ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال: ایران ارزان‌ترین هاب برنامه‌نویسی دنیا را دارد

«مهدی محمدی»، دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در گفتگو با دیجیاتو اعلام می‌کند که ایران در حال حاضر ارزان‌ترین هاب برنامه‌نویسی را در دنیا دارد و امروزه حتی بسیاری ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳ مهر ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۰

«مهدی محمدی»، دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در گفتگو با دیجیاتو اعلام می‌کند که ایران در حال حاضر ارزان‌ترین هاب برنامه‌نویسی را در دنیا دارد و امروزه حتی بسیاری از شرکت‌های هندی که زمانی ارزان‌ترین نیروهای برنامه‌نویسی دنیا را داشت، از تیم‌های ایرانی سفارش می‌گیرند.

محمدی در حاشیه رونمایی از پلتفرم‌های کارآفرینی اقتصاد دیجیتال، از افزایش سهم صادرات نرم‌افزار کشور می‌گوید. او با اشاره به درآمد ۹۰ هزار میلیارد تومانی که کسب‌وکارهای ایرانی در سال گذشته داشتند تاکید می‌کند که درصدی از این درآمدها به مساله صادرات برمی‌گردد:

«در بخش سخت‌افزار که گمرک این آمار را مشخص می‌کند و در حال حاضر می‌توانم بگویم که به دلایل مختلفی چون تحریم‌ها، صادرات سخت‌افزار در ایران کاهش چشمگیری داشته. اما هرچه در این مبحث با کاهش روبرو هستیم، از آنسو در مبحث صادرات نرم‌افزاری با افزایش چشمگیری روبرو هستیم. با افزایش تعداد فریلنسرها و پروژه‌هایی که این افراد می‌گیرند، این مقوله در ایران رشد چشمگیری داشته است به طوری که تصور می‌کنم رشدی چندین برابری را نسبت به سال‌های گذشته تجربه کرده‌ایم.»

ارزان‌ترین هاب برنامه‌نویسی دنیا

محمدی با تاکید بر اینکه در حال حاضر نیروهای برنامه‌نویسی ایرانی ارزان‌ترین نیروهای برنامه‌نویس در جهان به شمار می‌آیند به دیجیاتو می‌گوید که امروزه حتی کشورهایی مثل چین و هند که به عنوان نیروهای ارزان در این حوزه شناخته می‌شوند، سفارشاتی را به ایرانیان می‌دهند: «حتی تصور می‌کنم که تیم‌های هندی سفارشاتی به ایرانیان داده و بعد آن را به کارفرمای اصلی تحویل می‌دهند و در واقع این وسط به نوعی واسطه‌گری می‌کنند. امیدوار هستیم که بتوانیم نیروهای خودمان را به طور مستقیم با کارفرماهای بین‌المللی ارتباط دهیم.»

محمدی اذعان دارد که برنامه‌نویسی در سالیان آینده شبیه به چیزی مانند ICDL در سال‌های گذشته می‌شود و یادگیری اصولی و موارد پایه آن برای نیروهای کاری یک ضرورت به شمار خواهد رفت. او که خود از جامعه مهندسی پای به صنعت ICT گذشته تاکید دارد که اهمیت روزافزون دانش IT و برنامه‌نویسی به این معنا نیست که در کشور به نیروهای علوم انسانی و یا همان مهارت‌های نرم احتیاجی نداریم:

«این تصور که اگر فرزندان ما در آینده برنامه‌نویسی یاد نگیرند پس افرادی شکست خورده هستند تصور درستی نیست. مهارت‌های نرم در کنار این موارد جزو اصلی‌ترین مهارت‌هایی است که یک کشور برای ادامه حیات به آن نیاز دارد.»

او در پاسخ به این پرسش که برای یادگیری این نوع مهارت‌ها و علوم چه کاری در معاونت علمی ریاست جمهوری انجام شده نیز به دیجیاتو گفت: «ما در تمامی برنامه‌های کمپ برنامه‌نویسی و کلاس‌های آموزشی که داریم، بلااستثنا به تمامی حضار و شرکت‌کنندگان مهارت‌های نرم را نیز در کنار موضوعات IT یاد می‌دهیم. بسیاری از برنامه‌نویسان قهار و افراد حاذق در زمینه تکنولوژی ما توانایی برقراری‌ ارتباط‌های انسانی ساده با سایر افراد را ندارند و این یک نقطه ضعف برای این قشر به شمار می‌رود.»

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال اعتقاد دارد که مهارت‌های علوم انسانی در کنار علوم برنامه‌نویسی می‌تواند باعث رشد روزافزون برنامه‌نویسی و صادرات نرم افزار باشد و تاکید دارد که دولت سعی و تلاش خود را برای آماده‌سازی بازار جهانی برای فریلنسرها و تیم‌های برنامه‌نویسی داخل کشور به کار می‌گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۳ مهر ۱۳۹۸

    والا الان تو همه چیز ارزان ترین هستیم از کارگر هایی که میرم کردستان عراق تا برنامه نویس... اینم از دستاورد های دولت فخیمه
    کی تموم میشد فقط؟

  • zitanix
    zitanix | ۳ مهر ۱۳۹۸

    و بی کیفیترین

مطالب پیشنهادی