ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دهانه گیل
علمی

چشم انداز زیبای مریخ از نگاه کاوشگر کنجکاوی

کاوشگر کیوریاسیتی آژانس فضایی آمریکا تصویری خیره کننده و منحصر به فرد را از مریخ ثبت کرده که در آن فضا مه آلود به نظر می رسد. کیوریاسیتی این روزها در مریخ سرگرم کند و کاو ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۳ آبان ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

کاوشگر کیوریاسیتی آژانس فضایی آمریکا تصویری خیره کننده و منحصر به فرد را از مریخ ثبت کرده که در آن فضا مه آلود به نظر می رسد.

کیوریاسیتی این روزها در مریخ سرگرم کند و کاو منطقه ای به نام Central Butte است که در «دهانه گیل» واقع شده و دمای آن تا منفی ۹۰ درجه سانتیگراد هم پایین می رود. محققان ناسا علاقه زیادی به شناسایی ویژگی های زمین شناسایی این منطقه دارند و کیوریاسیتی هم اخیرا تصویری جذاب را از سازه های صخره ای آن به زمین ارسال کرده است.

این دهانه چند میلیارد سال قبل و پس از برخورد شهاب سنگی به مریخ شکل گرفت. دهانه گیل زمانی بستر یک دریاچه باستانی بوده اما مدتهاست که تنها رسوب هایی از آن به یادگار مانده است. در مرکز این دهانه کوه شارپ با ارتفاع ۵ کیلومتر قرار گرفته که دیواره های آن در تصویر به چشم می خورد.

دهانه گیل

منظره افق در این تصویر در نگاه اول مه آلود یا ابری به نظر می رسد اما سوژه اصلی آن دهانه گیل با دیواره های مرتفع هستند که در میان آن نیز کوه شارپ قد برافراشته است. تا کنون تصاویر بسیاری از مریخ به زمین ارسال شده اما این عکس به خاطر شباهت آن به نمایی زمستانی از مناظر زمینی توجه اخترشناسان و علاقمندان به فضا را به خود جلب کرده است.

کوه شارپ از لایه های بسیاری تشکیل شده که به باور دانشمندان طی بازه زمانی طولانی و از انباشت رسوب های دهانه گیل تشکیل شده است. محققان در میان لایه های متعدد شارپ به دنبال شواهدی از چگونگی تغییر محیط مریخ و تاریخچه وجود آب هستند.

 

تماشا کنید: پانورامای دیدنی کاوشگر کیوریاسیتی از مناظر سیاره‌ی سرخ

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mamadr€Za
    mamadr€Za | ۱۴ آبان ۱۳۹۸

    عظمت خدارو ببین،انگار کوه های زمینُ میبینی. از کجا معلوم مریخ حیات داشته چند میلیارد سال پیش???

مطالب پیشنهادی