ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۲۰۲ میلیون جستجو؛ کاربران کافه بازار در جستجوی کدام برندها بودند؟

گزارش فصل پاییز کافه بازار روز گذشته با داده‌هایی غنی‌تر از همیشه منتشر شد. یکی از آمارهای مهمی که در این گزارش خودنمایی می‌کند، مربوط به ۲۰۲ میلیون جستجو در این پلتفرم است؛ پلتفرمی که ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۷:۳۰

گزارش فصل پاییز کافه بازار روز گذشته با داده‌هایی غنی‌تر از همیشه منتشر شد. یکی از آمارهای مهمی که در این گزارش خودنمایی می‌کند، مربوط به ۲۰۲ میلیون جستجو در این پلتفرم است؛ پلتفرمی که اکنون میزبان حدود ۴۰ میلیون دستگاه اندرویدی است.

کافه بازار می‌گوید از این ۲۰۲ میلیون جستجو، ۸۹ درصد آن‌ها موفق بوده‌اند؛ به این مفهوم که جستجو، باعث نصب یک اپلیکیشن شده است. در این میان بخش جستجو، به دو قسمت «موضوع» و «برند» تقسیم شده است.

۳۲ درصد از جستجوها، موضوعی بوده‌اند یعنی کاربر نام برنامه خاصی را مد نظر نداشته اما موضوع مورد نظرش را جستجو کرده تا به اپلیکیشنی برسد که بتواند نیازش را برطرف کند. اما بخش مهم‌تر، مربوط به جستجوی برندها است که ۶۸ درصد از حجم کل جستجوها را تشکیل داده است.

نموداری که کافه بازار از ۲۰ جستجوی برتر اسم برنامه‌ها منتشر کرده، حاوی نکات مهمی است. مهم‌ترین موضوع اینکه سه برنامه‌ی پرجستجو در کافه بازاری که بیشترین حجم کاربرانش در ایران هستند، اپلیکیشن‌های خارجی یعنی واتس‌اپ، اینستاگرام و تلگرام هستند.

با این حال، از ۲۰ اپلیکیشنی که نام آن‌ها در این لیست دیده می‌شود، اکثریت آن‌ها ایرانی هستند. اما نکته اینجاست که بعضی از آن‌ها، به همراه رقیب یا پلتفرم مشابه خود در این لیست حضور دارند. برای مثال، «ایرانسل من» و «همراه اول» در کنار هم در این لیست قرار گرفته‌اند یا «فیلیمو» و «آپارات» در این لیست حضور دارند. نمونه دیگر، مربوط به «دیوار» و «شیپور» است که در بین پرجستجوترین اسامی اپلیکیشن‌ها جا گرفته‌اند.

از سوی دیگر در حالی که آمارهای مختلف حکایت از کم شدن نسبی توجه کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی دارد، می‌توان دید که در پاییز، پیام‌رسان‌های «سروش» و «ایتا» توانسته‌اند در لیست پرجستجوترین‌های کافه بازار قرار بگیرند. بی‌شک نمی‌توان این اتفاق را بی‌ارتباط به قطع اینترنت بین‌الملل در آبان ۹۸ دانست؛ زمانی که کاربران مجبور شدند فقط از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنند که سرورهای آن‌ها در ایران هستند. شاید حتی همین مسئله و تاحدی، فقدان سرگرمی، باعث شده باشد تا «روبیکا» در این لیست جایگاه هفتم را داشته باشد.

اما دو شرکت دیگری که نام‌شان در این لیست دیده می‌شود و رقیبی ندارند، بیشتر جالب توجه هستند: «دیجی‌کالا» و «اسنپ». در مورد دیجی‌کالا، این شرکت پس از کنار رفتن بامیلو، دیگر رقیبی ندارد و حالا تنها به ارائه خدمات می‌پردازد. اما در مورد اسنپ، به هیچ وجه اینطور نیست.

اسنپ صرفا یکی از دست کم ۱۰۰ شرکت فعال در حوزه حمل‌ونقل هوشمند در سراسر ایران است که به آن‌ها تاکسی اینترنتی می‌گویند. اولین تاکسی اینترنتی ایران که ماه گذشته ۵ سالگی‌اش را جشن گرفت، حالا هشتمین نام برتر از بین ۲۰۲ میلیون جستجوی کاربران کافه بازار بوده است، که اگر اتفاقی مانند قطع اینترنت در آبان رخ نمی‌داد و نیاز مردم به اپلیکیشن‌های کاملا بومی بیشتر نمی‌شد، احتمالا می‌توانست جایگاهی بین پنج اپ پرجستجو را در این لیست از آن خود کند.

موضوع دیگر، تعداد نصب اپلیکیشن‌های ایرانی در لیست فوق است. پیام‌رسان سروش پلاس، اکنون در کافه بازار ۲ میلیون نصب فعال دارد. دیوار که دومین اپلیکیشن ایرانی پرجستجو است، ۱۹ میلیون نصب فعال دارد. آمار نصب روبیکا، در کافه بازار مشخص نیست اما در ادامه اسنپ ۷ میلیون نصب فعال در جایگاه چهارمین اپلیکیشن ایرانی در این لیست حضور دارد.

همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که رقابت «اسنپ» و «تپسی» در یک سال اخیر به اوج خود رسیده است. مدیرعامل تپسی در آبان و در جریان یک نشست خبری، رسماً اعلام کرد که رشد تپسی از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۳.۵ برابر شده است.

اما از سوی دیگر آذر ماه امسال، اسنپ در ۵ سالگی آمارهای مهمی را منتشر کرد. این پلتفرم اعلام کرد که در ۵ سال اخیر بیشتر از یک میلیارد سفر با این سامانه انجام شده و بیشتر از ۲ میلیون راننده در این پلتفرم ثبت نام کرده‌اند که ۷۰۰ هزار عدد از آن‌ها به شکل فعال کار می‌کنند. نکته دیگر اینکه اسنپ در همان گزارش اعلام کرده بود که ۳۰ میلیون کاربر دارد؛ عددی که نسبت به سال ۹۷، رشدی ۵۰ درصدی داشته است.

برای ارزیابی دقیق‌تر اپلیکیشن‌های ایرانی پرطرفدار در سال ۹۸، باید منتظر گزارش سالانه کافه بازار بود تا ببینیم کاربران بیشتر به جستجوی کدام شرکت‌ها و موضوعات بوده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • badboy0098
    badboy0098 | ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

    موندم کی جاسوس افزاره سروشو جستوجو کرده !

  • Sakaei
    Sakaei | ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

    در این جدول رده بندی نکات مهمی مشلهده میشود .یکی از این موارد میتوان به نقش انحصار طلبی در بالارفتن یک محصول است برای نمونه هنانطور که میدانید برنامه تلگرام از برنامه هایی است که به دستور مقامات قضایی نه تنها فیلتر شده است بلکه از استور های ایرانی مثل کافه بازار حذف شده اما همانطور که مشاهده می شود جزوه سه برنامه اول لیست می باشد
    نکته بعدی امار دانلود و نصب برنامه روبیکا هست که با توجه به این همه هزینه های تبلیغات این برنامه ‌و سازمان پشت آن که همه میدونن چیه باز هم آمار قابل توجهی رو کسب نکرده که به خودی خود جالب است
    چند تا مطلب دیگه هم بود که از اونجایی که سلیقه کاربر ایرانی اینه که مطلب متنی بلند رو نمی خونه ادامه نمیدم احتمالا این متن هم تایید و یا خونده نشه ولی بازم نوشتم

مطالب پیشنهادی