ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

پدر معنوی بوگاتی ویرون در گذشت؛ مروری بر زندگی فردیناند پیئش مدیرعامل سابق و ناجی فولکس واگن

به گزارش روزنامه فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ و سایر رسانه های آلمانی فردیناند پیئش (Ferdinand Piëch) مدیرعامل و رئیس سابق هیئت مدیره گروه فولکس واگن در سن 82 سالگی از دنیا رفته است. طبق گزارش های ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۱:۴۵

به گزارش روزنامه فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ و سایر رسانه های آلمانی فردیناند پیئش (Ferdinand Piëch) مدیرعامل و رئیس سابق هیئت مدیره گروه فولکس واگن در سن 82 سالگی از دنیا رفته است.

طبق گزارش های اولیه آقای پیئش بیست و پنجم آگوست (سوم شهریور) هنگام صرف شام در رویدادی در باواریا ناگهان تعادل خود را از دست داده و بر زمین می افتد. پس از انتقال وی به بیمارستان، تلاش های پزشکان برای نجات وی نتیجه بخش نبوده و یک روز بعد متاسفانه وی جان خود را از دست داده است. هنوز درباره علت مرگ آقای پیئش اطلاعاتی در دست نیست.

فردیناند پیئش

فردیناند پیئش در سال 1937 به عنوان سومین فرزند خانواده خود در وین اتریش متولد شد. والدین او آنتون و لوئیز پیئش نام داشتند. مادر این مدیر موفق آلمانی دختر فردیناند پورشه معروف بود، به عبارت دیگر آقای پیئش نوه بنیانگذار کمپانی پورشه محسوب می شد.

فردیناند پیئش دانش آموخته رشته مهندسی از انستیتوی تکنولوژی زوریخ بود

درست مثل پدربزرگش، فردیناند پیئش هم به عرصه مهندسی ورود پیدا کرده و در سال 1963 فعالیتش را در کمپانی پورشه آغاز نمود. رهبری تیم توسعه اتومبیل مسابقه ای 906، اولین پروژه برجسته و مهمی بود که به آقای پیئش واگذار شد. وی تا زمان معرفی مدل معروف 917 به عنوان یکی از اعضای کلیدی تیم موتور اسپرت پورشه به فعالیت خود ادامه داد.

ferdinand-piech3
در سال 1968 آقای پیئش دو سوم بودجه سالانه ای را که پورشه برای مسابقات اتومبیلرانی کنار گذاشته بود، صرف طراحی و ساخت 25 دستگاه مدل 917 کرد. پس از این کار، اعضای خانواده پورشه او را به مدیریت غیر مسئولانه و هدر دادن منابع متهم کردند. اما موفقیت هایی که پورشه با 917 کسب کرد، ثابت نمود تصمیمات آقای پیئش صحیح بوده اند

نه سال بعد از آغاز فعالیت در پورشه، فردیناند پیئش به آئودی نقل مکان کرد. دلیل این امر بروز برخی اختلافات و تصویب قانونی در خانواده پورشه بود. طبق این قانون هیچ یک از اعضای خانواده پورشه نمی توانستند به صندلی های مهم کمپانی تکیه زده و در امور مدیریتی دخالت کنند. سیستم چهار چرخ محرک اختصاصی آئودی موسوم به کواترو ، یکی از تکنولوژی هایی بود که در زمان حضور آقای پیئش در این کمپانی و به واسطه تجارب بالای وی توسعه یافت.

ferdinand piech (6)

پس از نشان دادن توانمندی ها، در سال 1993 او به عنوان مدیرعامل فولکس واگن منصوب شد و توانست نقشی بسیار پررنگ در رشد این کمپانی ایفا کند. در آن دوران فولکس واگن به لحاظ وضعیت مالی حال و روز خوشی نداشت و محصولات آن از مشکلات کیفی عدیده ای رنج می بردند.

فردیناند پیئش با احیای فولکس واگن آن را به بزرگ ترین گروه خودروسازی جهان تبدیل کرد

با سیاست هایی که آقای پیئش در پیش گرفت، فولکس واگن به سودهای کلانی رسید و توانست برندهای بزرگی چون بوگاتی، بنتلی و لامبورگینی را تصاحب کند. ادغام پورشه با فولکس واگن هم یکی از مهم ترین اتفاقات دوران کاری آقای پیئش بود که در سال 2012 به واسطه تلاش های او رقم خورد. علاوه بر این ها، دو برند اقتصادی اشکودا و سئات نیز به عضویت گروه فولکس واگن در آمده و در سایه حمایت های این کمپانی اکنون نامی برای خود دست و پا کرده اند.

برخی از آقای پیئش با عنوان معمار موفقیت های فولکس واگن یاد می کنند

سکانداری آقای پیئش در گروه فولکس واگن تا سال 2015 ادامه یافت. در آن زمان رسوایی مربوط به تقلب در اعلام میزان گازهای آلاینده که با نام دیزلگیت (Dieselgate) شناخته می شود، سبب کناره گیری پیئش فقید از سمت خود شد. او که یکی از سهامداران اصلی پورشه بود، دو سال پیش 14.7 درصد از سهم این برند آلمانی را در ازای مبلغ تقریبی 1.2 میلیارد دلار واگذار کرد.

فردیناند پیئش

در کنار امور مدیریتی، آقای پیئش علاقه زیادی به خودرو و موتورسیکلت داشت. چند وقت پیش برخی از رسانه ها او را به عنوان خریدار احتمالی گران ترین خودروی صفر کیلومتر جهان یعنی بوگاتی La Voiture Noire هیجده میلیون دلاری معرفی کردند.

ferdinand piech (2)

نکته جالب توجه دیگر اینکه تنها پورشه 918 سقف ثابت موجود، تحت مالکیت آقای پیئش بود. او آنقدر به دنیای موتورسیکلت ها علاقه وافری داشت که حتی در سن 71 سالگی هم در حال راندن یک دوکاتی دیده شده بود.

ferdinand piech (9)

اگر چه نام فردیناند پیئش کمتر شنیده شده، اما وی در عمل نشان داد که چقدر توانایی های فنی و مدیریتی بالای داشته است. مسلما خدمات ارزنده آقای پیئش به برند فولکس واگن و فراتر از آن صنعت خودروی جهان همیشه در یادها باقی خواهند ماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی