ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

نوآوری تازه تسلا در ساخت صندلی خنک شونده خودرو

صندلی های مجهز به گرم کن و یا سرد کن یکی از پرطرفدارترین امکانات خودرو محسوب می شود. شدت محبوبیت این صندلی ها در موقعیت های مختلف جغرافیایی گرم سیر و سرد سیر بسیار افزایش ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۸ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

صندلی های مجهز به گرم کن و یا سرد کن یکی از پرطرفدارترین امکانات خودرو محسوب می شود. شدت محبوبیت این صندلی ها در موقعیت های مختلف جغرافیایی گرم سیر و سرد سیر بسیار افزایش می یابد.

حال شرکت تسلا که به خط شکن بودن و تغییر اساسی مفهوم های مختلف صنعت خودروسازی مشهور است راه حل جدید خود برای گرم و سرد کردن صندلی ها را به صورت پتنت به ثبت رسانده است. در این راه حل جدید از مایع خنک کننده کمک گرفته می شود.

در بخش توضیحات این پتنت شرح داده شده است که لایه میانی در محل نشیمن گاه از فوم یا مش ساخته شده که امکان عبور جریان سیال (مایع) در آن وجود دارد.

یک پمپ نیز کمک می کند تا سیال به صورت یکنواخت در تمامی بخش های صندلی جریان پیدا کند. این سیال می تواند آب و یا مایع خنک کننده مخصوص بر پایه آب باشد. همچنین خطوط لوله اضافی و پشتیبان نیز برای جلوگیری از هرگونه نشتی احتمالی در نظر گرفته شده است.

این نوآوری به طور کامل متفاوت از نحوه عملکرد گرم کن و سرد کن صندلی های فعلی است.

گرم کن های امروزی از یک المنت برقی برای گرم کردن صندلی ها می گیرند اما در نوآوری جدید تسلا از این المنت برای افزایش دمای سیال و مایع گرم کننده استفاده خواهد شد.

دو مفهوم "تهویه" و "خنک کننده" اصطلاحاتی هستند که معمولا در هنگام معرفی امکانات خودروها از آن ها یاد می شود که البته یک تفاوت اساسی نیز بین این دو وجود دارد. در صندلی های مجهز به سیستم "تهویه" از فن برای حرکت هوای اتاق به سمت بدن شما استفاده می شود اما در صندلی های مجهز به سیستم خنک کننده از یک عنصر خنک کننده اضافی برای تبرید هوا و در نتیجه خنک کاری صندلی استفاده می شود.

اگر تا به حال از این دو سیستم استفاده نکرده اید باید عنوان کرد که "تهویه" از عرق کردن نشیمن گاه و پشت شما جلوگیری می کند در حالی که صندلی مجهز به خنک کننده احساس نشستن بر روی یک سطح سرد را به شما می دهد.

در حال حاضر شرکت تسلا تنها از صندلی های مجهز به "تهویه" استفاده می کند. صندلی های مجهز به خنک کننده بیشتر در کشورهای گرم سیر و استوایی کاربرد و محبوبیت دارند.

تسلا

به نظر می رسد که تسلا به دنبال طراحی جدیدی برای این صندلی ها است تا مصرف انرژی آن ها را کاهش دهد. به خصوص در خودروهای برقی که مصرف انرژی بخشهای مختلف خودرو تاثیر بسزایی در برد حرکتی آن ها دارد. به کمک این پتنت امکان کاهش صدای تولیدی تهویه و خنک کننده به نسبت سیستم های فعلی فراهم خواهد شد.

با این وجود مشخص نیست که دقیقا چه زمانی این نوآوری در محصولات شرکت تسلا تجاری سازی خواهد شد و آیا شرکت های دیگر نیز به دنبال استفاده از این نوآوری خواهند رفت یا خیر. تنها زمان به این پرسش پاسخ خواهد داد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی