ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

وانت مرسدس بنز
خودرو

وانت مرسدس بنز به آخر خط رسید؛ X کلاس دیگر تولید نمی شود

اواخر تیرماه سال 1396 بود که مرسدس بنز طی مراسمی در کیپ تاون آفریقای جنوبی از اولین پیکاپ تولید انبوه خود با نام X کلاس رونمایی کرد. اگر چه اشتوتگارتی ها به موفقیت X کلاس ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۲

اواخر تیرماه سال 1396 بود که مرسدس بنز طی مراسمی در کیپ تاون آفریقای جنوبی از اولین پیکاپ تولید انبوه خود با نام X کلاس رونمایی کرد. اگر چه اشتوتگارتی ها به موفقیت X کلاس امید زیادی داشتند، اما آمارهای موجود نشان می دهند این وانت نتوانسته در طول حیات کوتاه مدت خود نظر مثبت مشتریان را جلب کند.

وانت مرسدس بنز

در طول چند ماه گذشته همواره شایعاتی مبنی بر توقف تولید X کلاس به گوش می رسید. حال تمامی این شایعات مهر تایید خورده و پیکاپ جوان مرسدس بنز به زودی از رده خارج خواهد کرد. نشریه آلمانی اوتو موتور اند اسپرت (Auto Motor und Sport) اخیرا از قول برخی منابع داخلی مرسدس بنز گفته X کلاس فقط تا پایان ماه می امسال (اواسط خرداد ماه) تولید خواهد شد. در گزارش این نشریه بازنشستگی زودهنگام X کلاس به تصمیمات دایملر در راستای کاهش هزینه ها نسبت داده شده است.

وانت مرسدس بنز

طبق آمار در سال 2019 مرسدس بنز فقط 15,300 دستگاه از X کلاس را در سراسر جهان به فروش رسانده است. این رقم در سال 2018 برابر با 16,700 دستگاه بود. حتما خواهید پرسید که چرا این پیکاپ مزین به نشان ستاره نقره ای نتوانسته مثل دیگر اعضای خانواده خود فروش خوبی را تجربه کند؟

در پاسخ به این سوال باید به دو دلیل اصلی اشاره کرد. نخست اینکه X کلاس فرزند ناتنی مرسدس بنز محسوب می شود! این خودرو در واقع همان پیکاپ نیسان ناوارا است که تغییرات اندکی در ظاهر و باطن آن اعمال شده و با لوگوی مرسدس بنز و البته قیمتی بسیار بیشتر به فروش می رسد.

وانت مرسدس بنز

در حال حاضر تریم X350d 4Matic Progressive Edition ارزان ترین نسخه X کلاس محسوب می شود. در زیر کاپوت این نسخه یک موتور 3 لیتری V6 دیزلی با توانایی تولید 254 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور قرار دارد. خرید این نسخه برای مشتریان آلمانی 48,790 یورو آب می خورد که برای یک پیکاپ رقم بالایی است. بسته به تریم انتخابی قیمت X کلاس می تواند تا 58,683 یورو بالا برود.

یکی از انتقادهای اصلی به کابین مرسدس بنز X کلاس مربوط می شود. منتقدین معتقدند کیفیت مواد به کار رفته در داخل کابین این خودرو در حد یک مدل لوکس نیست

اما در مقابل مدل پایه نیسان ناوارا با موتور دیزلی 2.3 لیتری دیزلی 161 اسب بخاری 33,195 یورو قیمت دارد که به مراتب از X کلاس ارزان تر است. گران ترین نسخه ناوارا نیز با قیمت 47,710 یورو به فروش می رسد. پس اکنون بهتر متوجه می شوید که چرا در شش ماهه اول سال گذشته، نیسان بیش از 66 هزار مشتری برای ناوارا پیدا کرده، ولی مرسدس بنز در طول یک سال فقط و فقط 15,300 دستگاه X کلاس فروخته است!

navara vs X class
وانت مرسدس بنز

عدم عرضه مرسدس بنز X کلاس در بازار آمریکای شمالی را می توان دیگر دلیل شکست این خودرو نامید. حتما می دانید که در این نقطه از جهان پیکاپ ها از محبوبیت فوق العاده بالایی برخوردار بوده و هر ساله بخش اعظمی از میزان فروش را به خود اختصاص می دهند. شاید ترس مرسدس بنز از تحقیر شدن X کلاس در برابر رقبای قدرتمند یکی از دلایل این تصمیم بود.

رنو آلاسکان به عنوان دیگر همزاد نیسان ناوارا و مرسدس X کلاس قیمتی بین 45,077 و 48,575 یورو دارد.

در حال حاضر مرسدس بنز X کلاس همراه با نیسان ناوارا و رنو آلاسکان در کارخانه ای در بارسلون اسپانیا تولید می شود. قرار بود این پیکاپ در کشور آرژانتین در کارخانه رنو-نیسان نیز مونتاژ شود، اما این امر – احتمالا به خاطر فروش کمتر از انتظار – منتفی شد.

شایان ذکر است ب ام و چند بار به انتقاد از X کلاس پرداخته و تاکید کرده هرگز رقیبی را برای این پیکاپ اشتوتگارتی توسعه نمی دهد. باواریایی ها بازار کوچک پیکاپ های لوکس را دلیل اصلی تصمیم خود عنوان کرده بودند. شکست X کلاس می تواند مؤید ادعای باواریایی ها باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

    ایول به بی‌ام‌و ک برند خودش رو خراب نکرد،هرچند اگه قصد ساخت وانت هم داشت یه چیزی در حد و اندازه برند خودش میساخت،نه مثل بنز ک کلا انگار فراموش کرده بود برندش چ خصوصیتی داره و چ مواردی رو باید رعایت کنه

مطالب پیشنهادی