ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

عقرب شکارچی مادر
علمی

قدیمی‌ترین عقرب جهان ۴۳۷ میلیون سال قبل به خشکی پا گذاشته است

محققین با بررسی تعدادی فسیل که ۳۵ سال پیش پیدا شده بود، توانسته‌اند قدیمی‌ترین عقرب شناخته شده تاکنون را شناسایی کنند. بر اساس نتایج این تحقیقات، این عقرب که عقرب شکارچی مادر نیز نام دارد، ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۸ دی ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

محققین با بررسی تعدادی فسیل که ۳۵ سال پیش پیدا شده بود، توانسته‌اند قدیمی‌ترین عقرب شناخته شده تاکنون را شناسایی کنند. بر اساس نتایج این تحقیقات، این عقرب که عقرب شکارچی مادر نیز نام دارد، جزو اولین جانورانی بوده که زندگی در خشکی را حدود ۴۳۷ میلیون سال پیش آغاز کرده است.

عقرب شکارچی مادر حدود ۴۳۷ میلیون سال پیش روی کره زمین می‌زیسته که بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات، می‌توان عنوان کرد که دو زیست هم بوده است. محققین می‌گویند فسیل این عقرب به آن‌ها کمک خواهد کرد نه تنها تکامل عقرب‌ها را ببینند، بلکه اولین تحرکات موجودات برای زندگی روی خشکی را نیز مشاهده کنند.

عقرب شکارچی مادر

لورن ببکاک (Loren Babcock) پروفسور علوم زمین دانشگاه ایالتی اهایو و یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید:

ما به قدیمی‌ترین عقرب شناخته شده تاکنون نگاه می‌کنیم؛ به عبارتی این قدیمی‌ترین عضو شناخته‌شده از عنکبوتیان بوده و از موجودات موفقی حساب می‌شود که خشکی را برای زیستن انتخاب کرده است. چیزی که اهمیت بیشتر دارد این خواهد بود که ما توانسته‌ایم مکانیزم انتقال موجودات از دریا به خشکی را پیدا کنیم. به کمک این کشفیات می‌توانیم مدلی بسازیم که حتی انتقال مهره‌داران از دریا به خشکی را نیز شبیه‌سازی می‌کند.

محققین در تحقیقات خود به منظور توضیح ویژگی‌های فسیل، این عقرب را «Parioscorpio venator» یا «عقرب شکارچی مادر» نام‌گذاری کردند. این عقرب در حدود ۲.۵ سانتی‌متر طول دارد که مشابه عقرب‌های فعلی است. دانشمندان با بررسی این فسیل زیر میکروسکوپ، عکس‌هایی با رزولوشن بالا از زوایای مختلف ثبت کردند و به کمک آن‌ها توانستند ارگان‌های داخلی آن را شناسایی کنند. از ارگان‌هایی که محققین شناسایی کردند، می‌توان به زائده‌های سم‌ساز و باقی‌مانده‌های سیستم تنفسی و گردش خود این عقرب اشاره کرد.

عقرب شکارچی مادر

این کشفیات اطلاعات تازه‌ای از انتقال حیوانات از دریا به خشکی را در اختیار محققین می‌گذارد. با بررسی دیگر ارگان‌‌های عقرب شکارچی مادر، محققین متوجه شدند که سیستم تنفسی و گردش خود آن به شدت به عقرب‌های فعلی که تنها در خشکی زندگی می‌کنند، شباهت دارد. از طرفی نحوه کارکرد آن‌ها به خرچنگ نعل اسبی شباهت دارد که غالبا در آب زندگی می‌کند ولی می‌توان مدت کوتاهی در خشکی نیز دوام بیاورد.

تا پیش از این، قدیمی‌ترین عقربی که پیدا شده بود، قدمتی در حدود ۴۳۴ میلیون سال داشت (در اسکاتلند). دانشمندان تخمین می‌زنند که سن عقرب شکارچی مادر بین یک تا ۳ میلیون سال بیشتر از عقرب پیدا شده در اسکاتلند باشد و احتمالا این عقرب در دوره پالئوزوئیک می‌زیسته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • noki a
    noki a | ۲۹ دی ۱۳۹۸

    هنوز احمفهای هستند که فکر میکنند آدم از موش و سوسک از عقرب بوجود اومده؟!!!

مطالب پیشنهادی