ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

پورشه تایکان رونمایی شد؛ پاسخ دندان شکن ژرمن ها به تسلا مدل S

بالاخره پس از انتظاری طولانی و هیاهوی تبلیغاتی فراوان بالاخره پورشه از اولین محصول برقی خود با نام تایکان (با تلفظ انگلیسی تایکَن) پرده برداری کرد. با توجه به مشخصات و ابعاد، این خودرو را ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

بالاخره پس از انتظاری طولانی و هیاهوی تبلیغاتی فراوان بالاخره پورشه از اولین محصول برقی خود با نام تایکان (با تلفظ انگلیسی تایکَن) پرده برداری کرد. با توجه به مشخصات و ابعاد، این خودرو را می توان اولین پاسخ جدی اروپایی ها به تسلا مدل S دانست.

b7e10fcb-2020-porsche-taycan-unveiled-6

با 4,963 میلی متر طول، 1,966 متر عرض (2,144 میلی متر با احتساب آینه ها) و فاصله محوری 2,900 میلی متر پورشه تایکان ابعادی کاملا مشابه با تسلا مدل S دارد. برای مقایسه باید اشاره کنیم طول، عرض و فاصله محوری سدان آمریکایی به ترتیب برابر است با 4,980، 1,964 و 2,960 میلی متر.

48e04e50-2020-porsche-taycan-unveiled-5

اولین نکته ای که در برخورد با تایکان جلب توجه می کند، وفاداری زیاد طراحان پورشه به کانسپت چهار سال پیش Mission E است. مثل سایر مدل های کمپانی، از هر زاویه ای که به تایکان بنگرید، با یک پورشه مواجه خواهید شد، چرا که DNA این برند در جای جای اتاق دیده می شود.

2be59bd4-2020-porsche-taycan-unveiled-4

به لطف مهندسی پیشرفته، تایکان بدنه فوق العاده ایرودینامیکی دارد، طوری که ضریب درگ آن تنها 0.22cd اعلام شده است. این ویژگی نقشی بسزا در مصرف انرژی پایین و پیمایش مسافت بیشتر خودرو ایفا می کند.

2020-porsche-taycan (3)

با توجه به انتشار پیش از موعد چند تصویر رسمی از داشبورد این خودرو، می دانستیم که تایکان کابینی بسیار مدرن و مجهز به آخرین تکنولوژی ها خواهد داشت. به گفته پورشه، در فضای داخلی این خودرو همه چیز با تمرکز بر راننده طراحی شده است.

c39b4771-2020-porsche-taycan-unveiled-16

داشبورد این خودرو میزبان یک نمایشکر 10.9 اینچی مرکزی برای سیستم اینفوتینمنت است. جالب اینکه در صورت تمایل، خریداران می توانند آپشن نمایشگر اختصاصی برای سرنشین کناری را نیز سفارش دهند. این نمایشگر روی داشبورد و مستقیما در برابر دیدگان سرنشین کناری نصب می شود.

6914b846-2020-porsche-taycan-unveiled-20

تایکان از فرمان های صوتی نیز پشتیبانی می کند. با تکیه بر این قابلیت و گفتن عبارت " Hey Porsche" راننده می تواند تجهیزات مختلف را به جای دست، با صحبت کردن کنترل کند.

اولین خودروی تمام الکتریکی پورشه، از شاسی پیشرفته ای سود می برد. این اتومبیل به یک سیستم کنترلی پیشرفته مجهز شده که سایر سیستم های مرتبط با شاسی و سیستم تعلیق را به صورت لحظه ای و آنی مدیریت می کند تا کیفیت سواری در سناریوهای مختلف تضمین شود.

e05757cd-2020-porsche-taycan-unveiled-31

برای رانندگی با پورشه تایکان حالت های گوناگونی تعریف شده که عبارتند از نرمال، اسپرت، اسپرت پلاس و برد حرکتی (Range). حالت آخر همانطور که از نامش پیداست برای طی بیشترین مسافت ممکن کاربرد دارد. در کنار این مدها، یک حالت شخصی (Individual) نیز گنجانده شده که راننده را قادر می سازد سیستم های مختلف را به طور دلخواه تنظیم کند.

cbcde873-2020-porsche-taycan-unveiled-13

در زمان کنونی پورشه نسخه های توربو و توربو S تایکان را رونمایی کرده است. هر دوی این مدل ها نیروی خود را از پیشرانه ای که دارای دو موتور برقی است، دریافت می کنند. در حالت استاندارد این پیشرانه در مجموع 616 اسب بخار قدرت دارد، اما در صورت فعال شدن حالت بیش تقویت (Overboost) برای مدتی کوتاه خروجی آن در نسخه توربو به 671 و در نسخه توربو S به 750 اسب بخار افزایش می یابد.

17c5da81-2020-porsche-taycan-unveiled-32

بیشینه گشتاور تایکان توربو و توربو S نیز با یکدیگر متفاوت است. طبق اطلاعیه رسمی پورشه، پیشرانه تایکان توربو 850 نیوتن متر و پیشرانه تایکان توربو S برابر با 1,050 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

با چنین پیشرانه قدرتمندی و به کمک سیستم لانچ کنترل، تایکان توربو در زمان 3 ثانیه و نسخه توربو S در زمان 2.6 ثانیه سرعت خود را به 60 مایل (96 کیلومتر) در ساعت می رسانند که ارقامی واقعا درخور تحسین به شمار می روند.

2ae5e055-2020-porsche-taycan-unveiled-11

دستیابی به سرعت 125 مایل (200 کیلومتر) در ساعت هم برای دو نسخه مذکور به ترتیب نیازمند 10.6 و 9.8 ثانیه زمان بوده و حداکثر سرعت آنها به طور یکسان با 161 مایل (260 کیلومتر) در ساعت برابر است.

پورشه برای انتقال نیرو به چرخ ها، از یک گیربکس دو سرعته پیشرفته کمک گرفته است. این گیربکس روی اکسل عقب نصب شده و در آن دنده اول برای شتابگیری و دنده دوم برای حرکت بهینه و حفظ انرژی کاربرد دارد.

2020-porsche-taycan (4)

وظیفه تامین انرژی تایکان توربو و توربو S بر عهده باتری 93.4 کیلووات ساعتی گذاشته شده است. این باتری لیتیوم یونی با معماری 800 ولتی سازگار بوده و در صورت اتصال به شارژرهای 270 کیلوواتی تا 80 درصد از ظرفیت آن در عرض 22.5 دقیقه پر می شود. همچنین تنها با 5 دقیقه شارژ، امکان پیمایش 60 مایل (96 کیلومتر) مسافت فراهم می شود.

f416f6f8-2020-porsche-taycan-unveiled-9

شارژ 80 درصد از ظرفیت باتری تایکان با شارژرهای 150 کیلوواتی 36 دقیقه طول می کشد. چنانچه از خروجی های 240 ولتی رایج با نرخ شارژ 9.6 کیلووات برای این کار استفاده شود، باید تا 11 ساعت در انتظار به سر برد.

پورشه ادعا می کند تایکان توربو می تواند با یک بار شارژ تا 280 مایل (450 کیلومتر) مسافت را طی کند. این رقم برای نسخه توربو S برابر با 256 مایل (412 کیلومتر) اعلام شده است.

5e07cb61-2020-porsche-taycan-unveiled-1

و اما قیمت؛ مثل سایر محصولات پورشه، نسخه های کنونی تایکان از بهای بالایی برخوردار هستند، طوری که برای نسخه توربو 153,310 و برای نسخه توربو S باید 187,610 دلار کنار گذاشت. فروش این نسخه ها از ماه دسامبر (آذر و دی) آغاز خواهد شد. انتظار می رود در آینده نزدیک پورشه نسخه های بیشتری را به خانواده تایکان اضافه کند.

در جدول زیر می توانید مشخصات تایکان و رقبا را مقایسه کنید.

taycan vs others

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۵ شهریور ۱۳۹۸

    اینکه نیومده روی کاغذ هم از تسلای 5 سال پیش عقبتره
    قیمتش هم بیشتره

  • Hamed Sahraei
    Hamed Sahraei | ۱۴ شهریور ۱۳۹۸

    این چه پاسخ دندان شکنانه ایه آخه؟
    با نصف برد حرکتی تسلا و دو برابر قیمت!

    • فـرزاد
      فـرزاد | ۱۴ شهریور ۱۳۹۸

      حداقل طراحیش خیلی بهتر از تسلا هست

  • فـرزاد
    فـرزاد | ۱۳ شهریور ۱۳۹۸

    اگر "تایکَن" پس چه اصراری هست به نوشتن "تایکان" !

    • سعید علیپور
      سعید علیپور | ۱۳ شهریور ۱۳۹۸

      سوال بجاییه فرزاد عزیز، باید گفت پورشه سال گذشته با انتشار ویدیویی تاکید کرد که تلفظ درست نام این خودرو تایکان هست، اما با وجود این برخی نشریات انگلیسی مثل تاپ گیر از تلفظ تایکَن استفاده می کنن. اتفاق مشابهی برای لامبورگینی اوروس هم افتاده و نشریات انگلیسی و حتی جرمی کلارکسون این شاسی بلند ایتالیایی رو یورس صدا میزنن. تلفظ انگلیسی تایکان رو جهت اطلاع بیشتر اضافه کردیم :)

      • فـرزاد
        فـرزاد | ۱۴ شهریور ۱۳۹۸

        ممنون

مطالب پیشنهادی