ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا ربات وایپر را برای کشف آب به ماه می فرستد

ناسا قبل از اینکه انسان را دوباره به ماه ببرد، می خواهد ربات نسبتاً بزرگی را به قطب جنوب تنها قمر زمین بفرستد، یعنی همان جایی که مأموریت آرتمیس به اجرا در خواهد آمد. این ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۴ آبان ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

ناسا قبل از اینکه انسان را دوباره به ماه ببرد، می خواهد ربات نسبتاً بزرگی را به قطب جنوب تنها قمر زمین بفرستد، یعنی همان جایی که مأموریت آرتمیس به اجرا در خواهد آمد. این ربات وایپر (VIPER) نام دارد.

ربات وایپر در قطب جنوب ماه به دنبال نشانه هایی از آب (به شکل یخ) می گردد. در صورت مشاهده یخ، وایپر اقدام به جمع آوری نمونه می کند تا در نهایت دانشمندان ببینند آیا همراه قدیمی زمین می تواند مأموریت های آتی ناسا را پشتیبانی کند یا خیر. همان طور که می دانید، آب یکی از مهم ترین ضروریات سفرهای فضایی درازمدت و سرنشین دار محسوب می شود.

چهار ابزار علمی در ربات وایپر به کار گرفته شده که برای سنجش محیط های مختلف کاربرد دارند. یکی از این ابزارها، دریل حفاری برای جمع آوری نمونه از فضای زیر سطح ماه است. «اندرو دنیلز» مدیر پروژه وایپر در این رابطه می گوید:

«همان طور که حیات روی زمین به آب نیاز دارد، کلید اصلی سکونت روی ماه هم آب است. از ده سال قبل که وجود آب-یخ روی ماه تأیید شد، این سؤال به وجود آمد که آیا ماه می تواند منابع مورد نیاز برای زندگی فرازمینی را تأمین کند یا خیر. ربات وایپر به ما کمک می کند منابع آب را یافته و مقدار آن را تخمین بزنیم.»

ناسا در سال 2009 راکتی را به قطب جنوب ماه فرستاد و توانست وجود آب (به شکل یخ) را در ماه کشف کند. مأموریت ربات وایپر کشف موقعیت این منابع آبی و درک ماهیت آن است تا بتوانیم برنامه های آتی را با دقت بیشتری تنظیم کنیم.

ربات جدید ناسا منطقه ای به وسعت چندین کیلومتر مربع را طی می کند و با استفاده از ابزاری به نام «سیستم طیف سنج نوترونی» به دنبال آب می گردد. پس از حفاری و نمونه گیری، دو ابزار دیگر عملیات آنالیز نمونه را انجام داده و ترکیب شیمیایی آب را ارزیابی می کنند.

هنوز برنامه دقیقی برای ارسال ربات وایپر به ماه اعلام نشده، اما ظاهراً ناسا قصد دارد این ربات را تا پایان سال 2022 به فضا پرتاب کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی