ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی: میانگین خرید اینترنتی در ایران ۱۸۷ هزار تومان است

گزارش تجارت الکترونیکی سال ۱۳۹۷ توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ارائه شد. به گفته این مرکز، این دومین گزارش پیاپی تفصیلی این سازمان در چند سال اخیر است و بر اساس این گزارش ۲۰۸۱ هزار ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۸:۲۰

گزارش تجارت الکترونیکی سال ۱۳۹۷ توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ارائه شد. به گفته این مرکز، این دومین گزارش پیاپی تفصیلی این سازمان در چند سال اخیر است و بر اساس این گزارش ۲۰۸۱ هزار میلیارد ریال ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی کشور در سال گذشته است و همچنین میانگین هزینه خرید کاربران ایرانی مبلغ ۱۸۷ هزار تومان اعلام شد.

در این گزارش که فایل کامل آن در سه نسخه تفصیلی، خلاصه و اینفوگرافیک به زودی منتشر خواهد شد، آمارهای جالب توجهی از صنعت تجارت الکترونیک در ایران آمده که با تحلیل و موشکافی آن می‌توان به نکات مهمی در باب خرید و فروش اینترنتی کالا و خدمات در ایران پی برد.

در این گزارش ضریب تلفن همراه در کشور ۱۱۳.۳۴ درصد اعلام شده و نرخ کاربران اینترنت نیز ۷۰ درصد ذکر شده است. گفتنیست ضریب نفوذ تلفن همراه و کاربران اینترنت در سال جدید رشد داشته ولی ضریب نفوذ اینترنت در ایران کاهش داشته که علت آن غیرفعال شدن ۱۷ میلیون سیم کارت بی نام و نشان توسط وزارت ارتباطات اعلام شده است.

بر اساس این گزارش ۲۰۸۱ هزار میلیارد ریال ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی سال گذشته است و و تعداد تراکنشات انجام شده در معاملات تجارت الکترونیکی نیز به ۱ میلیارد و ۱۱۲ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۷۱۶ تراکنش در سال ۹۷ رسیده است. همچنین با نگاهی به حجم تراکنشات انجام شده، اعلام شد که متوسط مبلغ خرید اینترنتی ایرانیان ۱۸۷ هزار تومان است و بیشترین تراکنشات اینترنتی متعلق به استان تهران است.

حجم تجارت الکترونیک حقیقی نسبت به سال گذشته کاهش سیزده درصدی یافته که حکایت از شرایط سخت اقتصادی دارد. در واقع ارزش حقیقی گردش مالی معاملات تجارت الکترونیکی در سال ۹۷ رقم ۶.۱۰۸ هزار میلیارد ریال بوده است که البته نسبت به سال ۹۶، با رشد منفی ۱۳ درصدی همراه بوده، چراکه ارزش حقیقی گردش مالی معاملات تجارت الکترونیکی در سال ۹۶، رقم ۷.۰۴۴ هزار میلیارد ریال بوده است.

شایان ذکر است کاربران اینترنتی بیشترین خرید اینترنتی خود را به ترتیب در اسفند و بهمن ماه (در آستانه سال نو) انجام می‌دهند و کمترین خرید اینترنتی خود را نیز در روزهای آغازین سال جدید (فروردین ماه) به ثبت می‌رسانند.

در ادامه مباحث پرداختی پیرامون حوزه تجارت الکترونیکی، باید گفت که در سال گذشته ۲۹ درصد خریدهای اینترنتی بصورت کارت به کارت بوده و ۱۲ درصد از کاربران نیز ترجیح دادند وجه نقد را به مامور پست تحویل دهند؛ از این بین ۲۳ درصد نیز به نماینده سایت مذکور (پیک‌های سایت‌ها) مبلغ خرید را پرداخت کردند.

معاملات تجارت الکترونیکی

همچنین با توجه به رشد اپلیکیشن‌ّها و استفاده آنان در بین کاربران، سهم قابل توجهی از خرید‌ها توسط اپلیکیشن‌های مرتبط با مراکز ارائه دهنده خدمات و فروشگاه‌های اینترنتی انجام شده به طوری که ۲۴ درصد خریداران از اپلیکیشن‌های سایت‌ها و مراکز خدمات اینترنتی استفاده کردند و ۱۹ درصد نیز از طریق پیام رسان‌ها خریدهای اینترنتی خود را انجام دادند. ۳۴ درصد نیز از طریق شبکه های اجتماعی انجام شده؛ رقمی که البته به گفته مسئولین این مرکز آنچنان دقیق نیست چرا که شبکه‌ای مانند اینستاگرام یکی از بیشترین سهم‌ها را در خرید و فروش اینترنتی دارد ولی متاسفانه اکثر کسب‌وکارهای فعال در این شبکه‌ها، غیرقابل پایش هستند.

معاملات تجارت الکترونیکی
۶۴ درصد از کسب‌وکارهای اینترنتی متعلق به دسته فروشگاه‌های کالای اینترنتی هستند و بعد از آن سایت‌های آموزشی و یا تولیدکنندگان محتوا قرار دارند.

در این گزارش همچنین اعلام شده بیش از نود درصد کسب و کارها با سرمایه شخصی خود آغاز بکار کردند؛ در حیطه سرمایه‌گذاری دیگر آمارها نیز به این شرح است: جمع سپاری مالی (۲ درصد)، سرمایه‌گذاری دولتی (۲ درصد) بخش‌های خصوصی (۵ درصد).

گفتنی است بر اساس این گزارش تا پایان سال ۹۷ بیش از ۲۷۰ هزار وبسایت در حوزه تجارت الکترونیکی فعال هستند که از این تعداد تنها ۴۹ هزار و ۱۹۷ دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی