ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گسست کشندی

تصویربرداری ماهواره ناسا از نابودی یک ستاره توسط سیاهچاله [تماشا کنید]

ناسا با انتشار تصاویری از نابودی یک ستاره مشابه خورشید توسط سیاهچاله‌ای عظیم، بار دیگر شگفتی های فضا را به تصویر کشیده است. بلعیدن ستاره توسط سیاهچاله بسیار نادر است و زمانی اتفاق می افتد ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۷ مهر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

ناسا با انتشار تصاویری از نابودی یک ستاره مشابه خورشید توسط سیاهچاله‌ای عظیم، بار دیگر شگفتی های فضا را به تصویر کشیده است.

بلعیدن ستاره توسط سیاهچاله بسیار نادر است و زمانی اتفاق می افتد که یک ستاره نگون بخت حین عبور از کنار سیاهچاله تحت تاثیر گرانش سهمگین آن قرار گرفته و به دام می افتد. اخترشناسان از این رویداد به عنوان « گسست کشندی » (Tidal Disruption) یاد می کنند و طی آن بخشی از ستاره از هم پاشیده و قسمت مرکزی به شکل یک قرص درآمده و به درون سیاهچاله کشیده می شود.

تصاویر مربوط به جدیدترین گسست کشندی توسط تلسکوپ فضایی TESS ثبت شده که از مدت ها قبل سرگرم بررسی سیاره های نزدیک منظومه شمسی است. رویداد مذکور که ASASSN-19bt نامگذاری شده، در صورت فلکی «ولانز» روی داده که ۳۷۵ میلیون سال نوری با ما فاصله دارد.

به گفته منجمان این سیاهچاله حدود ۶ میلیون بار از خورشید بزرگتر است اما ستاره قربانی حجمی تقریبا برابر با خورشید دارد. حرارت این ستاره پس از فروپاشی تا ۴۰ هزار درجه سانتیگراد بالا رفته اما در طول چند روز به ۲۰ درجه رسیده که در نوع خود عجیب است چون دمای ستاره ها در این موارد به مراتب بالاتر از این عدد می رود. علاوه بر این سطح انتشار پرتوی ایکس هم که قاعدتا باید بسیار بالا می رفت در سطح پایینی باقی مانده که احتمالا دلیل آن جذب این پرتو توسط آثار باقی از ستاره است.

گسست کشندی در کهشانی نظیر راه شیری هر ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار سال یکبار روی می دهد. اخترشناسان تا کنون تنها ۴۰ بار شاهد این پدیده بوده اند که آخرین مورد آن هم در سال گذشته توسط تلسکوپ فضایی TESS ثبت شده بود. رویداد مورد بحث نخستین بار در ۹ ژانویه و حین رصد فضا توسط شبکه ای از ۲۴ تلسکوپ رباتیک به نام ASASSN کشف شد که در اوهایو مستقر شده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • sackboy
    sackboy | ۷ مهر ۱۳۹۸

    من یه چیزو درک نمی کنم. چند وقت پیش یه تصویر از سیاهچاله منتشر شد و کلی سر و صدا کرد که اولین تصویر از سیاهچاله ها منتشر شد. اینم الان یه تصویر از سیاهچاله ست که اتفاقا از تصویر قبلی خیلی واضح تره، و بر خلاف قبلی که با ترکیب تعداد زیادی تلسکوپ گرفته شده بود، این یکی ظاهرا با یک تلسکوپ به دست آمده! بعدشم تو متن نوشته: "اخترشناسان تا کنون تنها ۴۰ بار شاهد این پدیده بوده اند"
    اگر این طوریه، یکی به من توضیح بده که اون عکس معروف از سیاهچاله که چند وقت پیش همه ی محافل علمی رو درگیر خودش کرده بود چرا انقدر معروف شد؟!!

مطالب پیشنهادی