ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آیپد
تکنولوژی

آیپد، محبوب‌ترین تبلت دنیا که هیچگاه به اوج نرسید

۱۰ سال پیش آیپد رونمایی شد و اپل آن را نه به عنوان جایگزین آیفون یا لپ‌تاپ، بلکه به عنوان دسته‌بندی سوم میان این دو به بازار عرضه کرد. این کمپانی تاکنون ۴۰۰ میلیون دستگاه ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰

۱۰ سال پیش آیپد رونمایی شد و اپل آن را نه به عنوان جایگزین آیفون یا لپ‌تاپ، بلکه به عنوان دسته‌بندی سوم میان این دو به بازار عرضه کرد. این کمپانی تاکنون ۴۰۰ میلیون دستگاه آیپد فروخته است که این خود گواه موفقیت یکی از مهم‌ترین محصولات اپل خواهد بود. اما آیا آیپد توانسته به جایگاهی که انتظار داشت برسد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را بیابیم.

اول از هر چیزی، اجازه دهید ۱۰ سال اول آیپد را با دیگر محصولات کمپانی کوپرتینویی و کمپانی‌های رقیب مقایسه کنیم. برای مثال آیفون در ۱۰ سال اول، ۱.۲ میلیارد دستگاه فروخت؛ آیپاد که اپل را از ته دره به اوج رساند، در ۱۰ سال اول ۳۰۰ میلیون بار به فروش رفت؛ حتی واکمن سونی که یکی از نماد‌های موسیقی به شمار می‌رود تنها ۵۰ میلیون دستگاه به دست مشتری‌ها رساند.

آیپد

آیپد از طرفی در ۱۰ سالی که از عرضه آن می‌گذرد، ۴۰۰ میلیون دستگاه فروخته است، ولی نتوانست به پتانسیلی که اپل دوست داشت برسد. زمانی که استیو جابز فقید در سال ۲۰۱۰ از آیپد رونمایی کرد، بسیاری آن را به مثابه یک آیفون کشیده شده در نظر می‌گرفتند، اما این تبلت قرار بود جای خالی میان گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها را پر کند.

استیو جابز هم گفته بود که این دستگاه نه یک آیفون بزرگ شده است و نه یک مک‌بوک بدون کیبورد. آیپد جایی میان آن دو قرار خواهد گرفت. این تبلت دوست‌داشتنی توانست روزنامه را بار دیگر زنده کند؛ این جمله، در دنیای پسا لپ‌تاپ بر سر زبان‌ها افتاده بود. اما در عین محبوبیت و کاربردی بودن، آیپد مجبور شد در یکی دو جبهه عقب‌نشینی کند.

آیپد

یکی از جبهه‌ها بیشتر مربوط به خود اپل می‌شد. آیپد اورجینال با سیستم‌عامل iOS 3.2 به بازار عرضه شد. سیستم‌عاملی که نه مولتی تسک داشت و نه اصلا برای نمایشگر بزرگ ۹.۷ اینچی با رزولوشن ۷۶۸ در ۱۰۲۴ پیکسلی بهینه شده بود. نسبت تصویر ۴ به ۳ آن نیز چندان تماشای محتوای ویدیویی را دلچسب نمی‌کرد. پردازنده A4 تک هسته‌ای و تنها ۲۵۶ مگابایت رم نیز جایی برای خوش‌حالی نداشت. با تمام این مشکلات، اپل توانست آیپد را به درختی ثمرده تبدیل کند.

اپل برای این که بتواند به مشکلات کاربران با نسبت تصویر را پاسخ دهد، به جای درست کردن آن، باتری قدرتمندتر را در اختیار کاربران گذاشت. این کمپانی به جای برطرف کردن مولتی تسک، حمل و نقل راحت را به کاربران هدیه داد. در کل اپل آنقدر آیپد را به محصولی وسوسه‌انگیز تبدیل کرد که کاربران، بسیاری از مشکلات آن را فراموش کنند.

آیپد

اپل رفته رفته در صدد جبران مشکلات بر آمد و با بهینه کردن نرم‌افزارهای اختصاصی خود مانند اپ میل، توانست از نمایشگر بزرگ، بیشترین کارایی را بگیرد. مشکلات مربوط به نوشتن روی نمایشگری شیشه‌ای که هیچ زاویه‌ای نیز نداشت، باعث نشد تا اپل دلسرد شود. بر عکس این کمپانی با ارائه کاورهای کیبورد دار، توانست این مشکل را حل و فصل کند، اما برای این کار مجبور شد از مواضع خود پایین بیاید و آیپد را کمی بیشتر شبیه لپ‌تاپ‌ها کند.

البته در دوران پیشرفت آیپد، مقاطع عطفی وجود داشت تا این تبلت را نه به جایگزین لپ‌تاپ، بلکه به عنوان یک رقیب سرسخت، تبدیل کند. آیپد پرو با پشتیبانی از اپل پنسل و کیبورد‌ی قابل، سخت‌افزار قدرت‌مند این کمپانی را به یکی از اصلی‌ترین پلتفرم‌های تولید محتوا تبدیل کرد. اپل هم با سخت‌گیری‌های همیشگی خود در کیفیت نرم‌افزارها و ترغیب توسعه‌دهندگان به پورت کردن برنامه‌های باکیفیت عکاسی به این پلتفرم، نقش بسزایی در تبدیل آیپد به محبوب‌ترین و احتمالا بی‌رقیب‌ترین تبلت دنیا کرد.

آیپد

با این حال هنوز هم هستند افرادی که کار با یک لپ‌تاپ سنتی را به آیپد ترجیح دهند و خرده‌ای هم نمی‌توان به آن‌ها گرفت. البته iPadOS و تغییرات محسوسی که اپل هر سال در تبلت خود ایجاد می‌کند، آن را بیشتر به یک لپ‌تاپ تبدیل کرده تا یک تبلت مخصوص نتفلیکس دیدن.

اپل انتظار داشت کاری که با آیفون و آیپاد انجام داد را نیز با آیپد انجام دهد، اما آن طور که این کمپانی می‌خواست نتوانست تبلت خود را به پتانسیل اصلی خود برساند. به نظر می‌رسد که آیپد جایگاه خود به عنوان یک محصول پرفروش در سبد اپل را حفظ کند، اما آینده این کمپانی را رقم نخواهد زد، زیرا آینده در اختیار سرویس‌ها و گجت‌های پوشیدنی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ali R
    Ali R | ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

    اوایل متن نوشتید 256 گیگابایت رم که فکر کنم 256 مگابایت رم باشه

مطالب پیشنهادی