ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

قطعه سازان توان تامین قطعات «‌های ‌تک» ‌خودروهای گازسوز را ندارند

با اجرای طرح سهمیه بندی بنزین شاهد افزایش شدید قیمت بنزین بوده ‌ایم که همین موضوع بسیاری از مردم را به سمت خرید خودروهای گازسوز یا گازسوز کردن خودرو ترغیب کرده است تا بتوانند هزینه‌های ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

با اجرای طرح سهمیه بندی بنزین شاهد افزایش شدید قیمت بنزین بوده ‌ایم که همین موضوع بسیاری از مردم را به سمت خرید خودروهای گازسوز یا گازسوز کردن خودرو ترغیب کرده است تا بتوانند هزینه‌های مربوط به خرید سوخت وسیله نقلیه خود را کاهش دهند. هرچند این روزها قیمت خودروهای گازسوز و دوگانه‌سوز با افزایش روبه‌رو شده است و به ‌نظر می‌رسد مردم تمایل بیشتری نسبت به استفاده از این خودروها دارند، اما هنوز خودروسازان و قطعه سازان آمادگی کافی برای افزایش تولید این خودروها را ندارند. مساله‌ای که به گفته دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور، در نتیجه وجود سه مانع کمبود نقدینگی، ضعف در ساخت قطعات های‌تک و در آخر ناکافی بودن زیرساخت‌هایی چون جایگاه‌های پمپ ‌گاز به وجود آماده است.

آرش محبی نژاد با اشاره به ‌اینکه در حال حاضر قطعه سازان با مشکلات زیاد مالی دست ‌و پنجه نرم می‌کنند، گفت: «وضعیت مالی قطعه سازان به قدری بد است که آن‌ها اکنون امکان سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های جدید را بدون حمایت و کمک دولت ندارند.»

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور با اشاره به اینکه وجود ذخایر ارزشمند گاز در کشور می‌تواند دلیل مهمی برای گازسوز کردن خودروها باشد، اضافه کرد: «طرح گازسوز کردن خودروها با توجه به منابع زیاد گاز طبیعی در کشور فکر بسیار خوبی است.»

وی ادامه داد: «اما با این حال، دو مشکل اساسی پیش روی صنعت خودرو است؛ یکی اینکه زیر ساخت توزیع گاز طبیعی در خیلی از شهرستان‌ها و جاده ‌ها وجود ندارد و پمپ‌های گاز CNG هم بسیار محدود هستند. بنابراین در صورتی که افزایش تولید خودروهای گازسوز در برنامه مسئولان قرار بگیرد، ابتدا باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای این بخش تامین شود.»

تولید برخی قطعات صرفه اقتصادی ندارد

مشکلات فنی از دیگر چالش های این خودروها به شمار می رود، چرا که این دسته از محصولات در موقعیت هایی خاص مانند سربالایی دچار مشکلاتی از جمله خاموشی می شوند. در کنار این مشکل، قطعات این خودروها به دلیل استفاده از گاز، دچار استهلاک زودرس می‌شوند.

در سال های گذشته که بنزین سهمیه بندی شد، افراد به سمت این خودروها رو آوردند اما پس از بروز مشکلات گفته شده، افراد ترجیح دادند که بنزین را با همان قیمت بالا خریداری کرده اما از گاز استفاده نکنند.

محبی نژاد با اشاره به ‌اینکه علاوه بر ایستگاه‌های پمپ گاز، در حال ‌حاضر در تامین قطعات مورد نیاز خودروهای گازسوز نیز با مشکل مواجه هستیم، گفت: «ضعف تکنولوژی دیگر مشکل افزایش تولید خودروهای پایه گازسوز یا دوگانه‌سوز است؛ چرا که برای تولید این خودروها نیاز به قطعات خاصی همچون سنسورها و رگولاتورهاست که همگی آن‌ها وارداتی هستند و به لحاظ داخلی سازی هم به دلیل تیراژ پایین، توجیه اقتصادی ندارند. بنابراین در صورتی ‌که امکان ساخت داخل آن‌ها هم وجود داشته باشد، از نظر اقتصادی صرفه ندارند؛ مگر اینکه ریسک کرده و با هر تیراژی داخلی سازی را آغاز کنیم و چشم ‌به تولید انبوه در آینده داشته باشیم.»

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور با اشاره به اینکه توان تولید دیگر قطعات مورد نیاز خودروهای گازسوز در کشور وجود دارد، اضافه کرد: «به‌ جز قطعاتی که گفته شد، قطعه سازان امکان تولید عمده قطعات مورد نیاز خودروهای گازسوز را دارند. با این ‌حال با توجه به ‌اینکه تولید موتور خودرو برعهده خودروسازان است، تکنولوژی تامین قطعات آن نیز باید از سوی خودروسازان تامین شود.»

در کنار این موارد، محبی نژاد تامین ECU خودرو را به ‌عنوان مانعی دیگر برای افزایش تولید خودروهای گازسوز مطرح کرد و گفت: «تامین قطعات الکترونیکی نیاز به برنامه‌ریزی‌های خاص دارد. اما با توجه به اینکه در تولید ECU به خودکفایی نسبی رسیده‌ایم، به ‌نظر می‌رسد تولید ECU نیز با صرف زمان بیشتری برای خودروهای گازسوز امکان‌پذیر باشد.»

قطعه سازان

مطالبات قطعه سازان 23 هزار میلیارد تومان شده است

دبیر انجمن تخصصی صنایع ‌همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور با اشاره به ‌پیش نیازهای توسعه خط تولید خودروهای گازسوز بیان کرد: «توسعه زیرساخت‌های کشور، افزایش ایستگاه‌های شارژ گاز طبیعی، فراهم کردن تکنولوژی خودروهای گازسوز و تقویت توان قطعه سازان و خودروسازان برای راه‌اندازی خط تولید خودروهای گازسوز یا دوگانه‌سوز جزو مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه داشت.»

محبی نژاد با اشاره به اینکه اکنون در صنعت ‌قطعه با مشکل دیگری هم مواجه هستیم، ‌اضافه کرد: «در حال حاضر قطعه سازان برای تامین سرمایه جاری با مشکل جدی مواجه شده‌اند و برای اینکه بتوانند چرخ تولیدشان را همچنان در حرکت نگه دارند، حداقل به 10 هزار میلیارد تومان از مطالبات معوقشان نیاز دارند. البته کل مطالبات قطعه سازان از خودروسازان 23 هزار میلیارد تومان است.»

محبی نژاد ادامه داد: «قطعه سازان در شرایط امروز امکان سرمایه‌گذاری جدید را ندارند و عملا ادامه فعالیت فعلی‌شان هم با چالش روبه‌رو است. از همین ‌رو، ضروری است یک کار اساسی در حوزه خودروسازی و قطعه سازی انجام شود. این کار نیز باید خارج از صنعت خودرو و توسط مسئولان انجام شود.»

آمارها در هفت ماه امسال نشان می دهد خودروهای دوگانه سوز سهم بسیار اندکی از تولید خودرو را به خود اختصاص داده‌اند، به طوری که تنها 8 هزار و 715 دستگاه خودروی دوگانه سوز در این مدت به مرحله تولید رسید که در مقایسه با 31 هزار و 902 دستگاه مدت مشابه سال گذشته، 73 درصد اُفت را نشان می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۱۴ آذر ۱۳۹۸

    یادمه بعد برجام فلوکس واگن روی جایگاه های سوخت ایران آزمایش کرد و کیفیت گاز ها رو برسی کرد و قرار بود خودرو های گاز سوز مخصوص ایران تولید کنه که احتمالا تمام اون طرح الان گوشه انبارهاشون داره باد میخوره نمیشه تحریم بود و پیشرفت هم کرد

  • Mr. J
    Mr. J | ۱۳ آذر ۱۳۹۸

    تو این مملکت توان تولید هیچی نیست. قطعه فقط یکیشه

  • Mohammad
    Mohammad | ۱۳ آذر ۱۳۹۸

    این فقط بهانه اس یا ی استراژی پشتش هس ک قیمت ی سری لوازم رو ببرن بالا و بیشتر سود کنن تو این بازار...

  • javadi۱۲
    javadi۱۲ | ۱۳ آذر ۱۳۹۸

    عرضه ندارن بسازن هی بهونه میگیرن?

  • seena
    seena | ۱۳ آذر ۱۳۹۸

    این قطعات های تک رو بدن جهاد خودکفایی سپاه بسازه ملت رو که خوب به خاک و خون کشیدن چهارتا قطعه‌اس دیگه

مطالب پیشنهادی