ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف روشی برای وارونه کردن فرایند پیری سلول های بنیادی مغز

پژوهشگران دانشگاه کمبریج تحقیقات جدیدی را انجام داده اند که نشان می دهد سفت تر شدن بافت مغزی همزمان با افزایش سن میتواند باعث اختلال در عملکرد سلول های بنیادی مغز شود. این پژوهشگران همچنین ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۰

پژوهشگران دانشگاه کمبریج تحقیقات جدیدی را انجام داده اند که نشان می دهد سفت تر شدن بافت مغزی همزمان با افزایش سن میتواند باعث اختلال در عملکرد سلول های بنیادی مغز شود.

این پژوهشگران همچنین روشی برای وارونه کردن فرایند پیری سلول های بنیادی مغز، جوانسازی آنها و بازگرداندنشان به وضعیت سالم ابداع کردند. تیم محققان دانشگاه کمبریج اعلام کرده که تحقیقات جدید میتواند اثرات قابل توجهی روی نحوه درک ما از فرایند پیری داشته باشد.

انتظار می رود که این تحقیق به توسعه روش های درمانی جدید برای بیماری های مرتبط با پیری مغز منجر شود. دانشمندان افزایش سفتی و سختی مغز همزمان با سالخوردگی را به سفتی مفاصل تشبیه کردند که راه رفتن و حرکت را برای افراد مسن دشوار می کند. در این پژوهش تیم محققان کمبریج به مطالعه مغز موش های جوان و پیر پرداختند تا تاثیر سفت شدن مغز به خاطر پیری را روی کارکرد سلول های موسوم به OPC بررسی کنند. OPC در واقع نوعی از سلول های مغزی است که در حفظ سلامت و کارایی این اندام و بازتولید و جایگزیی میلین اهمیت بالایی دارد.

سلول های بنیادی

در این تحقیق دانشمندان سلول های قدیمی OPC در موش های پیر را درون مغز نرم و اسفنجی موش های جوان کاشتند. آنها در ادامه دریافتند که سلول های پیر مجددا جوان شدند و رفتاری شبیه به سلول های جوان را از خود به نمایش گذاشتند. محققان سپس در محیط آزمایشگاه مواد تازه ای را با درجات مختلف سختی ساختند و از آنها برای پرورش دادن سلول های بنیادی مغز موش ها در یک محیط کنترل شده کمک گرفتند.

آن مواد طوری طراحی شده بودند که نرمی مشابه به مغز موش های جوان یا پیر را داشته باشند. دکتر کوین چالوت از اعضای تیم پژوهشگران کمبریج می گوید مشاهده از دست رفتن کارایی سلول های بنیادی جوان بعد از قرار دادنشان درون مواد سخت بسیار آنها را شگفت زده کرده است. در مقابل وقتی آنها سلول های پیر مغزی را درون مواد نرم قرار دادند آن سلول ها مجددا شروع به رشد و جوانسازی کردند.

سلول های بنیادی

دانشمندان در ادامه پروتئینی به نام Piezo1 را از سطح سلول حذف کردند. این پروتئین به سلول می گوید آیا سطحی که در آن قرار دارد نرم است یا سخت. بعد از آنکه پروتئین از سطح سلول ها حذف شد محققان سلول های بنیادی مغز را به نحوی فریب دادند که تصور کنند در محیطی نرم قرار دارند. آنها همچنین موفق شدند پروتئین مذکور را در سلول های OPC مغز موش های پیر حذف کنند و در نتیجه این اقدام سلول ها کارکردی عادی را پیدا کردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی