ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

گوگل کروم ۸۰ منتشر شد؛ با ویژگی‌های جدید آشنا شوید

گوگل امروز جدیدترین نسخه از مرورگر کروم را برای اکثر پلتفرم‌ها منتشر کرده است. به عقیده بسیاری از متخصصان حوزه وب، نسخه ۸۰ کروم یکی از مهمترین نسخه‌های تاریخ این مرورگر محبوب بوده و چند ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

گوگل امروز جدیدترین نسخه از مرورگر کروم را برای اکثر پلتفرم‌ها منتشر کرده است. به عقیده بسیاری از متخصصان حوزه وب، نسخه ۸۰ کروم یکی از مهمترین نسخه‌های تاریخ این مرورگر محبوب بوده و چند تغییر اساسی داشته که بر استفاده کاربران به شدت تاثیر می‌گذارد؛ البته در جهت مثبت. با ما همراه باشید تا مهم‌ترین تغییرات این نسخه را با هم مرور کنیم.

کوکی‌های یکسان وب سایت

نسخه ۸۰ کروم

اولین تغییری که در نسخه ۸۰ کروم ایجاد شده، نحوه مدیریت کوکی‌ها توسط کروم است. کوکی‌های از دهه ۹۰ میلادی تاکنون یکی از ارکان اصلی مرورگر‌ها و وب سایت‌ها بودند که به زبان ساده، فایل‌های متنی ساده‌ای هستند که سایت با مرورگر تبادل می‌کند. تا پیش از نسخه ۸۰، کروم اجازه می‌داد تا تمامی کوکی‌ها بارگذاری شوند و هیچ توجهی هم به دامینی که آن‌ها را تولید کرده و وب سایتی که آن‌ها را بارگذاری می‌کند، نداشت.

این مکانیزم در عین سادگی، باعث به وجود آمدن کابوس فعلی کاربران با داده‌ها و حریم خصوصی است. تحلیلگران و تبلیغات‌چیان با ردیابی آن‌ها می‌توانند کاربران را در سراسر اینترنت ردیابی کرده و کوکی‌ها را داخل مرورگرهای کاربران بارگذاری کنند. این کار معمولا به کمک تبلیغات و اسکریپت‌های ردیابی صورت می‌گیرد، اما با انتشار نسخه ۸۰ کروم، تمامی این پروسه دستخوش تغییراتی اساسی شده است.

از این پس گوگل کروم جدید کوکی‌هایی را بارگذاری می‌کند که تنها در یک وب سایت ساخته شده‌اند و در همان وب سایت هم بارگذاری می‌شوند؛ یعنی کوکی‌های یکسان وب سایت یا کوکی‌های شخص اول. با توجه به تغییرات فوق، اگر مالک دامینی بخواهد کوکی‌های شخص ثالث را نیر بارگذاری کند، باید به صورت دستی آن را داخل هدر HTTP سایت خود فعال کنند تا سایت به گوگل کروم بگوید که می‌خواهد کوکی‌های شخص ثالث را برای کاربران نیز بارگذاری کند.

با این حال اگر فهم اطلاعات فوق کمی دشوار است، می توانید این گونه تعبیر کنید که از این پس گوگل کروم به صورت پیش‌فرض تنها کوکی‌های یکسان وب سایت را لود می‌کند که ضریب حفاظت از حریم خصوصی کاربران را به شدت افزایش خواهد داد.

پایان نوتیفیکیشن‌های مزاحم

نسخه ۸۰ کروم

در نسخه ۸۰ کروم، گوگل تغییرات اساسی در نحوه نمایش نوتیفیکیشن‌ها ایجاد کرده است. نوتیفیکشن‌هایی که تاکنون دردسر‌های زیادی برای کاربران ایجاد کرده بودند، دیگر به صورت پاپ آپ نمایش داده نمی‌شوند. ار این نسخه به بعد، این اعلان‌های مزاحم در بخشی داخل کادر URL کروم مخفی می‌شوند تا تمرکز کاربران برهم نخورد.

گام دوم بروزرسانی محتوای مختلط

نسخه ۸۰ کروم

نسخه ۸۰ کروم دومین مرحله از مراحل ۳ گانه بروزرسانی محتوای مختلط را شروع می‌کند. منظور از محتوای مختلط این است که اکثر وب سایت‌هایی که بر بستر HTTPS بارگذاری می‌شوند، تمامی محتوای خود را با HTTPS بارگذاری نمی‌کنند؛ یعنی ممکن است عکس‌ها یا اسکریپت‌های جاوا به صورت HTTP بارگذاری شوند. اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر بگوییم، کل وب سایت با HTTPS لود نمی‌شود.

گوگل عنوان کرده بود که با این قضیه مقابله خواهد کرد و به صورت خودکار محتوای HTTP را به بستر امن‌تر HTTPS ارتقا خواهد داد، اما اگر این اتفاقات یک شبه رخ ‌دهد، باعث برهم خوردن کل اینترنت می‌شود. از همین رو کروم مراحل ۳ گانه بروزرسانی محتوای مختلط را آغاز کرد که اولین گام با نسخه ۷۹ کروم شروع شده بود. مراحل ۳ گانه گوگل در بروزرسانی محتوای مختلط با کروم نسخه ۸۱ به پایان خواهد رسید.

بلاک تبلیغات سنگین

نسخه ۸۰ کروم

یکی دیگر از اقداماتی که مهندسان کروم برای بهبود استفاده کاربران از این مرورگر محبوب انجام داده‌اند، بلاک کردن تبلیغات سنگینی است که میزان زیادی از CPU و رم دستگاه کاربران را به خود اختصاص می‌دهد. برای فعال کردن این قابلیت، باید به آدرس زیر بروید و گزینه «Enable» را انتخاب کنید. پس از راه‌اندازی مجدد کروم، دیگر تبلیغات سنگین نمایش داده نمی‌شوند.

آدرس فعال کردن قابلیت جدید: chrome://flags/#enable-heavy-ad-intervention

URL جزئی متون

نسخه ۸۰ کروم

آخرین تغییری که در نسخه ۸۰ کروم انجام شده، تولید یک API جدید است که به کروم اجازه می‌دهد بخش مشخصی از یک وب سایت را به لینک مربوط به آن ارتباط دهد. یعنی بر فرض مثال شما می‌توانید بخشی از متن یک مقاله در وب سایت دیجیاتو را در مطلب خود لینک کنید تا کاربران بتوانند با کلیک روی آن، مستقیما به بخش مربوطه در مقاله انتقال داده شوند. بر اساس گفته‌های گوگل، این قابلیت شبیه حالت زیر نمایش داده می‌شود:

https://en.example.org/wiki/Cat#:~:text=On islands, birds can contribute as much as 60% of a cat's diet

این‌ها تنها بخشی از مهم‌ترین تغییرات نسخه ۸۰ کروم است که با هم مرور کردیم. پیشنهاد دیجیاتو به شما این است که همواره نسخه مرورگر خود را بروز نگه دارید تا از ویژگی‌های امنیتی بهتری برخوردار شوید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • Saeid hm
    Saeid hm | ۱۷ بهمن ۱۳۹۸

    عالی شده فقط چرا دراک مودش با دراک مود خود گوشی سینگ نیست با saver battery سینکه! ؟?

    • GHAEM
      GHAEM | ۲۳ بهمن ۱۳۹۸

      برای من با خوده گوشی سینگه

  • Mahdi B
    Mahdi B | ۱۶ بهمن ۱۳۹۸

    چه جالب شده

  • Alireza Zare
    Alireza Zare | ۱۶ بهمن ۱۳۹۸

    نمیدونم دلیلش چیه کروم اینقدر رم و cpu مصرف میکنه. به همین خاطر مجبور شدم بزارمش کنار و بیام روی مایکروسافت اج که واقعا عالیه.
    دوستان کسی راهکاری داره واسه کروم؟

    • Morteza_9695
      Morteza_9695 | ۱۶ بهمن ۱۳۹۸

      منظورت اندرویده؟

      • Alireza Zare
        Alireza Zare | ۱۶ بهمن ۱۳۹۸

        نه کروم روی ویندوز 10

    • mehrdad
      mehrdad | ۱۷ بهمن ۱۳۹۸

      دقیقا مشکل منم همینه و از کروم رفتم به اپرا

    • Saeid hm
      Saeid hm | ۱۷ بهمن ۱۳۹۸

      رو دسکتاپ من فقط فایرفاکس رو ترجیح میدم

      • عزراییل
        عزراییل | ۱۸ بهمن ۱۳۹۸

        دقیقا منم باهات هم نظرم به خاطر اینکه اکستنش های زیادی داره و اینکه امنیتش بالاس

مطالب پیشنهادی