ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پارکر
علمی

کاوشگر پارکر نخستین اطلاعات خود از خورشید را به زمین مخابره کرد

ناسا نخستین نتایج از ماموریت اخیر خود به نام «لمس خورشید» که با کمک کاوشگر خورشیدی پارکر در حال انجام است و دو سال پیش از زمین به فضا پرتاب شد را منتشر کرده است. ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۴ آذر ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

ناسا نخستین نتایج از ماموریت اخیر خود به نام «لمس خورشید» که با کمک کاوشگر خورشیدی پارکر در حال انجام است و دو سال پیش از زمین به فضا پرتاب شد را منتشر کرده است.

تصاویر و نتایج اولیه توسط پارکر حکایت از رفتار عجیب میدان مغناطیسی خورشید از جمله معکوس شدن ناگهانی این میدان دارند که ظرف تنها چند ثانیه رخ می دهد. دانشمندان همچنین هزاران «موج سرکش بزرگ» را کشف کردند و متوجه شدند زمانی که این امواج از کنار پارکر عبور می کنند بادهای خورشیدی سرعتی بالغ بر ۴۹۸ هزار کیلومتر بر ساعت پیدا می کنند.

نخستین یافته ها از این ماموریت در چهار مقاله علمی در نشریه نیچر منتشر شده اند. ناسا همچنین با همراهی اعضای شرکت کننده در این ماموریت کنفرانس خبری ویژه ای را برگزار خواهد کرد تا به بحث و تبادل نظر در مورد نتایج به دست آمده بپردازد.

همانطور که میدانید خورشید عاملی کلیدی در حضور حیات روی زمین است با این حال بشر دانش اندکی در رابطه با این ستاره دارد. برای مثال، تاج خورشید که بیرونی ترین بخش جو آن محسوب می شود به مراتب داغ تر از سطح خورشید است و دمای آن به یک میلیون درجه سلسیوس می رسد حال آنکه دمای سطح خورشید از ۵۵۰۰ درجه فراتر نمی رود و علت این پدیده هنوز ناشناخته است.

پارکر

خورشید همچنین بادهای خورشیدی را تولید می کند که به صورت مستمر میدان مغناطیسی زمین را بمباران می کنند. وقتی این بادها شدید باشند میتوانند از لایه حفاظتی زمین عبور کرده و به ماهواره ها و سیستم های ارتباطی و حتی شبکه های انرژی سراسر دنیا آسیب بزنند. لذا دانشمندان با دستیابی به درک از خورشید می توانند راه هایی را برای حفاظت هرچه بهتر از این سیاره پیدا کنند.

کاوشگر پارکر برای جمع آوری اطلاعات در رابطه با خورشید نسبت به هر شی دست ساز بشر به آن نزدیک تر شده است. در طول سه دور نزدیک پارکر به دور خورشید که قرار است بین سال های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ رخ دهد فاصله این کاوشگر از سطح خورشید به کمتر از ۶ میلیون کیلومتر می رسد. در مراحل اولیه این ماموریت پارکر از فاصله ای در حدود سه برابر این میزان به دور خورشید چرخیده است.

تیم پژوهشگران ناسا همچنین در مشاهدات خود دریافتند بادهای خورشیدی که می توانند به سرعت ۴۸۰ متر بر ساعت تا ۳.۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنند از منافذ بزرگی ایجاد می شوند که در تاج خورشید واقع در قطب های شمالی و جنوبی آن قرار دارند و بادهای کندتر نیز از منافذ کوچکی ایجاد می شوند که در خط استوا در تاج خورشید قرار دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی