ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جهرمی: فرستادن فضانورد ایرانی به بالاتر از مدار ۱۹۰ کیلومتر تا سال ۱۴۱۰ محقق خواهد شد

شب گذشته گردهمایی فناوران فضایی در موزه ارتباطات برگزار شد و در آن ضمن تشریح برخی فعالیت‌های فضایی کشور، وزیر ارتباطات اعلام کرد که پنج کپسول حمل انسان به مدار ۱۹۰ کیلومتری تا سه سال دیگر آماده ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۰۹:۵۵

شب گذشته گردهمایی فناوران فضایی در موزه ارتباطات برگزار شد و در آن ضمن تشریح برخی فعالیت‌های فضایی کشور، وزیر ارتباطات اعلام کرد که پنج کپسول حمل انسان به مدار ۱۹۰ کیلومتری تا سه سال دیگر آماده خواهند شد. او همچنین تاکید کرد که فرستادن فضانورد ایرانی به بالاتر از مدار ۱۹۰ کیلومتر نیز تا سال ۱۴۱۰ محقق خواهد شد.

جهرمی در صحبت‌های خود در این مراسم با اشاره به توییت جنجالی که پیرامون لباس فضانورد ایرانی منتشر ساخته گفت که این توییت یک تیزینگ تبلیغاتی بوده برای خبری مهم و بزرگ مانند فرستادن انسان به فضا: «درواقع باید بگویم پروژه ایجاد لباس ملی فضایی در حال انجام است اما هنوز این موضوع به مرحله نهایی نرسیده و فعلا در مراحل ابتدایی خود به سر می‌برد. تصویری هم که منتشر شد تصویر واقعی این محصول نبوده و یک مقدمه برای این خبر بزرگ به حساب می‌آید.»

 فرستادن فضانورد ایرانی

جهرمی ضمن تشکر از دانشمندانی که هم‌اکنون در سمنان مشغول آماده‌سازی پرتاب ظفر هستند اعلام کرد که به پژوهشگاه وزارت علوم پنج کپسول حمل انسان به مدار ۱۹۰ کیلومتری را در طی سه سال سفارش داده شده است:

«کاوشگر ایوان اس، این ربات هایی را تا مدار وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم و ۵ نمونه آزمایشی که پرتاب خواهند شد، آمادگی اعزام انسان به فضا را صورت خواهند داد. مهم ترین گام بعد از ارسال ماهواره آغاز می کنیم که بحث کاوش های فضایی است.»

به گفته جهرمی ۴ ماهواره دیگر پس از ظفر نیز آماده پرتاب هستند و ایران قصد دارد فعالیت‌های فضایی خود را با قدرت ادامه دهد: « در رصد پرتاب ماهواره ظفر دارندگان مدال کار پایش را اپتیکی انجام بدهند.»

 فرستادن فضانورد ایرانی

جهرمی در پاسخ به دیجیاتو مبنی بر اینکه چه کسانی سرنشین این کپسول‌ها خواهند بود اعلام کرد که ایران قصد ندارد توریست به فضا بفرستد و دانشمندان فضایی ایرانی اولین مسافرین فضایی ایرانی خواهند بود. او در پاسخ به دیگر پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا فراخوانی به منظور آماده شدن فضانوردان ایرانی توسط این سازمان ارائه خواهد شد یا خیر گفت:

«همانطور که گفتم ما قصد داریم دانشمندان فضایی ایرانی را خودمان آموزش دهیم و به فضا بفرستیم و تمامی آموزش‌ها نیز در ایران انجام می‌شود. اما اینکه از افراد با تحصیلات مرتبط و بالا و شرایط جسمانی آماده هم برای این امر استفاده کنیم پیشنهادی است که می‌توان روی آن فکر کرد و رویای فضانورد شدن را محقق کرد.»

 فرستادن فضانورد ایرانی
تصویری از اکوسیستم فعالان فضایی کشور در دو بخش دولتی و خصوصی

جهرمی در ادامه به دیجیاتو گفت که فضانورد دارای تابعیت ایرانی برای رفتن به ایستگاه فضایی مشکل دارد و نه رفتن به مدار ۱۹۰ کیلومتری؛ او تاکید کرد که این پروژه تازه آغاز شده و اعزام فضانورد ایرانی به مدار بالاتر از ۱۹۰ کیلومتر و تا ایستگاه فضایی از نظر فنی تا سال ۱۴۱۰ طول می‌کشد؛ تاریخی که او باور دارد مشکلات برای فضانوران تابع ایرانی تا آن زمان با جوامع بین‌الملل حل و فصل شده باشد.

پیگیری‌های دیجیاتو و گزارش‌ها نشان می‌دهد که برای ارسال یک فضانورد به فضا رقمی معادل 12 میلیارد دلار نیاز است و با توجه به اختصاص بیشترین سهم از بودجه وزارت ارتباطات به این حوزه، بعید نیست که این قبیل هزینه‌ها نیز در آینده توسط همین وزارتخانه از بودجه خود و یا همکاری با بخش خصوصی تامین شود.

در حال حاضر تمامی پرتاب‌های فضایی از قزاقستان و نقطه‌ای که البته متعلق به کشور روسیه هست انجام می‌شود، حتی پرتاب‌های کشور آمریکا که زمانی رقیب دیرینه شوروی (روسیه کنونی) بود؛ البته قرار است تا در چند ماه آینده آمریکا دوباره این پرتاب‌ها را در خاک خودشان ترتیب اثر دهد. چین هم به طور مستقل در حال برنامه‌ریزی پرتاب‌های فضایی بصورت مجزا برای خودش هست و تلاش‌هایی مثبت در این زمینه تاکنون انجام داده است.

اما از آنجایی که آمریکا هم به عنوان نقشی تصمیم گیرنده در این میان حضور دارد، رای مثبتی برای ورود فضانوردان ایرانی به ایستگاه بین‌المللی فضایی را ندارد و به همین منظور اگر یک ایرانی بخواهد به این مقر فضایی برود، مجبور به تغییر هویت ملی‌اش خواهد بود. شایان ذکر است افرادی مثل انوشه انصاری که به ایرانی بودن آنها تاکید می‌شود هم به علت دوتابعه بودن و ملیت آمریکایی خود توانستند به فضا بروند.

ناگفته نماند در دی ماه 1394 آژانس فدرال فضایی روسیه (راسکازموس) اعلام کرده بود که قصد دارد با ایران برای پرورش موضوع تعلیم فضانوردان همکاری کند، هرچند رییس وقت این سازمان به خبرنگاران تاکید کرده بود که هنوز هیچ قراردادی امضا نشده و صرفا تمایلاتی بین طرفین برای تحقق این موضوع شکل گرفته است؛ تمایلاتی که اکنون بعد از گذشت نزدیک به 3 سال هنوز سرانجامش مشخص نشده است.

بیشتر بخوانید:

آیا ایرانیان می توانند فضانورد بشوند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • علی
    علی | ۱۸ بهمن ۱۳۹۸

    تا امروز چقدر برای این کار هزینه صرف کرده اید؟

  • Ali Ebadi
    Ali Ebadi | ۱۶ بهمن ۱۳۹۸

    ????????عجب جوکی

  • nexaen
    nexaen | ۱۶ بهمن ۱۳۹۸

    این عجیبه که کامنت های من همیشه سانسور میشه و بعد از اینکه پست به صفحه های بعدی منتقل میشه (از صفحه ی اول دیجیاتو خارج میشه) دوباره ظاهر میشه. این حرکات موزیانه فقط از دست قماش حکومتی برمیاد. چرا سانسور میکنین؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی