎سازد.

در تست شتاب به عمل آمده از پورشه GT3 RS، این خودرو واکنش‎های بسیار دقیق و تندوُتیزی از خود نشان می‎داد و ظرف مدت 3.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100کیلومتر بر ساعت دست یافت.

این رقم برای هوراکان پرفورمانته با 1200سی سی حجم بیشتر، 118اسب بخار قدرت بیشتر به همراه سامانه چهارچرخ محرک برابر ۲.۹ ثانیه است. از نظر دقت و واکنش‎پذیری پیشرانه، تفاوت چندانی میان این دو خودروی ایتالیایی و آلمانی احساس نشد.

سخن پایانی

مکلارن 600LT یک خودروی شگفت‎انگیز است که شخصیت خاص خود را دارد. از نظر دینامیکی این خودرو در این تست بسیار موفق عمل کرد. 600LT فوق‌العاده سریع است و شتابی برابر با هوراکان پرفورمانته دارد، بدون آنکه از مزیت سامانه چهارچرخ محرک بهره ببرد. شتاب ثانویه آن نیز به محض پر شدن ریه توربوشارژرها از هوا، بسیار جانانه و هیجان انگیز خواهد بود.

اما زمانی از که از یک پورشه GT3 یا لامبورگینی هوراکان پرفورمانته پیاده می‎شوید و پا در رکاب 600LT می‌گذارید، نمی‎توانید انتظار عملکردی بهتر را از مکلارن نداشته باشید.

ممکن است در پیست و هنگامی که کلاه ایمنی بر سر دارید، لگ توربوشارژر که توسط عملکرد فوق‎العاده جعبه‎دنده دوکلاچه مکلارن پوشش داده شده، چندان دارای اهمیت نباشد اما این خودروها بایست در سطح جاده، خیابان و در موقعیت‎های مختلف نیز عملکرد مهیج و خوبی داشته باشندy از این نظر GT3 RS بهترین است.

پورشه GT3 RS

این خودرو با بهای 44هزار پوند ارزانتر نسبت به مک لارن و 76هزار پوند کمتر از هوراکان پرفورمانته، شاید برای برخی چندان به عنوان سوپرکار مطرح نباشد و از نظر کاربردی بودن نیز مزایای دو خودروی دیگر را نداشته باشد، اما پورشه GT3 RS از نظر ما برنده رقابت است؛ چرا که نه تنها شما را در هر لحظه درگیر خود نگاه می‌دارد بلکه نوعی خلوص و اصالت در رفتارش حس می‌شود که در دو خودروی دیگر قابل مشاهده نیست.

مشخصات فنی

مکلارن 600LT

  • نوع پیشرانه: 3.8 لیتری V8 تویین توربو
  • توان خروجی: 592 اسب بخار - گشتاور 598نیوتن متر
  • انتقال قدرت: 7 سرعته اتوماتیک - دیفرانسیل عقب
  • شتاب 0-96: 2.9 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 327 کیلومتر بر ساعت
  • قیمت: 222000 دلار

لامبورگینی هوراکان پرفورمانته

  • نوع پیشرانه: 5.2لیتری V10
  • توان خروجی: 640اسب بخار - گشتاور 600نیوتن متر
  • انتقال قدرت: 7 سرعته دوکلاچه - چهارچرخ محرک
  • شتاب 0-96: 2.9 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 324 کیلومتر بر ساعت
  • وزن: 1382 کیلوگرم
  • قیمت: 274,390 دلار

پورشه GT3 RS

  • نوع پیشرانه: 4.0 لیتری شش سیلندر تخت
  • توان خروجی: 520اسب بخار - گشتاور 469نیوتن متر
  • انتقال قدرت: 7سرعته دوکلاچه - دیفرانسیل عقب
  • شتاب 0-96: 3 ثانیه
  • حداکثر سرعت:  319 کیلومتر بر ساعت
  • وزن: 1430کیلوگرم
  • قیمت: 187,500 دلار
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی