ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دوچرخه برقی
تکنولوژی

خودروی برقی را فراموش کنید؛ آینده حمل و نقل در دستان دوچرخه برقی است

دهه آینده با انقلاب وسایل نقلیه‌ای برقی شکل داده می‌شود، اما وسایلی که قرار است رهبر این انقلاب باشند، نه تسلا مدل ۳ است و نه سایبرتراک عجیب و غریب؛ اسکوترهای برقی هم جایی در ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۹ دی ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

دهه آینده با انقلاب وسایل نقلیه‌ای برقی شکل داده می‌شود، اما وسایلی که قرار است رهبر این انقلاب باشند، نه تسلا مدل ۳ است و نه سایبرتراک عجیب و غریب؛ اسکوترهای برقی هم جایی در صف اول این انقلاب نخواهند داشت. انقلاب دهه آینده توسط «دوچرخه‌های برقی» رهبری می‌شوند.

برای سال‌های متمادی، جایگاه دوچرخه‌های برقی در بسیاری از کشورهای دنیا، محدود به قشری خاص بود. بین سال‌های ۲۰۰۶ الی ۲۰۱۲، دوچرخه‌‌های برقی تنها یک درصد از فروش سالیانه دوچرخه‌ها را تشکیل می‌دادند؛ در سال ۲۰۱۸ تنها ۱.۸ میلیون دوچرخه برقی در کل اروپا فروش رفت؛ شهروندان آمریکایی تنها ۱۸۵ هزار دوچرخه برقی خریدند.

دوچرخه برقی

اما اوضاع قرار است بهتر از این بشود، زیرا تکنولوژی باتری‌های لیتیوم-یونی استفاده شده در دوچرخه‌های برقی، نحوه قیمت‌گذاری و قدرت این دوچرخه‌ها پیشرفت زیادی داشته است. همچنین اخیرا تغییر نگرشی در شهروندان ایجاد شده که خبر از افزایش علاقه به وسایل نقلیه بدون آلایندگی می‌دهد. از همین رو، تحلیلگران می‌گویند که فروش دوچرخه برقی در دهه آینده جهشی بسیار بلند خواهد داشت.

شرکت دلویت (Deloitte) هفته گذشته، پیش‌بینی سالانه خود از بخش‌های تکنولوژی، رسانه و مخابرات را منتشر کرده و انتظار دارد چیزی حدود ۱۳۰ میلیون دوچرخه برقی بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ به فروش برسد. این شرکت همچنین معتقد است که تعداد دوچرخه‌های برقی که در جاده‌های خواهیم دید، به سادگی از تعداد دیگر وسایل نقلیه برقی پیشی خواهند گرفت.

دوچرخه برقی

این اعداد و ارقام بسیار نجومی هستند و تنها با کمی تعمق نمی‌توان بزرگی آن‌ها را درک کرد. به خصوص در بازار آمریکا که شهروندان این کشور همواره در پی ماشین‌های بزرگ‌تر هستند. همچنین تبلیغات رسانه‌ای در این کشور بسیار بالاست و کمپانی تسلا هم روی همین بازار هیجانی حساب باز کرده است. علاوه بر این، شهروندان آمریکا همواره نگاهی تفریحی به دوچرخه‌ها داشته‌اند و برخلاف هلندی‌ها که آن را مانند وسیله‌ای برای حمل و نقل در تمام شرایط آب و هوایی می‌دانند، شهروندان آمریکایی، آن را به دید حمل و نقل در هوای صاف و آفتابی می‌بینند. از همین رو تنها یک درصد از نیروی کار برای رفتن به سر کار در آمریکا و کانادا از دوچرخه استفاده می‌کنند.

راه‌حل ساده‌ای برای درک بهتر این موضوع وجود دارد. برای این منظور کافیست بپذیرید که ۴۰ میلیون دوچرخه برقی تا سال ۲۰۲۳ به فروش می‌رسد و آن را با نرخ خرید وسایل نقلیه برقی تطبیق دهید؛ در این صورت هضم این موضوع کمی ساده‌تر خواهد شد. در پایان سال ۲۰۱۸، تنها ۵.۱ میلیون وسیله نقلیه برقی در بازار وجود داشت و انتظار می‌رود که تنها ۱۲ میلیون خودرو برقی (ماشین‌ها و وانت‌ها) تا سال ۲۰۲۵ به فروش برسد.

دوچرخه برقی

افزایش دراماتیک فروش دوچرخه برقی، تغییر دراماتیک شیوه‌های جا به جایی افراد را در پی خواهد داشت. دلویت پیش‌بینی می‌کند که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، تنها یک درصد به مجموعه افرادی که با دوچرخه به سر کار می‌روند اضافه می‌شود. در نگاه اول شاید این عدد چندان چشم‌گیر نباشد، اما با توجه به ارقامی که در حال حاضر وجود دارد، پیشرفت خوبی خواهد بود. همچنین این کار عاقبت خوشی نیز دارد. تقاضا برای میلیونن‌ها دوچرخه برقی بدین معنا خواهد بود که استفاده از ماشین‌ها کم‌تر می‌شود و در نتیجه آلایندگی‌های نیز از بین خواهند رفت.

جف لاکس (Jeff Loucks) مدیر اجرایی شرکت دلویت، عقیده دارد که فروش دوچرخه برقی، در کل آمریکا به یک میزان افزایش نخواهد یافت و بیشترین میزان تقاضا برای این دوچرخه‌ها در شهرها خواهد بود. او می‌گوید:

ما شاهد این هستیم که افراد بیشتری در حال مهاجرت به شهرهای پرجمعیت‌تر هستند و اگر بخشی از سیستم حمل و نقل با دوچرخه‌های برقی جایگزین نشود، این پدیده به زودی فشار زیادی بر سیستم حمل و نقل عمومی و جاده‌ها خواهد آورد..

دوچرخه برقی

با این حال شرکت دلویت تنها تحلیلگر این بازار نیست. شرکت Guidhouse، یکی دیگر از تحلیلگران بازار است که پیش‌بینی می‌کند که چیزی در حدود ۱۱۳ میلیون دوچرخه برقی بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ به فروش می‌رسد. با وجود این که تخمین‌های این شرکت از دلویت پایین‌تر است، اما همچنان فروش بالایی را برای دوچرخه برقی انتظار دارد. این شرکت عقیده دارد در چند سال آینده دوچرخه برقی پرفروش‌ترین وسیله نقلیه برقی در دنیا خواهد شد.

فروش دوچرخه برقی در آمریکا طی چند سال گذشته با افزایش مستمری رو به رو بوده اما تنها بخشی از فروش کلی دوچرخه در این کشور را تشکیل می‌دهد. با این حال، فروش دوچرخه برقی بین سال‌های ۲۰۱۶ الی ۲۰۱۷، در حدود ۹۱ درصد افزایش داشته که این مقدار بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، در حدود ۷۲ درصد بوده و عدد شگفت‌انگیز ۱۴۳.۳ میلیون دلار رسیده یا به عبارت دیگر، فروش دوچرخه برقی از سال ۲۰۱۴ تاکون بالغ بر ۸ برابر شده است.

شرکت تحلیلگر بازار دیگری به نام NPD عقیده دارد که دلویت، فروش دوچرخه‌های برقی را دست بالا گرفته‌اند. این شرکت پیش‌بینی می‌کند که «تنها» ۱۰۰ هزار دوچرخه برقی در سال ۲۰۲۰ در آمریکا به فروش برسد. این شرکت همچنین مخالف این قضیه است که دوچرخه‌های برقی، فروش بیشتری از ماشین های الکتریکی خواهند داشت. البته NPD قبول دارد که بازار دوچرخه برقی، بیشترین پیشرفت را در کل بازار دوچرخه‌ها خواهد داشت.

دوچرخه برقی

این پدیده هم باید در نظر بگیریم که به دلیل سیاست‌های ترامپ، فروش ماشین‌های برقی در آمریکا کمی ناامید‌کننده بوده، در حالی که دولت‌های اروپایی به شدت قوانین ضد آلایندگی خود را سخت‌گیرانه‌تر می‌کنند تا آلودگی‌های کربنی را کاهش دهند. در هر صورت این شرایط، تغییر چندانی در شرایط تسلا نداشته و این کمپانی به خوبی ماشین‌های برقی خود را می‌فروشد، در حالی که دیگر کمپانی‌ها نمی‌توانند چنین فروش‌هایی را تجربه کنند.

ممکن است دوچرخه‌های الکتریکی محبوبیتی روزافزون را تجربه کنند، اما باید بپذیریم که این نوع از حمل و نقل، برای همه افراد پاسخگو نیست. بسیاری از افراد، به دوچرخه برای جا به جایی کودکان یا بارهای خود اعتماد ندارند، اما شکرت دلویت عقیده دارد برقی کردن وسایل حمل و نقل، آزمون و خطا را به شکل‌های بیشتری در اختیار تولید کنندگان قرار خواهد داد. دوچرخه‌ها می‌توانند طوری طراحی شوند که برای حمل کودکان یا خرید خانه مناسب باشند، بدون آن که نیازی به پاهای پولادین و استقامتی در حد رکاب‌زنان المپیکی داشته باشید.

دوچرخه برقی

مزیت‌های آشکار دوچرخه‌های برقی مانند قیمت ارزان‌تر، شارژ آسان و هزینه سرمایه‌گذاری کمتر نسبت به دیگر ماشین‌های برقی، آن‌ها را به گزینه‌ای بهتر تبدیل می‌کند. همچنان احتمال این که ماشین‌های برقی فروش بیشتری نسبت به دوچرخه برقی داشته باشند، وجود دارد، اما اگر شهرها تغییرات ضروری برای فراهم کردن بستر مناسب ابن کار مانند، اختصاص مسیرهای مخصوص دوچرخه و محدود کردن ورود ماشین به برخی مناطق را اجرایی کنند، چندان سخت نیست که بتوان جایگاه دوچرخه برفی را در بالای لیست گزینه‌های حمل و نقل تصور کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی