ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا ریسک ۲ میلیارد دلاری گوگل روی فیت بیت جواب می‌دهد؟

همان طور که ابتدای امروز گفتیم، گوگل کمپانی فیت بیت را به قیمت ۲.۱ میلیارد دلار خریداری کرده است تا بالاخره بتواند در قامت یک رقیب جدی برای اپل ظاهر شود. اما گذشته گوگل در ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

همان طور که ابتدای امروز گفتیم، گوگل کمپانی فیت بیت را به قیمت ۲.۱ میلیارد دلار خریداری کرده است تا بالاخره بتواند در قامت یک رقیب جدی برای اپل ظاهر شود. اما گذشته گوگل در خریداری شرکت‌ها و بیزینس‌ها به منظور ایجاد راه و روشی برای ورود مستقیم به بازار‌های سخت‌افزاری چندان موفقیت آمیز نبوده است. آیا سرنوشت فیت بیت هم مانند موتورولا، نست، اچ‌تی‌سی، فاسیل و غیره خواهد بود؟ بیایید تاریخچه خرید شرکت های سخت افزاری توسط گوگل را مرور کنیم.

پیشینه نه چندان موفق گوگل در خریداری شرکت‌های کوچک
موتورولا

فیت بیت

بزرگترین خرید گوگل در چند سال اخیر یا احتمالا اولین خرید بزرگ این کمپانی در ابتدای این دهه، موتورولا بود. گوگل با خود فکر می‌کرد که با خرید یک برند تولید کننده گوشی، می‌تواند حضوری موفق در این بازار را تجربه کند. اما این کمپانی با چند آزمون و خطا و یکی دو شعار تبلیغاتی مانند «ساخته شده در ایالات متحده» برای گوشی Moto X، نتوانست کاری از پیش ببرد و پس از چند سال موتورولا را به لنوو فروخت. البته فراموش نکنید که قیمت خرید موتورولا ۱۲.۵ میلیارد دلار بود و قیمت فروختن آن ۲.۱ میلیارد؛ ۱۰ میلیارد دلار ضرر خالص.

آیا این خرید موفق بوده است؟ ابدا.

نست

فیت بیت

چندی پس از این فاجعه، گوگل به سراغ کمپانی نست رفت تا مقدمات حضور خود را در بازار گجت‌های خانگی فراهم کند. اما در ابتدا تحرک چندانی را از سوی گوگل در این زمینه شاهد نبودیم، زیرا این کمپانی سرگرم تجزیه به کمپانی‌های کوچکتر تحت مالکیت آلفابت بود. نست هم به عنوان یکی از این زیرمجموعه‌ها فعالیت می‌کرد. همین دلایل باعث شد تا رئیس وقت نست، از سمت خود کناره‌گیری کرده و آلفابت و نست را ترک کند.

در این بازه بود که تمام شواهد گواه از مرگ نست و تلاش نافرجام گوگل برای ورود به تجهیزات خانگی می‌داند، اما با آمیخته شدن نست و دستیار گوگل، این پلتفرم و ایده گوگل جانی دوباره گرفت و اکنون شاهد معرفی‌ محصولات گوگل نست هستیم که حداقل نسبت به قبل، ریتم معرفی مشخص‌تری دارند. با این حال نمی‌توان گفت که این خرید موفق بوده است یا خیر؛ حداقل تا چند سال دیگر.

آیا این خرید موفق بوده است؟ تا حدودی.

اچ‌تی‌سی

فیت بیت

خرید بعدی گوگل برای رقابت با آیفون و دیگر رقبای اندرویدی، مربوط به بخش موبایل اچ‌تی‌سی می‌شود. حداقل می‌توان گفت که این خرید به کمک گوگل آمده و توانسته بخش پیکسل گوگل را در مسیر مشخصی قرار دهد. پس از این خرید بود که این کمپانی، به صورت جد‌ی‌تری به دنبال معرفی خود به عنوان یک رقیب جدید در بازار شلوغ اندروید رفت. نتیجه مثبت آن را نیز می‌توان در توسعه پیکسل ۴ دید.

آیا این خرید موفق بوده است؟ بله، این یکی جزو معدود خرید‌های موفق گوگل است.

فاسیل

فیت بیت

اما گام اصلی گوگل برای بهبود شرایط اسفناک گجت‌های پوشیدنی خود، سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیون دلاری برای خرید کمپانی ساعت‌ساز فاسیل است. البته فاسیل به صورت مستقل ساعت‌های مبتنی بر Wear OS می‌سازد و گوگل دخالتی در آن ندارد. با این حال می‌توان گفت بهترین ساعت هوشمند مبتنی بر پلتفرم Wear OS را همین کمپانی فاسیل می‌سازد.

اگر به دنبال بهترین ساعت هوشمند برای گوشی‌های اندرویدی هستید، باید بگوییم که در کمال تعجب، گوگل هیچ دخل و تصرفی در ساخت و حتی سیستم‌عامل استفاده شده در آن ندارد. زیرا «سامسونگ» سال‌ها پیش، مسیر خود را از فاجعه Wear OS جدا و پلتفرم خود با نام تایزن را برای ساعت‌های هوشمند معرفی کرد.

با تمام این تفاسیر، در صورتی که نگاهی به سهم بازار Wear OS بیاندازیم، به سهم نه چندان دلگرم کننده ۴.۱ درصدی می‌رسیم که بیشتر آن را نیز مدیون برند فاسیل است. اگر سهم بازار را ملاک قرار دهیم، فاسیل یک تنه بار فروش این پلتفرم را بر دوش می‌کشد.

آیا این خرید موفق بوده است؟ قطعا.

و اما فیت بیت

فیت بیت

اولین سوالی که ذهنتان را به خودش مشغول می‌کند، دلیل خریداری کمپانی فیت بیت است. حتما با خود می‌گویید چرا گوگل تمرکز خود را روی بهبود برند فاسیل انجام نداد؟ جواب این سوال در تولید سخت‌افزار داخلی است. فاسیل برندی مستقل خواهد بود، در حالی که فیت بیت زیرساخت‌های توسعه سخت‌افزار داخلی گوگل را تامین می‌کند؛ درست مانند اپل.

البته سیستم کاری اپل به گونه دیگری است. برتری اصلی اپل در این رابطه، چیپست‌های اختصاصی این کمپانی برای محصول اپل واچ است که شباهت‌های بسیاری با چیپست‌های سری A اپل دارد. این تشابه بی پایان، دست بالا را به اپل می‌دهد تا در کنار نرم‌افزار watchOS بتواند یکپارچگی مثال زدنی را میان آیفون و اپل واچ به وجود بیاورد. یکپارچگی کاملی که گوگل به شدت به دنبال آن است.

گوگل برای این منظور، سخت‌افزار مناسبی که بتواند پلتفرم Wear OS را بدون مشکل و به صورت روان اجرا کند در اختیار ندارد. کوالکام با اسنپدراگون ۳۱۰۰ نتوانسته انتظارات را برآورده کند و گوگل هم فعلا توان و دانش ساخت چیپست‌های اختصاصی خود را ندارد. پس می‌توان یکی از دلایل خرید فیت بیت را سخت‌افزار عنوان کرد. اما سخت افزار فیت بیت، توانایی اجرای Wear OS را ندارد. زیرا این کمپانی از ابتدا سعی داشته است از زیر سایه گوگل خارج شود و برای همین منظور هم پبل (Pebble) را خریداری کرد تا حداقل سیستم‌عاملی مستقل داشته باشد.

اما آیا این کمپانی می‌تواند با فیت بیت به آرزوی دیرینه خود برسد؟ با نگاه به تلاش مشابه این کمپانی برای حضور مستقیم و بی‌برنامه در بازار‌های سخت‌افزاری، نمی‌توان زیاد به آینده این خرید مطمئن بود. زیرا گوگل باید تیم‌های مختلفی را زیر یک سقف جمع کند. تیم خریداری شده از فاسیل و تیم خریداری شده توسط فیت بیت و همچنین اچ‌تی‌سی، همگی باید برای بهبود برند پیکسل و برند «ساخته شده توسط گوگل» همکاری کنند. شاید در وهله اول اینطور به نظر برسد که گوگل توانایی این کار را دارد، اما فراموش نکنید که یکپارچگی میان نرم‌افزار و سخت‌افزار، یک شبه به دست نمی‌آید.

آینده فیت بیت و گوگل چیست؟

فیت بیت

بسیاری از منتقدین به این حرکت گوگل، واکنش مثبتی نشان نداده‌اند؛ دلیل آن هم معلوم است: پیشینه ناموفق گوگل در خرید راه مستقیم برای ورود به بازار سخت‌افزار.

در بهترین حالت می‌توان اینطور برداشت کرد که اگر حتی این خرید هم با شکست مواجه شود، حداقل گوگل به پایگاه زیادی از داده‌های سلامتی کاربران دسترسی پیدا کرده و به صورت تئوری ۱۰ درصد از سهم بازار گجت‌های پوشیدنی را نیز در اختیار خواهد گرفت. با این وجود، هنوز راهی طولانی برای نهایی شدن این قرارداد مانده است و اگر هم به سرانجام نرسد، گوگل باید ۲۵۰ میلیون دلار خسارت به فیت بیت بدهد؛ که نسبت به ضررهای میلیارد دلاری این کمپانی «ناچیز» به نظر می‌رسد.

آیا این خرید موفق خواهد بود؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • saeed
    saeed | ۱۳ آبان ۱۳۹۸

    بنظر من خرید موفقی خواهد بود و نتیجه اش چند سال بعد معلوم میشه

مطالب پیشنهادی