ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گوشی هوشمند
تکنولوژی

۲۳ درصد نوجوانان به گوشی هوشمند خود اعتیاد دارند

بر اساس گفته محققین، از هر ۴ نوجوان یک نفر به استفاده نادرست از گوشی هوشمند دچار است. آن‌ها می‌گویند که این رفتار باعث می‌شود که سلامت روان نیز به شدت در خطر بیافتد و ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۹ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

بر اساس گفته محققین، از هر ۴ نوجوان یک نفر به استفاده نادرست از گوشی هوشمند دچار است. آن‌ها می‌گویند که این رفتار باعث می‌شود که سلامت روان نیز به شدت در خطر بیافتد و جنبه‌های مختلفی از زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

میزان استفاده نوجوانان و کودکان از تلفن‌های هوشمند، اخیرا باعث نگرانی‌های بسیاری شده است. با این حال محققین می‌گویند که استفاده بیش از حد از گوشی هوشمند، شاید به خودی خود مضر نباشد. از همین رو، آن‌ها در نظر دارند تا تحقیقات خود را محدود به استفاده از گوشی هوشمند نکنند و در اصل رابطه بین نوجوانان و گوشی هوشمندشان را بررسی کنند.

گوشی هوشمند

نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که ۲۳ درصد از نوجوانان، رابطه‌ای ناکارامد با گوشی همراه خود دارند که به شدت بر سلامت روان آن‌ها تاثیر می‌گذارد. البته تحقیقات مشخص نکرده است که استفاده از تلفن همراه باعث چنین مشکلاتی می‌شود یا خیر. دکتر نیکولا کالک (Nicola Kalk) از داشنگاه کینگ می‌گوید:

به نظر می‌رسد که بخش کوچکی از نوجوانان و کودکان الگوهای رفتاری مشخصی دارند که ما آن‌ها را به عنوان نوعی اعتیاد می‌شناسیم. کیفیت شواهد موجود مطلوب نیست ولی آن قدر خطرناک است که بسیاری را نگران کند.

محققین برای این منظور، ۴۲ هزار کودک و نوجوان آسیایی، اروپایی و آمریکایی را تحت ۴۱ آزمایش مختلف قرار دادند و نتایج را در مجله علمی ‌BMC Psychiatry چاپ کردند. این محققین از داوطلبین به منظور بررسی فراگیر شدن استفاده ناکارمد از گوشی هوشمند استفاده کردند. همچنین الگو‌های رفتاری مانند مضطرب شدن در صورت نبودن گوشی و همچنین نادیده گرفتن فعالیت‌های جانبی به منظور استفاده از گوشی هوشمند را نیز پایش کردند.

با در نظر گرفتن تمامی جوانب، محققین به این نتیجه رسیدند که از هر ۴ کودک و نوجوان، یک نفر در استفاده درست از گوشی هوشمند خود مشکل دارد. همچنین دختر‌های نوجوانی که اواخر دهه دوم زندگی خود را می‌گذرانند، الگو‌های رفتاری به مراتب شدیدتری از خود نشان داده بودند.

گوشی هوشمند

با بررسی داوطلبان، محققین توانستند به این نتیجه برسند که این رفتارها در کودکان ثروتمندتر بیشتر رخ می‌دهد. دلیل آن‌هم دسترسی زودتر به تکنولوژی و گوشی هوشنمد عنوان شده بود. همچنین افرادی که اعتماد به نفس کم‌تری دارند یا احساس تنهایی می‌کنند، وابستگی بیشتری به گوشی هوشمند خود نشان داده‌اند. علاوه بر این، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که اعتیاد به اینترنت، فیسبوک و خریدهای اینترنتی افراط گرایانه و همچنین اعتیاد به نوشیدنی‌های الکلی و سیگار نیز در این افراد وجود دارد و به نوعی این دو مکمل یکدیگر هستند.

در ادامه نتایج تحقیقات می‌بینیم افرادی که استفاده ناکارامدی از گوشی هوشمند خود دارند، احتمالا دچار افسردگی نیز می‌شوند که شیوع آن، ۳ برابر بیشتر از دیگر بیماری‌های روانی است. علاوه بر افسردگی، اضطراب، استرس و ضعف تحصیلی نیز به عنوان عواقب استفاده نادرست از گوشی هوشمند عنوان شده است.

با این حال گفته می‌شود که بررسی‌ها و مطالعات بیشتری نیاز است تا استفاده از گوشی به اعتیاد نسبت داده شود و برای این منظور باید الگوی‌های رفتاری دیگری نیز مورد بررسی قرار گیرد. همچنین باید دید که آیا این اعتیاد باعث خود آزاری و شیوع دیگر اثرات جانبی اعتیاد می‌شود یا خیر.

محققین می‌گویند که فراگیر شدن استفاده از گوشی هوشمند در زندگی روزانه، عواقب ذهنی و روانی به مراتب بدتر از بازی‌های اینترنتی دارد. هدف بعدی این محققین این است که مطمئن شوند آیا استفاده از تلفن هوشمند اعتیاد آور بوده یا کلا استفاده از گجت‌های این چنینی مشکل زاست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی