ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آغاز کمپین IranRescueBit؛ کمک به سیل‌زدگان و هلال احمر توسط رمزارزها

فرودین ماه امسال حدود ۷۰ درصد وسعت ایران در ۲۸ استان درگیر سیل شدند اما تحریم‌های بانکی و مالی مانع از آن شد تا کمک‌های جهانی به هلال احمر ایران برسد. به همین دلیل اعضای اکوسیستم ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۴۰

فرودین ماه امسال حدود ۷۰ درصد وسعت ایران در ۲۸ استان درگیر سیل شدند اما تحریم‌های بانکی و مالی مانع از آن شد تا کمک‌های جهانی به هلال احمر ایران برسد. به همین دلیل اعضای اکوسیستم رمزارز و بلاکچین ایران به صورت مستقل برای نخستین بار کمپینی را با عنوان «IranRescueBit» به راه انداختند تا بتوانند از طریق رمزارزها برای قربانیان سیل‌های اخیر کمک مالی بین‌المللی جمع‌آوری کنند.

در بهار امسال ۲۶۹ شهر و ۵۱۴۸ روستا کمابیش تحت تاثیر سیلاب قرار گرفتند. تخریب جاده‌‌ها، پل‌ها و راه‌های مواصلاتی در شمال غرب و جنوب ایران تخریب گسترده زمین‌های زراعی و نابودی زیرساخت‌های کشور، قطع برق و آلوده شدن منابع آب آشامیدنی و بهداشتی بسیاری از مناطق سیل زده را با مشکلات جدی مواجه کرده است. طبق آمارها بر اثر وقوع سیل ۷۸ نفر کشته، ۱۱۳۷ نفر مجروح و ۲۹۵ هزار و ۷۸۷ نفر آواره شدند.

«حامد صالحی» فعال و پژوهش‌گر حوزه بلاک‌چین و مدیر کمپین «IranRescueBit» در نشستی که امروز با فعالان حوزه ارز رمز برگزار شد، گفت که خسارت سیل حدود ۲.۵ میلیارد دلار برآورد شد اما حجم کمک‌‌های نقدی و غیرنقدی بین المللی در قیاس با فجایع طبیعی سایر مناطق دنیا بسیار ناچیز بود، چراکه حساب‌های بانکی دولتی سازمان هلال احمر ایران به خاطر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بسته شدند و جریان کمک‌های مالی خارجی به قربانیان سیل ایرانی را متوقف کردند:

«اکوسیستم رمز ارز ایران کمپینی با اتکا به بلاکچین و ارز رمزها راه اندازی کرده که به قوانین بین‌المللی اجازه تحریم اهداف بشردوستانه را نمی‌دهند. به همین دلیل کمپین به نام  «IranRescueBit» و سایتی به همین نام راه اندازی کردیم تا افرادی که قصد دارند از خارج ایران کمک‌های مالی خود را ارسال کنند بتوانند این کار را انجام دهند. نحوه کار به این صورت است که افراد وارد سایت می‌شوند، پرداخت با یکی از رمزارزها را انتخاب می‌کنند و با استفاده از QR CODE پرداخت صورت گرفته و ارز رمز به کمپین واریز می‌شود. البته توضیحات تکمیلی ودقیق‌تر برای ایجاد کیف پول، خرید رمز ارز و نحوه واریز آن در توضیحات سایت به صورت کامل نمایش داده می‌شود. پس از آن نیز وجوه جمع آوری شده با نظارت سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف توسط شرکت‌های اکس چنج که با آنها قرارداد داریم تبدیل به ریال شده و به حساب سازمان هلال احمر واریز می‌شود. به این صورت کلیه اقدامات شفاف خواهد بود.»

«مصطفی نقی‌پور»، موسس و رییس هیات مدیره آزمایشگاه نوآوری بلاکچین هم گفت که کمک مالی از طریق رمزارزها یکی از کارکردهای اصلی آنهاست و همین روند در شرایط خاص، یک اتفاق مرسوم در غرب است. او به ماجرای «ویکی‌لیکس» پناهندگی «جولین آسانژ» در سفارت اکوادور در لندن اشاره می‌کند که بانک‌ها حساب‌های ویکی‌لیکس را مسدود کردند و آسانژ از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ شروع به استفاده از بیت‌کوین برای زنده نگه داشتن ویکی‌لیکس کرد. به اعتقاد نقی‌پور این یک اتفاق مرسوم است که برای دونیشن از بیت‌کوین و بقیه رمزارزها استفاده شود.

با این حال جای مدیران هلال احمر در این نشست خالی بود. هرچند صالحی مدیر کمپین «IranRescueBit» در این مورد به دیجیاتو می‌‌گوید که در این مورد با سازمان هلال احمر صحبت کرده اما هنوز جوابی از آنها نگرفته است؛ اما چند نفر از منابع آگاه هلال احمر به دیجیاتو می‌گویند این سازمان همواره در تلاش است تا راه‌های قانونی دریافت کمک‌های انسان دوستانه از سایر کشورها را تسهیل کند.

گفتنی‌ست استفاده از ارز رمزها برای جمع آوری کمک‌های مالی به سیل زدگان موضوع تازه‌ای نیست. «محمد جرجندی» از کارشناسان ارتباطات در همان روزهای اول که سیل در کشور جاری شده بود، یک حساب بیت‌کوین ساخت و از دوستان خود خواست که هرگونه کمک‌های مردمی خود را از این طریق واریز کنند. او پس از آن کوین‌های جمع‌آوری شده را تبدیل به ریال کرد و از این طریق بیش از ۶۸ میلیون تومان به حساب هلال احمر واریز کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی