ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استارتاپ‌های حوزه سلامت درخواست‌های خود را با بدنه دولت مطرح کردند

سازمان فناوری اطلاعات ایران نشستی را با حضور استارتاپ‌های فعال حوزه سلامت و رفاه اجتماعی برگزار کرد تا دغدغه‌های دقیق آن‌ها برای خدمات‌رسانی بهتر به جامعه توانیاب‌ها و افرادی که نیاز به دریافت خدمات آن‌ها ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۴ آبان ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۱

سازمان فناوری اطلاعات ایران نشستی را با حضور استارتاپ‌های فعال حوزه سلامت و رفاه اجتماعی برگزار کرد تا دغدغه‌های دقیق آن‌ها برای خدمات‌رسانی بهتر به جامعه توانیاب‌ها و افرادی که نیاز به دریافت خدمات آن‌ها را دارند، دریافت کند. در این نشست، نمایندگانی از سازمان تامین اجتماعی، سازمان بهزیستی، بنیاد شهید، بیمه سلامت و البته وزارت بهداشت نیز حضور داشتند تا مشکلات این بخش را به شکل جمعی حل کنند.

«امیر ناظمی»، رییس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات، در این نشست اعلام کرد که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها، نحوه ارائه داده‌های دولتی به استارتاپ‌هاست چراکه همین داده‌ها می‌توانند منشاء نوآوری‌های اجتماعی و باعث افزایش کیفیت زندگی افراد، مخصوصاً افرادی با نیازهای خاص باشند.

او در همین رابطه یک مثال زد و گفت: «تصور کنید فردی به یک موسسه خیریه مانند «محک» مراجعه و در خواست دریافت کمک می‌کند. ساده‌ترین سوالی که برای این موسسه مطرح می‌شود این است که آیا فرد از سایر خیریه‌ها هم حمایتی دریافت کرده یا خیر؟ آیا این فرد واقعا دارای یک نیاز خاص است؟ پاسخ به این سوال‌ها با کمک داده‌های دولتی و یا آنچه به عنوان «دولت الکترونیکی» از آن یاد می‌کنیم به راحتی امکان‌پذیر است. اما متاسفانه در حال‌حاضر هنوز این دسترسی‌ به داده‌ها در اختیار موسسات و نهادهای خیریه‌ قرار نگرفته است.»

رییس سازمان فناوری اطلاعات می‌گوید گفتمان میان فعالان این حوزه و دولت باید هرچه سریع‌تر و بهتر آغاز شود، چراکه «دسترسی پذیری باید تبدیل به یک مطالبه عمومی شود». ناظمی اشاره کرد که وزارت ارتباطات و سازمان فناوری می‌توانند در عرض چند ساعت سرویسی را از طریق API آماده کنند که از طریق بررسی شماره موبایل و کد ملی، مشخص باشد یک شخص، در لیست کمیته امداد یا بهزیستی حضور دارد یا خیر؛ هرچند همین امر نیازمند همکاری سایر سازمان‌ها و نهادهاست: «با این حال کمکی که ما می‌توانیم بکنیم این است که بخش سمت خود از این سرویس را در چند ساعت بالا بیاوریم.»

اما در سوی دیگر این نشست، استارتاپ‌های حوزه سلامت و رفاه اجتماعی حضور داشتند. «وحید رجبلو»، مدیرعامل استارتاپ «توانیتو» به مدیران دولتی اعلام کرد که نباید تصور کنند جامعه توانیاب‌ها، صرفاً افرادی هستند که روی ویلچر نشسته‌اند. به گفته او، بیشتر از ۴۴ درصد افراد بالای ۶۴ سال به نوعی معلولیت را تجربه می‌کنند که حتی شامل کم‌بینایی و کم‌شنوایی نیز می‌شود.

نماینده توانیتو در این نشست اعلام کرد که نیاز است تا استارتاپ‌های این حوزه از جمله توانیتو به کمک شهرداری و از طریق تبلیغات محیطی به جامعه معرفی شوند، یا صدا و سیما بر اساس مسئولیت اجتماعی خود، در معرفی این استارتاپ کمک کند.

نماینده توانیتو همچنین درخواست کرد تا دولت برای فعالیت استارتاپ‌هایی همچون توانیتو که در حوزه ارائه چنین خدمات خاصی فعال هستند، سرفصل بودجه در نظر بگیرد. او همچنین با اشاره به شفافیت در پلتفرم‌های آنلاین، عنوان کرد که نظارت بر نحوه هزینه این بودجه کاملاً شفاف خواهد بود.

«شاهین طبری»، هم موسس و رییس هیات مدیره شرکت نرم‌افزاری «چارگون»، در این نشست به عنوان مدیرعامل استارتاپ «مداریو» حضور داشت؛ استارتاپی که اکنون، راه‌کاری آنلاین برای نسخه الکترونیکی و مدیریت جامع رایگان مطب برای درمانگران است. طبری خبر داد که اکنون ۲ هزار پزشک در پلتفرم مداریو مشغول به کار هستند.

او اعلام کرد بزرگترین خواسته این استارتاپ از وزارت بهداشت برای ارائه APIهای مختلف به استارتاپ‌های این حوزه است: «درحال‌ حاضر پزشک از طریق پلتفرم ما درخواستی برای دریافت اطلاعات به کلینیک ارسال می‌کند اما به دلیل نبود اجازه دولتی برای دسترسی به اطلاعات موجود، در آن کلینیک ادامه کار پزشک سخت می‌شود.» او همچنین از نماینده وزارت بهداشت که در این نشست حاضر بود درخواست کرد تا قوانین مربوط به نسخه الکترونیکی بیماران را سریع‌تر تکمیل کنند.

از سوی دیگر استارتاپ «مای رمپ» که مکان‌های دسترس‌پذیر برای افراد داری معلولیت را معرفی می‌کند نیز در این نشست بزرگ‌ترین چالش را در حوزه کاری خود، عدم دسترسی به داده‌های مکان‌‌ها و موقعیت‌های جغرافیایی اعلام کرد.

«آرش زمانی»، نماینده این استارتاپ اعلام کرد ۴۶ درصد از ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار نفری که تحت پوشش بهزیستی هستند، معلول حرکتی‌اند و این استارتاپ کمک می‌کند تا مکان‌هایی که برای رفت‌وآمد این افراد مناسب‌سازی شده‌اند را معرفی کند: «تکمیل این اطلاعات نیاز به همکاری نهادهایی مانند بهزیستی، وزارت بهداشت و شهرداری ‌ها دارد تا با دراختیار گذاشتن اطلاعات مورد نیازمان بتوانیم سرویس خود را توسعه دهیم.»

در این نشست اما فارغ از مشکلاتی که استارتاپ‌ها با بدنه دولت داشتند، یک موضوع دیگر نیز مطرح شد که مربوط به داخل اکوسیستم استارتاپی بود. «پدرام سلطانی»، مدیرعامل زوپ که یک پلتفرم برای ویزیت بیمار توسط پزشک از طریق ارتباط ویدویی است، اعلام کرد که اگر «گوگل پلی» فیلتر می‌شد احتمالاً این استارتاپ‌ هم باید به تعطیلی فکر می‌کرد چراکه نمی‌تواند اپلیکیشن خود را در کافه بازار قرار دهد.

او گفت در هر ویزیتی که به شکل ویدیویی انجام می‌شود، ۳۰ درصد هزینه‌ای که بیمار پرداخت می‌کند، سهم کمیسیون زوپ است و بقیه مبلغ ویزیت، به پزشک پرداخت می‌شود. سلطانی گفت اکنون مشکل اینجاست که کافه بازار هم از کل رقم رد و بدل شده، ۳۰ درصد، به علاوه ۹ درصد مالیات ارزش افزوده می‌خواهد. مدیرعامل زوپ از سازمان فناوری اطلاعات درخواست کرد تا برای حل این مشکل اقداماتی را شروع کند چراکه اکنون زوپ به گوگل پلی متکی شده‌ است.

از سوی دیگر «آزمایش آنلاین» که پیش از این با شکایت مستقیم وزارت بهداشت مواجه شده و حکم جلب مدیرعاملش هم صادر شده بود، بدون اشاره خاصی به این موضوع، درخواست‌های دیگری را از وزارت بهداشت، بهزیستی، نظام پزشکی و وزارت کشور مطرح کرد.

مشارکت در طرح‌های پایش منطقه‌ای، معرفی سیستم به پزشکان، همکاری جهت به کار گرفتن پرستاران، دریافت وب سرویس از بیمه‌ها، امکان همکاری با بیمارستان‌های دولتی و معرفی به توانیاب‌ها از درخواست‌های آزمایش‌آنلاین از وزارت‌خانه‌ها و نهاد‌های مختلف حاضر در این جلسه بودند.

در ادامه این نشست، نوبت به وزارت بهداشت رسید تا از رویکرد خود نسبت به استارتاپ‌های این حوزه بگوید. «علی علیزاده»، دبیر کمیته سلامت دیجیتال وزارت بهداشت خبر داد کمیته‌ای در وزارت بهداشت ایجاد شده تا همکاری با استارتاپ‌های حوزه سلامت به شکل منسجم‌تر پیگیری شود. به گفته او، این کمیته، آیین‌نامه‌ای را در دست تهیه دارد که نهایت هم‌افزایی را با کمترین سطح از قانون‌گذاری ایجاد کند. او همچنین از راه‌اندازی سامانه‌ای برای ارتباط استارتاپ‌ها با وزارت بهداشت و دریافت ساده‌تر مجوز برای آن‌ها خبر داد.

از سوی دیگر «علیرضا مروج»، مسئول امور هماهنگی کسب‌‌وکارهای سلامت دیجیتال مرکز فناوری وزارت بهداشت با انتقاد از عدم یکپارچگی مدیریت استارتاپ‌ها بین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، خبر داد که در دو سال اخیر، اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی کارگروهی را برای مدیریت استارتاپ‌های این حوزه تشکیل داده که نماینده وزارت بهداشت هم در آن شرکت می‌کند اما تاکنون این کارگروه هیچ خروجی مشخصی نداشته و جلساتش هم بدون نظم برگزار می‌شود.

مروج به نکته مهمی اشاره کرد و گفت تا زمانی که استارتاپ‌ها با یک مدیریت صنفی درست نتوانند مشکلات خود را با بدنه دولت حل کنند، قادر نیستند سرمایه‌ای از سرمایه‌گذاران جذب کنند.

او اشاره کرد که اگرچه تاکنون وزارت بهداشت یک API هم به استارتاپ‌های این حوزه نداده است اما اکنون فعالین این حوزه می‌توانند درخواست کتبی خود را ارائه دهند تا ظرف دو ماه آینده، فرآیند ارائه APIهایی مربوط به اطلاعات آزمایشگاه ها، درمانگاه‌ها، پرونده الکترونیکی و نسخه الکترونیکی آغاز شود.

«علی معیری»، مدیر کل فناوری اطلاعات سازمان تامین اجتماعی هم در این نشست اعلام کرد مانعی که بر سر آزادسازی داده‌ها وجود دارد، بیشتر از هرچیز به حفظ امنیت اطلاعات کاربران مربوط می‌شود. او گفت که اگرچه تمایل در ارائه API وجود دارد اما دفتر حقوقی سازمان تامین اجتماعی به دلیل اینکه احتمال به خطر افتادن حریم خصوصی کاربران وجود دارد، دغدغه زیادی در این رابطه دارد.

او در همین رابطه، به همکاری با استارتاپ «بیمیتو» برای صدور غیرحضوری دفترچه تامین اجتماعی اشاره کرد اما هنوز بخش‌هایی از سازمان، برای این نوع از همکاری‌ها اقناع نشده‌اند و به همین دلیل، همکاری با بیمیتو متوقف شد.

رییس سازمان فناوری و معاون وزیر ارتباطات در نهایت اعلام کرد که نیاز است جلسات دیگری میان بدنه دولت و استارتاپ‌های فعال در حوزه سلامت برگزار شود تا تعامل بیشتری میان این دو گروه شکل گیرد و در نهایت مردم و توانیاب‌ها از این هم‌افزایی منتفع شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی